گوزن زرد ایرانی در معرض خطر انقراض

منبع: برترین ها

68

1399/11/19

12:35


مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گفت: در قالب برنامه کوتاه مدت زیستگاه مناسبی برای این گونه در نظر گرفته می‌شود و با جلب مشارکت مردمی و ایجاد شرایط مناسب، مازاد جمعیت مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد کشور به آنجا منتقل و در این مراکز مدیریت می‌شوند.

ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه گوزن زرد ایرانی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گفت: در قالب برنامه کوتاه مدت زیستگاه مناسبی برای این گونه در نظر گرفته می‌شود و با جلب مشارکت مردمی و ایجاد شرایط مناسب، مازاد جمعیت مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد کشور به آنجا منتقل و در این مراکز مدیریت می‌شوند.

گوزن زرد ایرانی در معرض خطر انقراض

شهاب الدین منتظمی در جلسه ارایه گزارش پیشرفت کار برنامه عمل مدیریت گوزن زرد ایرانی که با حضور مدیران و کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش استان های دارای مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ، اساتید دانشگاه، برخی متخصصان حیات وحش کشور به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: در این جلسه در خصوص چالش‌های اجرای برنامه عمل مدیریت گوزن زرد در مراکز تکثیر و پرورش موجود در کشور صحبت و پیشنهاداتی برای رفع چالش‌ها ارائه شد.

وی با اشاره به خطر انقراض گوزن زرد ایرانی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین اهداف سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت گونه‌های موجود در کشور است چرا که گونه‌های جانوری و گیاهی نیازمند حفاظت در برابر اقدامات توسعه طلبانه انسان‌ها هستند و در تمام دنیا همین طور است.

منتظمی اضافه کرد: گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌هایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. این گوزن‌ها در زیستگاه‌های محدود درجزیره «اشک» در آذربایجان غربی و پارک ملی دز در خوزستان رهاسازی شده‌اند و در مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد در استان‌های ایلام، یزد، فارس، آذربایجان غربی و مازندران در مراکز تکثیر و پرورش نگهداری می‌شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از گونه در زیستگاه خود است ولی اگر در جایی به این نتیجه برسیم که گونه‌های جانوری در معرض انقراض هستند، مداخله خواهیم کرد و در حال حاضر برای گوزن زرد مجبور به انجام این کار هستیم.

وی در ادامه گفت: نظرات کارشناسان استان‌ها در این خصوص عنوان شد و با جمع بندی نظرات و پیشنهادات کارشناسان و اساتید دانشگاه راهکارها و برنامه‌های مدیریتی جمعیت گوزن زرد ایرانی تصمیم گرفته شد تا در قالب برنامه زمان‌بندی کوتاه مدت زیستگاه مناسبی در نظر گرفته شود و با مشارکت مردمی و با ایجاد شرایط مناسب مازاد جمعیت مراکز تکثیر و پرورش گوزن زرد کشور به آنجا منتقل کنیم و در آنجا مدیریت شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان اضافه کرد: باتوجه به آنکه جلوگیری از انقراض این گونه عزم ملی را می‌طلبد، با جلب مشارکت مردمی در حفاظت از این گونه می‌توان در برنامه‌ای کوتاه مدت، گام‌هایی در جهت جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند برداشت و با معرفی این گونه به زیستگاه‌های اصلی، مقدمات احیای این گونه در زیستگاه را هم فراهم کرد.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه‌های بسیار مهم در دنیا به شمار می‌رود. این گوزن طبق لیست ارائه شده از طرف اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو