پس از نجات از امواج آب های پرتلاطم سیاست در نیجریه، جایی که مادرش برای فرستادن پیام برای او ربوده شد و با توجه به دستیابی به جایگاه فرد شماره دو در بانک جهانی، خانم «نگوزی اکنجو–ایوه ‌آلا» در کار جدید خود برای سرو کله زدن با مذاکره کنندگان تجارت بین المللی در سازمان تجارت جهانی (WTO) مشکلی نخواهد داشت.

601ed96c7da1a.image

این فرد 66 ساله اولین زن و اولین آفریقایی خواهد بود که این موقعیت را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سی ان ان، آمریکا سرانجام حمایت رسمی خود از کاندیداتوری وی برای ریاست بر WTO را اعلام کرد تا مانع نهایی برای رسیدن وی به این مقام هموار شود.

دفتر نماینده تجاری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد دکتر اکنجو–ایوه ‌آلا دانش اقتصادی و دیپلماسی بین المللی را به ارمغان خواهد آورد و برای رهبری موثر خود مورد احترام گسترده است و در مدیریت یک سازمان بزرگ بین المللی با اعضای مختلف تجربه دارد.

iwealabiden

تصمیم دولت بایدن برای حمایت از کاندیداتوری اکنجو–ایوه ‌آلا، به عنوان تغییر جهت در حمایت آمریکا از سازمان جهانی تجارت، با استقبال این نهاد روبرو شده است که در چهار سال گذشته هدف انتقاد گسترده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قرار داشت.

اکنون که آمریکا حمایت خود از کاندیداتوری اکنجو–ایوه ‌آلا را اعلام کرده است، انتظار می رود «دیوید واکر» رئیس شورای عمومی سازمان جهانی تجارت به زودی برگزاری نشستی در ژنو را اعلام کند و طی آن اعضای این سازمان انتصاب وی به عنوان مدیرکل برای دوره چهار ساله را تایید کنند.

اکنجو–ایوه ‌آلا در توئیتر از حمایت آمریکا از انتصابش قدردانی کرد. «والدیس دومبروسکیس» کمیسر تجارت کمیسیون اروپا در توئیتی حمایت خود را از موضع آمریکا اعلام کرد و از همکارانش خواست با انتصاب اکنجو–ایوه ‌آلا گامی به جلو برداشته و ثبات لازم را برای سازمان جهانی تجارت فراهم کرده و فرآیند اصلاحات ضروری در این نهاد را آغاز کنند.

2015

سازمان جهانی تجارت از سپتامبر که «روبرتو آزودو» یک سال زودتر از پایان موعد ریاستش، از سمت مدیرکلی کنار رفت، بدون رئیس مانده و از آن زمان تحت مدیریت چهار معاون مدیرکل قرار داشته است.

فرایند انتخاب مدیرکل جدید برای این نهاد سال گذشته که دولت ترامپ کاندیداتوری اکنجو–ایوه ‌آلا را وتو کرده و خانم «یو میونگ هی» وزیر بازرگانی کره جنوبی را برای این سمت ترجیح داد، به بن بست رسید.

این مخالفت برای متوقف کردن روند انتخاب مدیرکل کافی بود زیرا تصمیمات سازمان جهانی تجارت بر اساس توافق 164 کشور عضو آن صورت می گیرد. اما در نهایت خانم یو روز جمعه پس از مشورت با دولت بایدن، به کارزار خود پایان داد.

این اقتصاددان نیجریه ای متعهد شده است نقش فعال تری به عنوان مدیرکل ایفا کند و تلاش کند نقطه نظر مشترکی در میان اعضای این نهاد تجاری پیدا کند. با این حال قدرت مدیرکل سازمان جهانی تجارت نسبت به اعضای این سازمان محدود است و تنها می تواند دیدارهایی را برگزار کرده و پیشنهادها و استراتژیهایی برای پرداختن به منازعات در سیستم تجارت جهانی مطرح کند.

علی رغم اینکه اخیرا تابعیت آمریکایی وی سلب شده، وی از نیجریایی بودن ابراز خوشحالی می کند و به شدت میهن دوست است - و در لباس های متناسب با چاپ آفریقایی هویت آفریقایی خود را به رخ می کشد.

اقتصاددانی که از دانشگاه هاروارد مدرک گرفته به عنوان یک کارگر سرسخت دیده می شود، که در ماه ژوئیه در مصاحبه ای گفت که آنچه WTO نیاز دارد یک خانه تکانی است.

download (18)

او گفت: «آنها به چیز دیگری احتیاج دارند، این نمی تواند برای WTO مثل همیشه تجارت باشد - آنها به کسی احتیاج دارند که اصلاحات را انجام دهد و رهبری کند.

اصلاحات در نیجریه

وی در طول 25 سال حضورش در بانک جهانی، رهبری چندین طرح برای کمک به کشورهای کم درآمد، به ویژه جمع آوری تقریباً 50 میلیارد دلار در سال 2010 از طریق اهدا کنندگان انجمن توسعه بین المللی (IDA) - صندوق بانک جهانی برای فقیرترین کشورها -  را برعهده داشت.

اما این برنامه اصلاحات وی در نیجریه است که به آن افتخار می کند - به ویژه اینکه او دو بار به عنوان وزیر دارایی این کشور در زمان «اولوسون اوباسانجو» و «گودلاک جاناتان» روسای جمهور این کشور خدمت می کرد.

ngozi-okonjo-iweala

یکی از بزرگ ترین موفقیت های وی هدایت تیمی بود که در مورد بخشش 18 میلیارد دلاری بدهی در سال 2005 برای این کشور مذاکره کرد و به نیجریه کمک کرد اولین رتبه بندی اعتباری دولتی خود را بدست آورد.

بدهی های این کشور به اوایل دهه 1980 برمی گشت و به دلیل مجازات ها و هزینه های دیررس طی دهه 1990 بیش از 35 میلیارد دلار افزایش یافته بود.

به گفته «بیسمارک رووان» اقتصاددان برجسته نیجریه ای، اصلاحات اقتصادی وی تأثیر گسترده ای داشت و نیجریه را در یک دوره حساس نجات داد.

این اصلاحات شامل جداسازی بودجه از قیمت نفت بود که به این کشور اجازه می داد در حساب ویژه ای بود پول را برای زمانی که قیمت نفت بالا بود؛ پس انداز کند.

رووان گفت: «این اقدام بود که باعث شد اقتصاد نیجریه بین 2008 و 2009 زنده بماند.»

buhari-meets-ex-finance-minister-ngozi-okonjo-iweala-at-aso-villa-5

خانم اکنجو–ایوه ‌آلا شغل خوبی را در بانک جهانی و خانواده خود را در واشنگتن، جایی که همسرش به عنوان جراح مغز و اعصاب کار می کند،  رها کرده بود تا در نیجریه کار کند؛ زیرا بر خلاف سایر وزرا، کارمندان داخلی و ناوگانی از خودروها نداشت.

مصاحبه وی با فایننشال تایمز در سال 2015 نشان داد در واقع او حتی دوست داشت آشپزی خودش را هر وقت که می توانست انجام دهد و سوپ فلفل دلمه ای غذای مورد علاقه اش بود.

مادر وی، «کامنه اکونجو» - پزشک و استاد بازنشسته جامعه شناسی - در سال 2012، در سن 82 سالگی از خانه اش در جنوب نیجریه ربوده شد.

okonjo-iwealas-mother1

آدم ربایی در نیجریه امری معمول است، جایی که این یک کار جنایی سودآور است و خانواده ها غالباً هزینه های آزادسازی گروگان های خود را پرداخت می کنند زیرا سرویس های امنیتی اغلب افراد ربوده شده را پیدا نمی کنند.

اکنجو–ایوه‌آلا که در آن زمان وزیر دارایی گفت که آدم ربایان ابتدا خواستار استعفای وی شدند و سپس باج خواستند.

اما او می گوید که از انجام هر دو کار خودداری کرد.

وی در گزارش خود از این رویداد گفت: «من می دانستم که اخیراً بر روی پرونده ضد فسادی کار می کردم که بازاریابان نفت کشوررا هدف می گرفت. بنابراین خانم اکونجو طی پنج روز آزاد شد.

«اوزودینما ایوه آلا» یکی از پسرانش و نویسنده رمان «دد خویان بی مرز و بوم» (2005) - درباره تربیت سختگیرانه خود گفته است: «مادر من یک زن بسیار قدرتمند است. او می داند که چگونه می خواهد کارها انجام شود، و اگر شما این کار را نکنید شما به دردسر افتاده اید.»

http___com.ft.imagepublish.upp-prod-us.s3.amazonaws

زندگینامه

اکنجو–ایوه ‌آلا متولد 13 ژوئن 1954 از مردم «ایگبو» در «اوگواشی-اوکوو» ایالت دلتا و از خانواده‌ ای با نفوذ است.

Untitled

Okonjo1

او در مدرسه بین ‌المللی «ایبادان» درس خواند و در سال 1977 میلادی کارشناسی هنرش را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. در 1981 میلادی او موفق به دریافت دکترای اقتصاد ناحیه ‌ای از موسسه فناوری ماساچوست (ام ‌آی‌ تی) شد. او برای دکترای خود از انجمن آمریکایی زنان دانشگاهی یک کمک هزینه تحصیلی دریافت کرده بود.

نگوزی اکنجو–ایوه ‌آلا با دکتر «ایکمبا ایوه‌ آلا» از ایالت «ا بیا» ازدواج کرده ‌است.

Throwback-Photo-Of-Ngozi-Okonjo-iweala-Her-Family-In-1990s

blog

آنها چهار فرزند دارند که بزرگ‌ ترینشان، «اونی ‌اینیا ایوه ‌آلا» در سال 2010 میلادی مدرک دکترای آسیب ‌شناسی تجربی خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد دریافت کرد. پسر دیگر او همانطور که در بالا به آن اشاره شد یک نویسنده و پزشک است.

کار

اکنجو–ایوه ‌آلا پیش از انتصاب به وزارت نیجریه، معاون رئیس گروه بانک جهانی بود. پس از آن ‌که رئیس‌ جمهور «اولوسگون اوباسانجو» او را برای کابینه ‌اش انتخاب کرد، اکنجو–ایوه ‌آلا هم در 15 ژوئیه 2003 بانک جهانی را ترک کرد.

Ngozi-Okonjo-Iweala-Finance-Minister

پس از جنجال ‌هایی که بر سر دستمزد اکنجو–ایوه ‌آلا به عنوان وزیر دارایی نیجریه پیش ‌آمد، دادگاهی به بازگشت پول ‌های دریافت ‌شده توسط او حکم کرد (او 240000 دلار آمریکا دریافت کرده بود در مقایسه با 6000 دلار حقوق پایه‌اش). او پس از حکم دادگاه درخواست تجدیدنظر کرد.

در 4 اکتبر 2007، «رابرت زولیک» رئیس بانک جهانی اکنجو–ایوه‌ آلا را به مدیریت اجرایی بانک جهانی گماشت.

unnamed (4)

در سال 2011، اکنجو–ایوه ‌آلا توسط گودلاک جاناتان رئیس‌ جمهور وقت به ‌عنوان وزیر دارایی نیجریه انتخاب شد. این دومین باری بود که او به این مقام می ‌رسید. اکنجو–ایوه ‌آلا در این دوره برای برداشتن یارانه سوخت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در نتیجه آن، در ژانویهٔ 2012 تظاهراتی علیه این تغییرات در نیجریه برگزار شد.

کارهای دیگر

در سال 2007 سازمان مردم‌ نهاد اکنجو–ایوه ‌آلا با گالوپ نظرسنجی ای درباره حکومت در نیجریه برگزار کرند. اکنجو–ایوه ‌آلا همچنین با موسسه بروکینگز همکاری می‌ کند. او همچنین عضو هیئت مدیره موسسه منابع جهانی است.

1x1

اکنجو–ایوه ‌آلا در سال 2015 به‌ عنوان مشاور ارشد لازارد انتخاب شد.

جایزه‌ ها و افتخارات

زن سال سیلوربرد. 2012

قهرمان 2004 تایم اروپا

وزیر دارایی جهانی سال 2005 مجله اکونومی

وزیر دارایی آفریقا 2005 فایننشال تایمز/د بنکر

Iweala

نیجریه‌ ای سال 2006 

دکترای افتخاری از دانشگاه براون آمریکا

دکترای افتخاری از کالج «ترینیتی» دانشگاه دوبلین، ایرلند.

دکترای افتخاری از کالج «آمهرست» آمریکا.

ngozi5_1460014298

در 28 سپتامبر 2007، موسیقیدان ایرلندی بونو مدال آزادی را دریافت کرد و جایزه 100 هزار دلاری آن را به «داتا» (سازمانی که بر روی ایدز در آفریقا و دموکراسی کار می ‌کرد) اهدا کرد که اکنجو–ایوه ‌آلا از سوی آن سازمان، جایزه را دریافت کرد.

کتاب ‌ها

«دام بدهی در نیجریه: به ‌سوی یک راهکار بدهی پایدار» – کتبی دانشگاهی، منتشر شده توسط انتشارات ورلد آفریکا، (2003)، کار مشترک با «چارلز سی. سولودو و منصور موهتار».

41QNMQDATML._SX312_BO1_204_203_200_

«اصلاح چیز اصلاح‌ نشدنی: درس ‌هایی از نیجریه» – کار اکنجو–ایوه ‌آلا، زیر نظر «اباسانجو مبان» 7–2003، منتشر شده توسط انتشارات ام‌ آی ‌تی، (2012).

41EgHJhKdhL

«چینوآ آچه‌ به: معلم روشنایی» – زندگی ‌نامه نویسنده نیجریه ‌ای، چینوآ آچه ‌به، منتشرشده توسط انتشارات ورلد آفریکا، (2003)، کار مشترک با تیجان سالاه.