همه چیز درباره فیلم بی همه چیز ساخته محسن قرائی

همه چیز درباره فیلم بی همه چیز ساخته محسن قرائی


251

1399/11/19

12:29


در این یادداشت قصد داریم به معرفی فیلم «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی، بازخوردهای جشنواره‌ای که گرفته است و حواشی و صحبت‌های ستاره‌های فیلم بپردازیم.

همه چیز درباره فیلم بی همه چیز ساخته محسن قرائی

۳۲ دقیقه پیش
در این یادداشت قصد داریم به معرفی فیلم «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی، بازخوردهای جشنواره‌ای که گرفته است و حواشی و صحبت‌های ستاره‌های فیلم بپردازیم.

همه چیز درباره فیلم بی همه چیز ساخته محسن قرائی

اختصاصی سلام سینما- «بی همه چیز» فیلمی به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است. یکی از فیلم‌هایی که در روز اول جشنواره در سالن رسانه‌ها به نمایش درآمد و از جمله فیلم‌های  پرستاره و کنجکاوی برانگیز سی و نهمین جشنواره فجر است. ستاره‌های بزرگی مانند هدیه تهرانی و پرویز پرستویی و باران کوثری در این فیلم باهم همبازی هستند و این احتمالا باعث می‌شود «بی همه چیز» یکی از پرفروش‌های گیشه سینمای ایران در سال پیش رو باشد.  در این یادداشت قصد داریم به معرفی این فیلم، بازخوردهای جشنواره‌ای که گرفته است و حواشی و صحبت‌های ستاره‌های فیلم بپردازیم.


ویدیو  همه چیز درباره فیلم بی همه چیز ساخته محسن قرائی در یوتیوب سلام سینما


خلاصه داستان بی همه چیز

معرفی کامل فیلم بی همه چیز

در خلاصه داستان فیلم آمده  روستایی دورافتاده سال‌هاست که رونق قبل را ندارد. ساکنین یا کوچ اجباری کرده‌اند یا اگر ماندند در فقر و بدبختی به سر می برند، روستا اما مهمانی دارد که گویا یک ستاره محبوب و مشهور است و حضورش شرایط را تغییر می‌دهد.

پس از سال‌ها یکی از اهالی روستا با نام لیلی که از روستا به خاطر تهمت مردم به فاحشه بودن رفته است، به عنوان اشراف زاده به روستا برمی‌گردد و...

 

بازیگران

معرفی کامل فیلم بی همه چیز

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، پدرام شریفی، لاله مرزبان از جمله بازیگران «بی همه چیز» هستند. حضور آن‌ها «بی همه چیز»‌ را تبدیل به یکی از فیلم‌های پرستاره سال سینمایی پیش رو می‌کند. این در حالی است که در ابتدا قرار بود بازیگران دیگری در فیلم حضور داشته باشند.

مثلا  شهاب حسینی حتی در چند سکانس بازی کرد، اما در ادامه از حضور در فیلم انصراف داد و هادی حجازی‌فر جایگزینش شد. علی مصفا هم به واسطه شیوع کرونا و تغییر در زمان بندی، از این پروژه جدا شد.

 

درباره کارگردان

همه چیز در باره فیلم بی همه چیز

محسن قرایی در سال 1391 اولین فیلمش «خسته نباشید» وچهار سال بعد فیلم «سدمعبر» را ساخت. «خسته نباشید» یکی از فیلم‌های کم سروصدای دوره‌های پیشین جشنواره بود که در آن سال کم فروغ اتفاقا خستگی تماشای کلی فیلم بد را از بین برد.

«سد معبر» فیلم دومش که به قلم سعید روستایی نوشته شد، در فجر ۳۵  در چهار بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد، اما هیچ جایزه‌ای را از آن خود نکرد.

اولین تصاویر منتشر شده از «بی همه‌چیز» نشان می‌دهد قرایی بار دیگر به سراغ خیال‌پردازی رفته و از درام‌های سیاه اجتماعی دهه اخیر فاصله گرفته که  این خودش بهترین خبر است.

 

بازخورد ها به فیلم

همه چیز در باره فیلم بی همه چیز

بعضی از منتقدین «بی همه چیز» را بهترین فیلم قرایی دانسته‌اند. بازی هدیه تهرانی و هادی حجازی‌فر هم در فیلم بیش از باقی بازیگران مورد توجه قرار گرفته است. خصوصا هدیه تهرانی با نقش خاصی که ایفا می‌کند مثل همیشه درخشیده است.

از سوی دیگر منتقدان کارگردانی فیلم را قابل قبول دانستند هرچند به روایت، شخصیت پردازی و ساختار فیلمنامه این اثر انتقاداتی هم شده.

 

صحبت‌های سازندگان «بی همه چیز»

همه چیز در باره فیلم بی همه چیز

قرایی در نشست مطبوعاتی فیلمش در جشنواره فجر ۳۹، درباره اقتباس از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سال‌خورده» گفت که حتی پیش از ساخت فیلم اولش، دوست داشته است این اثر را بسازد، اما به دلیل شرایط پیچیده، پرهزینه و پربازیگری که داشت شرایطش را نداشته. قرایی این متن را در دوران دانشجوییش خوانده و جذب آن شده.

او به کارکتر نوری در فیلم اشاره کرد و گفت: در نمایشنامه اصلی این کارکتر به عنوان زن وجود نداشت. ایده این فیلمساز جوان این بود که تمام تصمیم‌گیرنده‌ها که مردها هستند را باید تغییر دهد و باید یک زن میان آن‌ها برای به تعادل رساندن این ترکیب وجود داشته باشد.

پرویز پرستویی هم در این نشست گفت اولین چیزی که برایش در انتخاب نقش مهم است، دوست داشتن متن و نقش می‌باشد و وقتی متن را به به او دادند، فکر کرده شرح وظیفه‌اش این است که در این فیلم حضور داشته باشد. پرستویی همچنین گفته گاهی فکر می‌کند زندگیش مانند «امیر» شخصیت این فیلم شده، مجبور است سکوت کند و از دردها و ناهنجاری‌ها چیزی نگوید.

اون ادامه داد شاید  بگویند ریاکار است اما خودش این ریاکاری را بسیار دوست دارد. در نهایت شخصیت امیر فکر می‌کند که دیگر چیزی برای گفتن ندارد و برای همین تعادلش به هم می‌خورد و دست به تصمیم درون فیلم می‌زند.

باران کوثری هم در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می‌کند با این نقش موفق به گرفتن سیمرغ می‌شود یا نه، گفته از مادرش یاد گرفته است که به جایزه فکر نکند. این به معنی این نیست که جایزه خوشحالش نمی‌کند. بلکه خوشحال هم می‌شود اما به این روند سلیقه‌ای فکر نمی‌کند.

 

حواشی فیلم

همه چیز در باره فیلم بی همه چیز

-حضور هدیه تهرانی در فیلم هرچند بی سروصدا، اما بسیار ویژه‌ و فکر شده‌است. انگار قرایی جنسیت یکی از کاراکترهای جهان نمایشنامه اقتباسیش را تغییر داده تا نقش را برای هدیه تهرانی بازنویسی کند.

-قرایی برای ساخت این فیلم  به  شهرستان گرمسار رفت و فیلمبرداری را  در این شهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام داد.

-«بی همه‌چیز» در ابتدا اسمش «بدون همه‌چیز» بود اما با پر کردن فرم جشنواره نامش تغییر کرد.

-گریم باران کوثری هم از جمله نکات غیرمنتظره فیلم است.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو