رویا افشار نبود ۱۰ دقیقه‌ای می‌زدم بیرون!/ واکنش‌ها به یک مادر متفاوت در سینما

منبع: ایران آرت

68

1399/11/19

10:43


او در میان همه بازیگران زنی که امسال سعی کردند تصویری عمیق‌تر و واقعی‌تر از زن ایرانی در آستانه قرن تازه از خود برجای بگذارند، سنگین‌ترین بار در سخت‌ترین راه را به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن به سرانجام رسانده.

ایران آرت: مسعود فراستی از بازی رویا افشار در فیلم "مامان" تعریف کرد و حضور او را نقطه قوت فیلم دانست.

مسعود فراستی در نقد فیلم "مامان" به کارگردانی آرش انیسی گفت:‌ ""مامان" فیلم خوبی نیست اما اجرای "وان وومن شو" به حساب می آید و خوب است یعنی رویا افشار، مخاطب ناجوری مثل فراستی را تا پایان فیلم نگه داشت؛ من نزدیک بود 10 دقیقه اول فیلم بیرون بزنم اما رویا افشار تا پایان، نگاهم داشت. فرض کنید به جای رویا افشار بازیگر دیگری بود؛ فیلم نابود می‌شد پس این فیلم تماماً متکی به بازی رویا افشار و آفرین به رویا افشار."

او که در میز نقد برنامه "هفت" صحبت می‌کرد، ادامه داد: "گیر اصلی "مامان" فیلمنامه است؛ فیلمنامه به معنای جدی ندارد، فیلمنامه ای که از جایی شروع و به جایی ختم شود. فیلمنامه روایتگر نیست یعنی روایت نیست و نیمچه قصه‌ای دارد و به نظرم کار را به دست رویا افشار سپرده است و او هم نگاه می دارد."

نتیجه تصویری برای رویا افشار مامان

همچنین روزنامه همشهری درباره بازی رویا افشار در فیلم "مامان" نوشت:

"رویا افشار؛ بازیگر، نویسنده و نقاش، چند روزی است که پدیده جشنواره سی ونهم است. او درمیان همه بازیگران زنی که امسال سعی کردند، تصویری عمیق‌تر و واقعی‌تر از زن ایرانی در آستانه قرن تازه از خود برجای بگذارند، سنگین‌ترین بار در سخت‌ترین راه را به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن به سرانجام رسانده.

وقتی از سنگینی و سختی بازی کردن در تکراری‌ترین نقش تاریخ نمایش های ایران حرف می‌زنیم، از رویارویی دوباره ساختن نقش مادر در سینمای ایران سخن گفته‌‌ایم. فیلم مامان نخستین ساخته آرش انیسی، دستاوردی است داستانی از تنگدستی خانواده‌ای  که در تنگنای همگانی امروزه نمی‌خواهد آبرو را به آب بسپارد. داستان صورت سرخ از سیلی است. تا اینجا حق می‌دهم که شما را با یک تصویر تکرار‌شونده روبه‌رو کرده‌ام. اما ستاره این تصویر تکراری، زنی است که ققنوس‌وار از پیله همه پی در پی تصویر‌های زنان امروز پروازی بی‌پروا را پدیده کرده است.

کافی است فیلم مامان را تماشا کنید، تا خانواده ساخته شده در پیرامون مادری را ببینید که همه تکرار‌های تهی شده از معنای بودن امروز را پر کرده است. پشت این کار سخت مجید برزگر ایستاده که عنوان تهیه‌کننده در چند سال اخیر برای فیلم‌ها به اندازه سابقه‌اش در کارگردانی امیدواری برای آینده سینمای ایران ساخته است. با این آسمان ابر حتما بارانش خواهد گرفت."

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو