پرخاشگری در کودکان

منبع: نوداد

127

1399/11/19

13:45


پرخاشگری کودکان یکی از اختلالات رفتاری کودکان است که اغلب به مسئله ای مهم و نگران کننده برای والدین و معلمان تبدیل می شود . در واقع این رفتار نوعی از اضطراب، خجالت، شرم و حتی عصبانیت در والدین ایجاد می کند که باعث می شود گاها مستاصل شده و ندانند چگونه در مقابل آن برخورد کنند.

پرخاشگری می تواند در جریان رشد طبیعی کودک ایجاد شود و بنابراین طبیعی تلقی شود ولی گاها از این محدوده طبیعی تجاوز کرده و نیاز به توجه و بررسی والدین دارد.

دلایل پرخاشگری کودکان

  • الگوبرداری از پرخاشگری والدین : اگر کودک در معرض پرخاشگری بزرگترهای خود قرار بگیرد، از والدین خود یاد می گیرد که چگونه برخورد کند تا به خواسته های خود برسد.
  • پرخاشگری، رفتاری آموخته شده : ممکن است یک کودک، پرخاشگری را راهی برای رسیدن به خواسته هایش یافته باشد. بعضی از والدین در مقابل پرخاشگری کودک هول می شوند و سریعا خواسته او را برآورده می کنند.
  • خلق و خوی کودک و ویژگی های فردی : تجربیات عاطفی کودک تاثیر بسیار زیادی در بروز پرخاشگری در او دارد.
  • نقش رسانه ها در پرخاشگری کودکان : تماشای بیش از حد تلویزیون و یا بازی بیش از حد با کامپیوتر و تبلت، پرخاشگری کودکان را تشدید می کند.
  • تاثیر ژنتیک و محیط زندگی : نگرانی ها و اضطراب های خانواده، مشکلات معیشتی اقتصادی، فشارهای روانی، از دست دادن والدین و درگیری های والدین همگی ممکن است موجب پرخاشگری کودکان شوند.

پرخاشگری کودکان


نحوه برخورد با پرخاشگری کودکان

بهتر است والدین اول از همه صبور بوده و در دوره های مختلف که ممکن است کودک پرخاشگری طبیعی داشته باشد، صبر کنند.

یکی از مهم ترین کارهایی که والدین می توانند برای کودک خود انجام دهند، آموزش مهارت کنترل خشم می باشد. در واقع والدینی که خود بتوانند خشم خود را مدیریت کنند و به نحوه جراتمندانه عمل کنند، الگوی خوبی برای کودک می شوند.

درمان پرخاشگری کودکان

حل مشکل پرخاشگری در کودک کاری پیچیده است و به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد ولی با کمک گرفتن از یک دکتر روانپزشک می توانید به کودک خود کمک کنید تا رفتار ناشایست خود را پشت سر بگذارد.

پرخاشگری کودکان


سخن پایانی

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری کودکان می توانید با روانپزشک و متخصص اعصاب و روان دکتر فرامرز ذاکری تماس حاصل فرمایید. ایشان بهترین راهکارها را به شما عزیزان ارائه می دهند.

تلفن های تماس : 02122260068 – 02122260067



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو