مراحل تفکیک آپارتمان و مدارک مورد نیاز

منبع: آرگا

85

1399/11/19

00:11


بعد از ساخت آپارتمان مالکان به منظور گرفتن سند اقدام به تفکیک آپارتمان می کنند که این خود نیز نیازی به طی کردن یک سری مراحل دارد، در ادامه قصد داریم شما عزیزان را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

در برخی موارد آپارتمان هایی ساخته می شوند که دارای چند مالک هستند که در این صورت مالکان به منظور اخذ سند باید اقدام به تفکیک آپارتمان کنند از این رو باید، به سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کرده تا آن ها کار را به نظام مهندسی ارجاع دهند و نظام مهندسی نیز نقشه بردار عضو سازمان را جهت انجام این کار تعیین می کند، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که درباره این موضوع اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تفکیک ملک آپارتمانی

نقشه تفکیکی با کمک مهندسان نقشه بردار تهیه شده و از طریق دفتر نمایندگی نظام مهندسی به واحد های ثبتی ارسال می شود و در نتیجه بر اساس آیین نامه های داخلی اقدام به صادر کردن سند مالکیت می کنند. در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد.

آشنایی با روش تفکیک آپارتمان

بعد از ساخت آپارتمانهایی در یک قطعه زمین باید حدود و مشخصات ملک با سند مالکیت مطابقت داشته باشد زیرا امکان دارد مقداری از ملک مجاور در نظر گرفته نشده باشد و یا برعکس و در صورت بروز چنین مشکلی باید پیش از تفکیک اصلاحات لازم انجام داده شود بدان معنا که از پیش طبق دستور العمل ثبت، رضایت مالک مجاور گرفته شود و به منظور صدور سند مالکیت برای هر آپارتمان باید طبق صورت مجلس تفکیکی و با وجود سند انتقال رسمی و یا تقسیم نامه سند مالکان اولیه باطل و بایگانی شود و سند جدید جداگانه صادر شود.

مدارک لازم جهت صدور سند جدید آپارتمان جداگانه

به منظور جدا کردن ملک آپارتمانی باید مدارکی را همراه خود داشته باشید که عبارتند از :

  • در خواست کتبی مالک
  • مشخص کردن تعلیق پارکینگ و انباری به هر واحد آپارتمان به صورت کتبی
  • استعلام تفکیک
  • بازدید کارشناس
  • نبودن پلاک ثبتی در رهن یا بازداشت
  • کپی مصدق پایان کار معتبر

مراحل تفکیک آپارتمان

طریقه تنظیم و صدور صورت جلسه تفکیکی

پیش از صدور و ثبت سند باید اقدام به تنظیم صورت مجلس تفکیکی کرد که در این صورت مالک از شهرداری تقاضای تفکیک پلاک را کرده و شهرداری بعد از دریافت مدارک لازم نقشه مصوب را به متقاضی داده و نسخه از آن را به منظور تنظیم صورت جلسه به اداره ثبت ارسال می کند و مالک از طریق دفتر اسناد رسمی از اداره ثبت تقاضا می کند تا نقشه بردار و نماینده اقدام به بازدید از ملک نمایند.

بعد از اینکه نقشه شهرداری با سند مالکیت صادر و محل مالک تطبیق داشته باشد توسط نقشه بردار گواهی عدم تجاوز به مشاوران و معابر و شوارع ثبت می شود و نماینده ثبت به تنظیم صورت جلسه تفکیکی اقدام می کند و پس از طی کردن مراحل اداری و پرداخت هزینه نسخه ای از آن به دفتر خانه اسناد رسمی متقاضی ارسال می شود و بعد از انجام مراحلی صورت جلسه تفکیکی صادر خواهد شد.

نحوه تنظیم صورت جلسه تفکیکی

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو