رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش اظهار داشت: باید هر چه زودتر از طریق میانروهایی، فاصله قابل توجهی که بین توانمندی‌ها در دیگر عرصه‌ها و عرصه چگونگی مصرف وجود دارد را کم کرده و از این طریق جامعه‌ای تاب‌آور و رو به جلو داشته باشیم.

وی با بیان این که اصلی‌ترین راهکار، بازگشت ما به مبانی و چارچوب‌های اخلاقی است، افزود: هیچ عرصه‌ای در زندگی بشر و کشور وجود ندارد که بدون نیاز به تقید و پایبندی بیشتر به موازین اخلاقی آینده روشنی در اختیار داشته باشد.

اردکانیان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری میان دو وزارتخانه نیرو و آموزش و پرورش گفت: دولت با چنین چارچوب‌ها و کارگروه‌های مشترکی تعریف می‌شود؛ ماموریت‌هایی که به ثمر رسیدن آنها مستلزم کار نزدیک و به‌هم پیوسته دو یا چند دستگاه دولتی و تابع هدفی است که حل و فصل آن کاری در تراز دولت می‌شود.

وی گفت: علت اصلی ناکامی‌ها در هر عرصه و یا محقق نشدن هدف‌های طراحی‌شده، بی‌تردید در فاصله گرفتن از اصول اخلاقی حاکم بر آن عرصه است.

اردکانیان افزود: هر حرفه‌ای،‌ صنفی و عرصه فعالیتی چارچوب‌های اخلاقی خود را دارد و پایبندی به این چارچوب‌ها پیش‌شرط و پیش نیاز اصلی در توفیق است و جامعه‌ای که پایبند به این موازین باشد، جامعه‌ای توسعه یافته‌تر است.

توصیه وزیر نیرو برای مصرف بهینه آب و برق

وی اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو به عنوان دستگاه مسئول آب و برق در کشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی آموزش و پرورش سرمایه‌های جامعه که ارتباط مستقیم و تاثیرگذار با همه خانواده‌های ایرانی دارد، کاری بسیار مهم است که نه صرفا در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق بلکه در جهت ترویج استفاده مناسب از منابع و داشته‌ها به عنوان یک امر اخلاقی مطرح است.

وی گفت: صرفِ محدودیت منابع انگیزه برای مصرف صحیح نیست، بلکه یک نص اخلاقی است که ما را مکلف به یک عادت صحیح در استفاده از نهاده‌ها و منابع می‌کند.

اردکانیان افزود: هدف اصلی ما ارتقای سواد آب و انرژی و آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است. می‌خواهیم همه امکانات موجود در صنعت آب و برق را به نحو تاثیرگذاری خارج از بروکراسی‌های موجود در اختیار تعلیم و تربیت فرزندان این کشور قرار دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: به دنبال این هستیم که با فراهم کردن شرایطی، دانش‌آموزان با هر آنچه که به لحاظ نظری در کتاب‌ها می‌خوانند به طور عملی آشنا شوند و مهارت‌آموزی و یادگیری روش‌های عملی را به شکل جدی‌تری وارد عرصه آموزش و پرورش کنیم و از این طریق به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای تمامی تاسیسات و تجهیزات، آزمایشگاه‌ها، سازه‌های آبی و تاسیسات مربوط به برق می‌تواند برای افزایش آگاهی‌های معلمان و مدرسان و دانش‌آموزان در اختیار قرار گیرد تا در زندگی آینده خود و نقشی که در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند با سواد عملی بیشتری وارد این عرصه شوند.

وی افزود: تلاش داریم بویژه از طریق افزایش سواد آب و انرژی میان دانش‌آموزان بتوانیم از طریق آنها تاثیرگذاری خود را روی گروه اصلی هدف که خانواده‌هاست بگذاریم. چشم‌انداز ما تشکیل گروه‌های همیاران آب و انرژی است که بتوانند در خانواده‌ها این پیام را منتقل کنند و خود در عمل در مصرف صحیح آب و انرژی سهم و نقش داشته باشند.

وی میزان گاز دریافتی را یک هفتم مجموع مصرف بخش‌های خانگی و تجاری عنوان کرد و گفت: اگر این روند اصلاح نشود در آینده نزدیک حتی ممکن است ناچار به واردات گاز برای تامین مصرف شویم.

اردکانیان با مهم خواندن توجه به این مسئله اظهار داشت: برنامه‌ریزی در این زمینه کاری بلندت مدت است که یکی از گام‌های اصولی آن سازمان‌دهی همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر نیرو گفت: با توجه به جایگاه مهم آموزش و پرورش در شکل‌دهی منابع انسانی به عنوان اصلی‌ترین عنصر حفظ حیات و توسعه کشور همه باید کمک کنند و ما هم در این راستا سهم و نقش داریم.

وی با بیان اینکه پرداخت قبوض مدارس نباید یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش باشد و این زیبنده نیست، گفت: به جای رفع و رجوع این دغدغه، باید به کارهای مهم‌تری پرداخته و تلاش می‌کنیم این دغدغه رفع شود. بخشی، از طریق قانونی است که همه به آن عمل می‌کنیم و حاضریم به صورت هدف‌دار و با توجیه اقتصادی هزینه متعارف آب و برق مدارس را بپردازیم و از این طریق به مصرف صحیح کمک کنیم.

اردکانیان با بیان این که حدود 880 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق مدارس ماست و تعداد مدارس دولتی ما بیش از 123 هزار باب است، گفت: این آمادگی را داریم که رقم ثابتی برای اصلاح الگوی مصرف در مدارس در نظر گرفته شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اصلاح مصرف چالش اصلی ما در جامعه است و همه در این پروژه مشترک نقش و سهم داریم و رسانه‌ها در این زمینه نقش حائز اهمیتی دارند.