طرز تهیه حلوای زعفرانی مغزدار

حلوای زعفرانی مغزدار , طرز تهیه حلوای زعفرانی مغزدار , حلوای زعفرانی با مغز بادام

حلوا یکی از پرطرفدار ترین و قدیمی ترین دسرهای سنتی ایرانی بوده است که به مرور زمان در مراسم های مذهبی، ختم و عزاداری و نذری های ماه محرم و سفره های ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر حلوا با صبر و حوصله پخت شود نتیجه خوب و مطلوبی می دهد. زمان تفت آن مهم است. اگر حلوا کم تفت بخورد مزه خامی ارد غالب می شود و اگر زیاد تفت بخورد رنگ آن تیره می شود. حلوا با توجه به دستورهای مختلف موجود انواعی مختلفی دارد. یکی از پرطرفدار ترین و به نوعی مجلسی ترین حلواها، حلوای زعفرانی است. در این نوع حلوا، آرد زیاد تفت نمی خورد که تیره شود و رنگ غالب آن از زعفران بدست می آید. با توجه به هل و زعفران موجود در این نوع حلوا، بوی مطبوع و مطلوبی دارد که به عنوان دسرهای مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم حلوای زعفرانی مغزدار
آرد سفید۱ پیمانه
شکر۱.۵ پیمانه
کره۱۰۰ گرم
زعفران دم کردهبه اندازه دلخواه
پودر هل۱ قاشق چایخوری
پودر بادامبه مقدار کافی

دستور پخت حلوای زعفرانی مغزدار

مرحله اول

در ابتدای کار شربت حلوا را اماده می کنیم. در یک قابلمه متوسط، ۲ تا ۳ پیمانه آب را به همراه شکر می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. وقتی به جوش آمد و شکر کامل حل شد، زعفران دم کرده غلیظ را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سپس زیر گاز را خاموش کرده تا خنک شود. برای اضافه کردن شربت به حلوا، شربت باید کاملا سرد شود. در ادامه آرد را درون یک تابه بدون روغن روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم تا بوی خامی حلوا گرفته شود.

مرحله سوم

زمان تفت دادن آرد حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم است. بعد از این که آرد به طور کامل تفت داده شد و بوی خامی آن گرفته شد، کره را به آن اضافه می کنیم و حدود ۵ دقیقه نیز آرد را در کره تفت می دهیم.

مرحله چهارم

سپس پودر هل سابیده شده را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم می زنیم و زیر حرارت را خاموش می کنیم. هل نباید خیلی حرارت ببیند. در ادامه شربت تهیه شده با شکر و آب و زعفران را به مخلوط آرد و کره و هل درون تابه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مواد را به خوبی مخلوط می کنیم و آنقدر هم می زنیم تا یک دست شود و درون حلوا، آرد گلوله شده باقی نماند. در ادامه حلوا را داخل قالب های فلزی یا سیلیکونی مخصوص شکلات و کیک، می ریزیم.

مرحله ششم

حالا کمی پودر بادام و هل ریخته و سپس یک لایه دیگر حلوا روی پودر بادام و هل می ریزیم و داخل یخچال استراحت می دهیم. بعد از حدود ۴ ساعت حلوا را از داخل قالب در آورده و در ظرف مورد نظر، سرو می کنیم.