نفخ معده، شاید علامت نارسایی قلبی باشد

67

1399/11/19

12:34


نفخ معده، شاید علامت نارسایی قلبی باشد

سلامت نیوز: نفخ معده ممکن است یک علامت هشداردهنده از نارسایی قلبی باشد. این بدان معناست که قلب قادر به پمپاژ مناسب خون در کل بدن نیست. نارسایی احتقانی قلب ممکن است به مرور طی سال ها بروز کند یا به طور ناگهانی سر و کله اش پیدا شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از express، معمولا دلایل مختلفی چون فشار خون بالا یا بیماری غده تیروئید ممکن است نارسایی قلبی را به دنبال داشته باشد. زمانی که بدن نتواند نارسایی ماهیچه قلب را جبران کند، معمولا با علائم کم تر شناخته شده روبرو می شوید. به عنوان مثال، نفخ شکم که به دلیل بازگشت مایعات به کبد، معده یا روده ایجاد می شود.

زمانی که مایعات به کبد، معده یا روده برمی گردد، در این حالت معده متورم و سفت می شود و فرد معمولا احساس کم اشتهایی یا حالت تهوع می کند. زمانی که مایعات به داخل ریه ها ترشح می کنند، فرد دچار سرفه های خشک یا سرفه های خلطی با مایعات صورتی و کف دار می شود. گاهی نیز برخی افراد دچار خس خس سینه می شوند که ممکن است به دلیل آسم باشد.

کاهش گردش خون به دلیل کاهش پمپاژ خون توسط قلب منجر به کاهش دفعات دفع ادرار، احساس سبکی در سر شده و فرد به درستی نمی تواند فکر کند. زمانی که این گردش خون ضعیف در ناحیه سر باشد، فرد ممکن است با علائمی چون مشکل در حافظه یا سخت شدن توانایی در فهم زبانی دیگر روبرو شود.

افرادی که هم که تحت تأثیر این مشکل قرار دارند، ممکن است دچار کاهش هوشیاری و غش شوند. در این حالت، انتظار می رود که در فرد مبتلا به این نارسایی احتقانی قلب، دست ها، پاها، بازوها و پا تحت تأثیر این علائم قرار گیرند و فرد همیشه احساس سرما کند.

برخی علائم در نارسایی قلبی شدید شیوع کم تری دارند و به همین دلیل نادیده گرفته می شوند. اما بنیاد قلب انگلیس این علائم را این گونه اعلام می کند که فرد ممکن است دچار کوتاهی تنفس شود؛ در ناحیه پا، قوزک پا، معده و قسمت تحتانی کم دچار تورم شود؛ خستگی نیز از دیگر علائمی است که باید آنها را جدی بگیرید و در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.


علل نارسایی قلبی را بشناسید

شایع ترین علت نارسایی قلبی معمولا سابقه حمله قلبی یا فشار خون بالاست. حمله قلبی می تواند آسیب درازمدت به قلب وارد کند. زمانی که فشار خون بالا باشد، فشار زیادی که به قلب وارد می شود می تواند عضله قلب را خسته کند. انواع بیماری های قلب هم ممکن است دلیلی برای بروز حمله قلبی به شمار روند. علاوه بر بیماری غده تیروئید، مصرف زیاد مشروبات الکلی هم ممکن است به مرور باعث بروز نارسایی قلبی شود.
اگرچه هنوز درمانی برای نارسایی قلبی وجود ندارد، اما بهترین درمان، مدیریت علائم و کنترل آنهاست. به طور قطع، کنترل علائم ایجاد شده علاوه بر بهبود علائم، به کاهش تجمع مایعات در قسمت های مختلف بدن هم کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو