خانواده‌های ترکیبی چیست و چه مسائلی دارند؟

خانواده‌های ترکیبی چیست و چه مسائلی دارند؟


منبع: بیتوته

102

1399/11/19

05:23


خانواده‌های ترکیبی چیست و چه مسائلی دارند؟



خانواده‌های ترکیبی, خانواده‌های ترکیبی چیست, خانواده های ترکیبی یا ناتنی

خانواده‌های ترکیبی

 

خانواده‌های ترکیبی (ناتنی)

بزرگ کردن و تربیت فرزندان خود یک مسئله بزرگ برای افراد در زندگی خانوادگی است. کسی که دست کم یک فرزند را به دنیا آورده، با مشکلات تربیت و فرزند پروری کاملا آشنا است اینک اگر این فرزند همسر او بوده که از ازدواج گذشته باشد بدون شک مشکلات و مسائل فرزندپروری بسیار دشوار تر می شود. تربیت و کنار آمدن با بچه همسر، هم برای والد دشوار است و هم برای فرزندی که می تواند کودک یا نوجوان باشد. 

خانواده های ترکیبی (ناتنی) چگونه خانواده‌ای است؟

خانواده های ترکیبی به خانواده‌هایی گفته می‌شود که در آنها یک یا چند نفر از اعضای خانواده، ناتنی هستند. مانند پدر، مادر و یا خواهر و برادر ناتنی. امروزه با افزایش آمار طلاق، آمار خانواده‌های ترکیبی (ناتنی) نیز افزایش یافته است. زن و مردی که دوباره ازدواج می‌کنند امکان دارد خانواده‌ای با اعضای ناتنی تشکیل دهند که تشکیل شده از فرزند همسر فعلی خود و فرزندانی از ازدواجی دیگر باشد

 

 چنین خانواده‌هایی بیشتر با مشکلاتی در زندگی روبرو می‌شوند و امکان دارد فرزندان نتوانند با خواهر و برادر ناتنی و به خصوص با پدر یا مادر ناتنی هماهنگ شوند و با آن‌ها زندگی کنند. برای به وجود آوردن واکنش بهتر بین اعضای خانواده ترکیبی، بهتر است حتماً به مشاورخانواده باتجربه مراجعه نمایید.

 

سه نوع خانوادهٔ ترکیبی وجود دارد

1- مادرِ تنی - پدر ناتنی (این ترتیب بیش از ترتیبات دیگر معمول است، زیرا مادران مطلقه‌اند که معمولاً نگهداری از کودکانشان را به عهده می گیرند)

2- پدر تنی - مادر ناتنی 

3- زوجی که هر دو فرزندان تنی‌شان را با خود وارد زندگی جدید می‌کنند

 

مشكلاتي كه در خانواده های ترکیبی  به وجود مي‌آيد

تربيت و كنار آمدن با فرزند همسر احتمالا بسيار مشکل ساز خواهد شد. از سویی بیشتر كودكان يا نوجوانان تا مدت ها نمي‌توانند با والد ناتني خود هماهنگ شوند با آن‌ها بداخلاقي مي كنند و او را عضوي اضافه در خانواده مي‌ دانند

 

خيلي از آنها نسبت به پدر يا مادر واقعي خود كينه به دل مي‌گيرند چرا كه فکر مي‌كنند شخص ديگري را به جاي مادر يا پدرشان جايگزين كرده‌اند. در اين زمان مشكلات و مسائل فرزندپروري دشوار‌تر مي‌شود. مهمترين مشكلي كه خانواده هاي تركيبي با آن دست و پنجه نرم مي كنند تلاش براي ايجاد هماهنگي بين اعضاي خانواده و تبديل شدن به خانواده‌اي عادي است.

 

خانواده‌های ترکیبی, خانواده‌های ترکیبی چیست, خانواده های ترکیبی یا ناتنی

خانواده های ترکیبی یا ناتنی

 

مشكلات پيش روی زن و مرد در خانواده‌های ناتنی

رفتار والدين با فرزندان در خانواده‌هاي تركيبي بايد برابر با پایه های روانشناسي كودك باشد. خانواده‌ها و والدين با مشكلاتي همچون جانبداري، اختلافات، پیدایش مشكلات در  وظيفه‌شناسي و ... روبرو مي شوند. والدين میان خواسته‌هاي همسر خود، فرزندان و حتي همسر قبليشان گير مي افتند و دچار ضدونقیض مي شوند.

 

حتي اگر والد ناتني قدرت و اختيار لازم جهت تربيت فرزندان و ادارۀ امور خانه را داشته باشد فرزندان ممكن است اين موضوع را قبول ندارند و مقاومت كنند و بعد از مدتي باعث احساس سرخوردگي و افسردگي در والد ناتني شوند. هرگاه فرزندان دعوا، تنش را میان والدين حس كنند از اين فرصتها سواستفاده مي كنند تا در برابر والد ناتني يا خواهر برادر ناتني خود قدرت کسب كنند. به ویژه  اگر اين مشكلات در رابطه با نظم و ترتيب يا قوانين و مقررات باشد.

 

مشكلات فرزندان در خانواده هاي تركيبی

_ كودك ممكن است جایگاه خود را در خانواده از دست بدهد.

_ بعضی از كودكان كه به تنهايي عادت كرده اند، اما بعد از اضافه شدن خواهر و برادر ناتني مجبور مي‌شوند اتاق خود را با آنها شریک شوند؛ همين موضوع آغاز مشكلات، دعواها و اختلافات را به وجود می آورد.

_ شریک شدن پدر يا مادر با ديگر بچه‌ها، از جمله مشکلات فرزندان خانوادهاي تركيبي است.

_ بسياري از خانواده‌ها با وارد شدن اعضاي جديد نقل مكان مي‌كنند كه اين به معناي جدا شدن كودك از دوستان و مدرسه است. كودكان تغييرات را دشوار را قبول می کنند.

 

خانواده‌های ترکیبی, خانواده‌های ترکیبی چیست, خانواده های ترکیبی یا ناتنی

زندگی آرام با والدین ناتنی

 

والدین ناتنی در یک خانواده ناتنی باید به موارد زیر فکر کنند:

- به وجود آمدن ارتباط با بچه های همسر جدید خود

- حمایت از فرزندان ناتنی برای به وجود آوردن ارتباطات با یکدیگر

- اینکه راه و روش فرزند داری آنان با هم یکسان است یا متفاوت و توافق در مورد روالی که در خانواده جدید به فرزند داری بپردازند.

 

به عنوان پدر / مادر تنی و ناتنی شما باید:

- به فرزند خود گوش کنید.

- تلاش کنید از دید آنان به مسئله نگاه کرده و جایگاه آنان را درک کنید.

- همه فرزندان را در خانواده جدید تشویق کنید تا درباره حسهای خود یا مشکلاتی که دارند حرف بزنند.

- به وجود آوردن رابطه را مورد حمایت خود قرار دهید اما بگذارید این کار با سرعتی که خودشان دارند انجام پذیرد.

- در خانواده جدید تلاش کنید با به وجود آوردن موقعیت نظم هائی را ایجاد کنید تا امنیت همه کودکان را تأمین نماید.

- برای هر کودک تک به تک وقت بگذارید.

- به فرزند خود یادآوری کنید که شما آنان را دوست دارید و همیشه حاضرید به آنان کمک کنید.

 

خانواده‌های ترکیبی, خانواده‌های ترکیبی چیست, خانواده های ترکیبی یا ناتنی

خانواده‌های ترکیبی چیست

 

زندگی آرام با والدین ناتنی

داشتن یک خانواده سالم به شما کمک می کند تا در بعدهای دیگر زندگی تان هم کارکرد موثرتری داشته باشید.

 

احساسات خود را قبول کنید

ناراحتی خود را قبول کنید و تلاش کنید ناراحتی خود را نشان بدهید اما زیاده روی نکنید شما نمی توانید یک شبه با حضور فرد جدید کنار بیایید . کنار آمدن با اتفاقی که افتاده می تواند در سرعت بازگشت شما به زندگی کمک زیادی کند.

 

هیجانات خود را کنترل کنید

شما تنها کسی نیستید که در این دنیا از والد خود جدا شده اید و مجبور به زندگی با والد ناتنی هستید ، پس هیجاناتی مثل نفرت، عصبانیت و خشونت را کنترل کنید .

 

نامه بنویسید

اگر والدین خود را از دست داده اید و جای خالی مادر یا پدر اصلی شما ناراحت می کند، برای آنها نامه ای بنویسید و از با والد اصلی خود درد و دل کنید و میان خود و او فاصله ای به وجود نیاورید بلکه رابطه شما باید استمرار داشته باشد و به او بگویید سعی دارید با شرایط خانه خود را تطبیق دهید.

 

به خود زمان بدهید

زمان به شما کمک خواهد کرد با زندگی خود کنار بیایید و محبت والد ناتنی خود را حس کنید و او را به عنوان عضوی از خانه قبول کنید.

 

محبت های والد ناتنی را پس نزنید

اگر می خواهید شرایط زندگی شما بدتر نشود، هیچ گاه محبت های والد ناتنی خود را پس نزنید و تلاش کنید جواب صحیحی به محبت های او دهید و همانطور که او سعی می کند تا با شما رابطه موثر پیدار کند، شما نیز  یک قدم به او نزدیک شوید.

 

از بزرگترها کمک بگیرید

از آغوش پدر یا مادر بزرگ ها برای جبران محبت و خالی کردن هیجانی استفاده کنید و اگر نصیحتی به شما درباره رابطه با والد جدید دارند ، استفاده کنید. نگرانی های خود را با آنها در بین بگذارید و درباره والد ناتنی بدگویی نکنید و تصویر او را پیش آنها خراب نکنید.

 

نادیده بگیرید

زمانی که والدین شما با همسر خود ( والد ناتنی ) رابطه برقرار می کند و به یکدیگر محبت می کنند، عصبانی نشوید و احساس حسادت، لرزش، نفرت یا حتی کنجکاوی خود را نادیده بگیرید.

 

آنها نیز حق دارند به یکدیگر محبت کرده و یکدیگر رابشناسند.

 

با والد ناتنی حرف بزنید

با والد ناتنی خود حرف زده و درباره احساس و هیجانات خود به او بگویید. صحبت کردن شما باید در زمان مناسب و با لحن مناسب انجام شود.

 

اگر حرف رو در رو سختتان است، شرایط را برای خودتان ساده تر کنید و از نوشتن نامه استفاده کنید.

 

گردآوری:بخش زناشویی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو