ایمپلنت های ته قنداق وسیله های مصنوعی هستند که با جراحی در باسن تعبیه می شوند تا در ناحیه مدنظر حجم ایجاد کنند. تقویت و فرم دهی ماهیچه‌های سرینی یا عضلات گلوتئال در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از برآوردهای گزارش شده توسط انجمن جراحان پلاستیک آمریکا حاکی از آن است جراحی بزرگ کردن و فرم دهی باسن 252 درصد بین سال های 2000 تا 2015 افزایش داشته است. محبوب ترین انواع جراحی های مربوط به باسن شامل لیفت و بالا کشیدن باسن، پروتز و افزایش حجم باسن با تزریق چربی است. به گزارش هلث لاین، با وجود محبوبیت، این نوع جراحی ها خطری ندارند، درباره مزایای احتمالی و عوارض جانبی، همچنین هر گونه هزینه پیش بینی شده و زمان بهبودی با جراح خود مشورت کنید.

روش های پروتز باسن

هدف اصلی پروتز باسن تقویت فرم آن است، برای دستیابی به این هدف چند رویکرد مختلف وجود دارد. دو نوع روش اصلی تقویت و فرم دهی باسن تزریق چربی و استفاده از پروتز است.

تزریق چربی

تقویت ته قنداق با تزریق چربی محبوب ترین جراحی زیبایی باسن در سال 2015 بود، همچنین لقب “لیفت برزیلی” را دارد. طی این روش، جراح ناحیه دیگری از بدن را برای به دست آوردن چربی ساکشن می کند به طور معمول چربی از شکم، پهلوها یا ران ها گرفته می شود و برای افزایش حجم آن را به باسن تزریق می کند. این روش گاهی با استفاده از پروتزی از جنس سیلیکون ترکیب می شود تا به طبیعی ترین شکل ممکن برسد.

بیشتر بخوانید: قارچ بخورید و ویتامین D جذب کنید

فرم دهی باسن با تزریق فیلر اسکالپترا

در روش دیگر اسکالپترا، فیلری که داخل بافت نرم باسن تزریق می شود. این روش در مطب پزشک و تقریبا بدون عوارض جانبی انجام می شود. این ماده در زمان تزریق حجم کمی به باسن اضافه می کند و طی هفته ها تا ماه ها بدن شما از آن برای تشکیل کلاژن اضافی استفاده می کند که ممکن است باعث افزایش بیشتر حجم در آن ناحیه شود. برای دیدن تفاوت قابل توجه و محسوس احتمال می رود برخی افراد به چندین ویال از دارو طی چند جلسه نیاز داشته باشند.

تزریق ژل هیدروژل و سیلیکون به باسن

احتمال می رود در مورد تزریق ژل هیدروژل به باسن به عنوان یک روش ارزان قیمت تر زیاد شنیده باشید، اما باید بدانید نتایج این روش موقتی است، به روش جراحی سنتی نیاز ندارد و خطرناک است. مانند تزریق ژل هیدروژل، تزریق سیلیکون برای حجم دادن و فرم دهی باسن شامل جراحی نیست، همچنین به طور مستقیم شکل باسن را تغییر نمی دهد. در حالی که در مورد تزریق سیلیکون به جای پروتز باسن صحبت می شود، اما این روش توصیه شده و ایمنی نیست. در حقیقت، تزریق سیلیکون داخل باسن می تواند بسیار خطرناک باشد.

پروتز سیلیکون

سیلیکون ماده ای است که برای پروتز باسن استفاده می شود. بر خلاف تزریق، ایمپلنت های سیلیکونی جامد از طریق یک برش در بین گونه های باسن با جراحی در آن ناحیه قرار می گیرند. این روش برخی اوقات با تزریق چربی همراه است تا بیشترین نتیجه را داشته باشد. در نظر داشته باشید بهبودی بعد از جراحی باسن تا چهار هفته طول می کشد. ایمپلنت ها به طور معمول حجم اضافه می کنند، این چیزی است که به تنهایی از عهده تزریق و پیوند چربی برنمی آید. به طور کلی، ایمپلنت های سیلیکونی به عنوان منبع ایمن و موثر برای تقویت، فرم دهی و حجیم کردن باسن به ثبت رسیده اند. استفاده از پروتز برای افرادی که چربی کمی دارند توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: واکسن اسپوتنیک روسیه تا 92 درصد موثر است

لیپوساکشن

علاوه بر تزریق چربی و پروتز برخی اوقات از لیپوساکشن استفاده می شود. این روند برای رسیدن به حداکثر نتیجه کانتورینگ، چربی های اضافی را در مناطق خاصی از باسن از بین می برد. اگر در این ناحیه به دلیل کاهش یا افزایش وزن چربی اضافه داشته باشید انجام لیپوساکشن توصیه می شود.

آیا پروتز باسن ایمن است؟

به طور کلی انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، میزان رضایت 95.6 درصدی را در رابطه با این نوع جراحی بر اساس رتبه بندی به ثبت رسانده است. با وجود موفقیت بالا در این زمینه، اما جراحی پروتز باسن هنوز هم خطراتی دارد. برخی از شایع ترین عوارض جانبی آن عبارتند از:

  • خونریزی بیش از حد پس از جراحی
  • درد
  • جای زخم
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت
  • تجمع مایعات یا خون زیر باسن
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • از دست دادن پوست
  • حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیهوشی

همچنین ممکن است ایمپلنت های سیلیکونی از جای خود حرکت کنند یا از جای خود بلغزنند که این امر می تواند ظاهری ناصاف در باسن ایجاد کند که برای رفع آن نیاز به جراحی مجدد است، همچنین تزریق چربی می تواند منجر به عدم تقارن ناشی از جذب چربی در بدن شود. چنین اثراتی به احتمال زیاد برطرف می شود، اما انجام هر عمل جراحی با هزینه اضافی و عوارض جانبی همراه است. سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ منبع تزریقی برای کانتورینگ و تقویت فرم بدن را تایید نکرده که این موارد شامل تزریق هیدروژل و سیلیکون است. آژانس خاطرنشان می کند تزریقاتی که برای این نوع روش ها انجام می شود می تواند منجر به بروز عوارض جدی از جمله عفونت، اسکار، تغییر شکل، سکته مغزی و حتی مرگ شود، بنابراین هرگونه تزریق به باسن از جمله اسکالپترا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا خارج از برچسب در نظر گرفته می شود.

آیا پروتز باسن کار می کند؟

پروتز باسن و بزرگ شدن آن روشی دائمی تلقی می شود و میزان موفقیت این جراحی در مجموع بالا است. با این حال، بر اساس نظر انجمن آمریکا برای جراحی پلاستیک زیبایی 3 تا 6 ماه طول می کشد تا اثرات کامل آن را مشاهده کنید، همچنین برای حفظ بهبود نتایج دریافتی شاید تا چندین سال بعد از جراحی به پیگیری نیاز داشته باشید. این امر به ویژه در صورت جابجایی یا شکستن ایمپلنت ها بسیار اتفاق می افتد.

چه فردی کاندیدای خوبی برای پروتز باسن است؟

انجام جراحی پروتز باسن روز به روز در حال افزایش است، اما این به این معنی نیست که برای همه گزینه مناسبی باشد. اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید کاندیدای خوبی برای انجام این جراحی هستید:

اخیرا وزن کم کرده و شکل طبیعی باسن خود را از دست دادید

احساس کنید شکل طبیعی باسن شما خیلی صاف و تخت است

فکر کنید باسن شما می تواند از برآمدگی های بیشتری برای متعادل نگه داشتن بقیه فرم بدن استفاده کند

می خواهند با علائم طبیعی روند پیری مانند شلی و صافی مبارزه کنند

سیگار نکشید

یک سبک زندگی سالم داشته باشید

در مورد نگرانی های خود پیرامون انجام این جراحی با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

هزینه پروتز باسن

پروتز باسن یک عمل زیبایی محسوب می شود و از نظر پزشکی  جراحی ضروری نیست، بنابراین شامل بیمه نمی شود. با این حال، بسیاری از پزشکان برنامه های پرداخت را برای مشتریان خود توضیح می دهند، همچنین ممکن است بتوانید هزینه این روش را به طور مستقیم با پزشک خود یا از طریق وام پرداخت کنید. به علاوه، دانستن همه هزینه های پیش رو نیز مهم است. جدا از هزینه جراح شما باید از هزینه بیهوشی و سایر موارد نیز مطلع شوید. بر اساس آمار سال 2016 انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، متوسط ​​هزینه جراح پروتز باسن 4 هزار و 860 دلار بود. هزینه جراح نیز می تواند بر اساس محل زندگی شما متفاوت باشد.

در پایان

پروتز باسن به دلیل کارآیی و میزان ایمنی محبوبیت زیادی دارد. هنوز هم، موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از اقدام برای این نوع جراحی از جمله هزینه، بهبودی و سلامت کلی و عوارض جانبی در نظر گرفته شود. نخست با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید همه موارد مربوط به این نوع جراحی را درک کرده اید. تا زمانی که جراح مناسب را پیدا نکنید دست به انجام این جراحی نزنید فقط مطمئن شوید فرد انتخابی شما باتجربه و دارای مجوز است. سیلیکون و سایر موادی که به طور غیرقانونی تزریق می شوند بی خطر نیستند و می توانند عوارض تهدید کننده زندگی داشته باشند.

مترجم: الهه زارعی