خیز ملایم کرونا و هشدار به ۸استان

29

1399/11/19

12:34


خیز ملایم کرونا و هشدار به ۸استان

سلامت نیوز: سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ضمن هشدار نسبت به خيز ملايم کرونا در برخي استانها، از دو برابر شدن شهرهاي نارنجي در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، دکتر عليرضا رئيسي در حاشيه پنجاه و ششمين جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا که با حضور رييس جمهور و ديگر اعضا برگزار شد، گفت: امروز بحث‌هاي مختلفي در زمينه وضعيت دنيا و مباحث مربوط به ويروس جهش يافته‌اي که در دنيا شايع شده اعم از انگليس، اروپا، آفريقاي جنوبي و حتي در ژاپن داشتيم.

اين وضعيت را نياز است به دقت رصد کنيم. وي افزود: در حال حاضر انگليس، آمريکا، آلمان و به طور کلي اروپا و آمريکا در وضعيتي قرار دارند که دارند در برابر اين ويروس جهش يافته به زانو درمي آيند و بحث، بحثي جدي است و اکثر بيمارستان‌هايشان پر شده است.

اين در حالي است که بسياري از اين کشورها واکسيناسيون را آغاز کرده‌اند؛ به طوري که انگليس 10 ميليون نفر را تاکنون واکسن زده و بسياري از کشورهاي اروپايي ديگر هم به همين صورت واکسيناسيون را آغاز کرده‌اند. اين نشان دهنده اين است که ما بايد حواسمان باشد که حتي اگر واکسيناسوين هم آغاز شود، حتما نياز است که مراقب رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي باشيم و به دقت رعايت کنيم.

پروتکل‌ها را رعايت کنيم
وي افزود: حتي در سطح کشوري مانند ژاپن که تاکنون عملکرد بسيار موفقي در مديريت کرونا داشته است، به دليل جهش ويروس در اين کشور اعلام کردند که بيش از 70 درصد تخت‌هاي بيمارستاني‌شان پر شده است. اين نشان مي‌دهد که بايد هشدار دهيم و حتما پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها را رعايت و رصد کنيم

رئيسي ادامه داد: هدف ما اين است که تا ايجاد يک ايمني مناسب از طريق واکسيناسيون، در شرايط فعلي خوبي که کشور ما قرار گرفته، برخلاف ساير کشورها که واقعا مشکلات زيادي برايشان پيش آمده، بتوانيم اين وضعيت را ادامه داده و آن را حفظ کنيم و از شيوع و بروز بيماري و خيز چهارمي که ممکن است اتفاق افتد، جلوگيري کنيم.


هدف‌گذاري براي نوروزي آرام
وي افزود: هدف‌مان اين است که يک شب عيد آرام داشته باشيم. هموطنان عزيز همه درک مي‌کنيم، همه در يک کشور زندگي مي‌کنيم و مي‌دانيم که عيد گذشته درگير کرونا بوديم، قبل از آن هم درگير سيل بوديم و امسال سومين سالي است که در تعطيلات عيد با اين پديده‌ها مواجه هستيم. اميد داريم که اگر خوب بتوانيم اين پنج - شش هفته را به خوبي رعايت کنيم و مانع خيز چهارم شويم، بتوانيم يک شب عيد آرام داشته و برخي فعاليت‌ها را بتوانيم انجام دهيم.


شهر قرمز نداريم
وي درباره آخرين وضعيت کشور، گفت: خوشبختانه هنوز شهر قرمز نداريم، اما شهرهاي نارنجي از 18 تا به 36 رسيده و دوبرابر شده که اين يک هشدار است. شهرهاي زرد از 130 به 178 رسيده و شهرهاي آبي از 306 به 234 شهر کاهش يافته است. وي افزود: بنابراين نشان مي دهد که خيزي از بيماري در برخي استان‌ها گرچه به صورت ملايم شروع شده و چون در ابتداي راه هستيم مي توان با رعايت و مداخله موثر پروتکل‌ها و پرهيز از آموزه‌هايي که داشتيم يعني پرهيز از تجمعات و دورهمي‌هاي خانوادگي، زدن ماسک و رعايت پروتکل‌ها و تهويه مناسب مي‌توانيم جلو خيز شديد بيماري را بگيريم.


پراکندگي شهرهاي نارنجي
رئيسي گفت: به استان‌هاي هرمزگان، خوزستان، يزد، استان‌هاي شمالي گيلان، مازندران و گلستان، آذربايجان غربي و لرستان هشدار مي‌دهيم که بايد به دقت مراقب و مواظب باشيم. هفته گذشته فقط در دو استان شهر نارنجي داشتيم؛ به طوري که در گيلان سه شهر و در مازندران 15 شهر نارنجي بود، اما اکنون پراکندگي اين 36 شهر نارنجي در شهرهاي مختلفي اعم از آذربايجان شرقي، اصفهان، خراسان شمالي، سمنان، کرمانشاه، گيلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان، يزد و... نشان مي‌دهد برخي شهرايي که در اين استان‌ها زرد بودند با توجه به افزايش موارد ابتلا، تغيير رنگ داده و يک درجه بالاتر رفتند و وارد شهرهاي نارنجي شده‌اند.

رئيسي با اشاره به مصوبات جديد ستاد ملي مقابله با کرونا، گفت: امروز بحث‌هاي مختلفي مطرح شد و مصوباتي هم داشتيم؛ يکي از مصوبات اين بود که در دنيا يکبار ديگر ثابت شد که ديجيتالي کردن و الکترونيک کردن خدمات مي‌تواند بسيار کمک‌کننده باشد. ضمن اينکه منجر به صرفه‌جويي در بسياري از هزينه‌ها مي‌شود. اگر بتوانيم خدمات پر تکرار و پر مراجعه به دستگاه‌هاي دولتي و ساير دستگاه‌ها را که مردم مجبورند براي دريافت خدمت حضوري مراجعه کنند، به صورت الکترونيک ارائه دهيم و نياز نباشد که مردم به صورت حضوري مراجعه کنند، هم در بحث ترافيک، هم در زمينه تجمع و هم در زمينه بيماري قطعا مي‌تواند بسيار موثر باشد.

ارائه خدمات الکترونيک
وي افزود: امروز يکي از مصوبات اين بود که تا پايان سال 1399 دستگاه‌هاي اجرايي موظف باشند که سه مورد يا بيشتر از خدمات پرتکرار و پر مخاطب‌شان را که باعث مي‌شود مراجعين زيادي به صورت حضوري داشته باشند، به صورت الکترونيک ارائه دهند تا مردم مجبور نباشند که براي يک کار ساده ساعت‌ها در ترافيک يا در صف باشند و مجبور باشند که حضوري مراجعه کنند که همين مي‌تواند منجر به شيوع بيماري شود.

اميدواريم بتوانند با کمک وزارت ارتباطات و همکاري دستگاه‌ها، اين خدمات را به صورت الکترونيک ارائه داده و در سال آينده هم ادامه دهند. البته بسياري از دستگاه‌ها در حال حاضر خدمات‌شان را الکترونيک کردند و نياز به مراجعه ندارد و مردم بسيار راضي هستند.

وي افزود: نکته بعد در زمينه دانشجويان بود که دانشجوياني که کلاس‌هاعملي يا امتحانات کتبي يا عملي دارند، مصوب شد که امتحان به صورت حضوري نباشد و به صورت آنلاين برگزار شود، اما آنهايي که امتحان عملي دارند اگر بومي آن منطقه يا دانشگاه باشند و نيازي به خوابگاه نداشته باشند، مي‌توانند در شهرهاي صرفا زرد و آبي امتحانات‌شان را به صورت عملي با رعايت پروتکل‌ها بدهند. ‌اين اقدام در شهرهاي نارنجي و قرمز ممنوع است.

در زمينه دانشجويان، بيشترين نگراني‌مان در زمينه استفاده از خوابگاه‌هاست. بنابراين دانشجوياني که بومي هستند يا نياز به استفاده از خوابگاه ندارند، مي‌توانند امتحانات عملي‌شان را در شهرهاي صرفا زرد و آبي بدهند.

تهران و البرز در وضعيت زرد
رئيسي با بيان اينکه استان تهران و شهر تهران و البرز هنوز در وضعيت زرد است و هنوز نارنجي نشده است، گفت: اما ممکن است اين وضعيت شکننده باشد و حتما بايد رعايت پروتکل‌ها انجام شود. وي افزود: در سه استان شمالي گيلان، گلستان و مازندران منع تردد دارند. در برخي شهرهاي مسافرپذير مانند بندرعباس، قشم، کيش، اصفهان، بوشهر، شيراز، مشهد هم منع تردد دارند.

وي با اشاره به موضوع واکسيناسيون کرونا نيز اظهار کرد: در زمينه واکسن هم اولين محموله وارد کشور شد و قرار است بر اساس اولويت بندي که در سند ملي واکسيناسيون کشور مصوب ستاد ملي مقابله با کرونا مصوب شده، تزريق را شروع کنيم. بر اين اساس اول افرادي که در آي سي يوها کار مي‌کنند و در بخش مراقبت ويژه که مستقيما با بيمار ارتباط دارند، در اولويت تزريق هستند.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: محموله‌هاي بعدي در هفته‌هاي آينده به دست ما خواهد رسيد. خوشبختانه واکسني که وارد کشور شده، کاملا مورد تاييد است و بسياري از کشورهاي ديگر هم خواهان اين واکسن هستند. خوشبختانه مقاله‌اي که در مجله پزشکي معتبر لنست چاپ شد، تاييد کرد که اين واکسن 6/91 درصد اثربخشي دارد که اين ميزان نشان مي‌دهد که يکي از واکسن‌هاي با بالاترين اثربخشي است که در دنيا وجود دارد. از ويژگي ديگر اين واکسن اين است که براي تمامي گروه‌هاي سني اولويت دار قابل استفاده است. برخي واکسن ها در برخي سن‌هاي خاص منع مصرف دارد، اما اين واکسن ايمن و خوب است و به همين دليل اکثر کشورهاي اروپايي متقاضي شدند که اين واکسن را در اختيار بگيرند.

آخرين وضعيت واکسن هاي ايراني
رئيسي گفت: البته ما از کشورهاي ديگر و همچنين از سبد کووکس هم که سبدي از واکسن هاي مختلف است، پيگيري مي کنيم. ضمن اينکه واکسن توليد داخلي هم با موفقيت در حال طي مراحل است و اميدوارم مراحل کيفي آن مورد تاييد کارشناسان قرار گيرد و بتوانيم در طي چند ماه آينده واکسن داخلي را داشته باشيم. خبر خوب ديگر اينکه يکي ديگر از واکسن‌هاي کروناي ما که در مجموعه سرم سازي رازي است، ظرف فردا يا پس فردا فاز مطالعه انساني‌اش را شروع مي‌کند که اين‌ها مي‌تواند کمک کند و آينده خوبي براي واکسيناسيون کشور متصور هستيم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو