کالری یک عدد خرما چقدر است؟

منبع: آرگا

92

1399/11/19

20:02


توجه داشه باشید که خرما از دسته میوه های درختی است که خواص و مزیت های زیادی برای بدن دارد و در این مطلب سعی داریم شما را با مقادیر کالری خرما و ارزش غذایی آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که خرما در واقع از میوه های شیرین و پر از مواد مغذی است که طرفداران زیادی در ایران و سایر نقاط جهان پیدا کرده و می توان آن را از ایده آل ترین خوراکی ها برای میان وعده دانست. از آنجایی که خرما دارای قند طبیعی و کالری فراوانی است بسیاری از افراد نگران هستند که مبادا مصرف این میوه مضر باشد اما باید بدانید خرما در صورتی که به اندازه مناسب مصرف مزیت های زیادی برای بدن خواهد داشت.

آشنایی با مقدار کالری خرما

جالب است بدانید که خرما میوه درخت نخل است که اغلب در مناطق گرمسیری دنیا رشد می کند. در حالی که آب بیشترین وزن میوه ها را تشکیل می دهد حدود ۷۰ درصد وزن خرما از قند است و دارای بافتی گوشتی می باشد. در واقع خرما بیشتر در نوع خشک و تازه یافت می شود و از آنجایی که سرشار از مواد معدنی است می تواند بخش زیادی از کالری مورد نیاز بدن را تامین نماید. بسیاری از افراد از میزان کالری خرما و ارزش غذایی آن اطلاعی ندارند و به همین خاطر از مصرف آن امتناع می کنند. توجه داشته باشید که کالری خرما خشک بیشتر از کالری خرما تازه است به گونه ای که هر ۱۰۰ گرم خرما خشک حدود ۳۱۹ کالری و هر ۱۰۰ خرما حدود ۲۸۲ کالری خواهد داشت. آنتی اکسیدان، فیبر و مواد معدنی موجود در خرما آن را به یک ماده غذایی مفید برای سلامت بدن تبدیل نموده است. چندین راه مختلف برای اضافه کردن خرما به رژیم غذایی وجود دارد که یکی از محبوب ترین روش ها استفاده از خرما به عنوان شیرین کننده در غذاهای مختلف است. همچنین می توان خرما را به میان وعده ها افزود و برای افزایش ارزش غذایی آن هسته خرما را با مغزیجاتی مانند گردو جایگزین نمود.

مزیت کالری خرما برای بدن

انواع خرما و کالری آن:

به طور کلی خرما دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام خصوصیات و مزیت های ویژه خود را دارند و در ادامه سعی داریم تا شما را با انواع مختلف آن آشنا نماییم:

خرما خارک: خارما خارک یا نارس زرد رنگ است که برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب خواهد بود. در واقع این خرما طعم متفاوتی نسبت به خرمای رسیده دارد و رطوبت آن نیز کمتر خواهد بود.

خرما رسیده: خرما رسیده اغلب به دو صورت خرما خشک یا خرما تازه در بازار عرضه می شود که از آن می توان برای تهیه شیره خرما، سرکه خرما، حلوا، سالاد و خرما پلو استفاده کرد.

خرما رطب: به میوه نیمه رسیده خرما رطب گفته می شود که کاملا قهوه ای رنگ است و طعم مطلوبی دارد.

آشنایی با انواع خرما

مواد مغذی موجود در خرما:

میوه خرما دارای مواد مغذی فراوانی است که برای سلامت بدن مفید هستند و در ادامه به بیان مواد غنی موجود در این میوه درختی خواهیم پرداخت:

کربوهیدرات ها:

بهتر است بدانید که حدود ۷۰ درصد وزن خرما از فروکتوز تشکیل شده که دارای میزان قند بالایی است و به علاوه خرما با خشک شدن و از دست دادن رطوبت شیرین تر می شود. اگرچه خرما شیرین است و مقدار قند زیادی را در خود جای داده اما شاخص گلسیمی یعنی شاخصی که برای نشان دادن سرعت تبدیل کربوهیدارت ها به قند استفاده می شود بسیار پایین است و خوردن تعدادی کمی خرما تاثیر چندانی بر قند خون نخواهد داشت.

پروتئین:

خرما مقدار ناچیزی پروتئین دارد و اغلب برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن بایستی مواد غذایی پروتئین دار را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

چربی:

جالب است بدانید که میوه خرما دارای چربی بسیار پایینی است و به صراحت می توان گفت که فاقد کلسترول می باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی:

برخلاف بسیاری از میوه های دیگر خرما مقدار کمی ویتامین C دارد اما دارای شش نوع ویتامین B  ازجمله بیوتین و پانتونیک اسید است. همچنین خرما مقادیری از مواد معدنی از جمله پتاسیم، مس، آهن و منیزیم را در خود جای داده که این مواد معدنی برای حفظ سلامت قلب بسیار ضروری خواهند بود. علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی خواص هسته خرما، دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام پلی فنول می باشد که توانایی مبارزه با آسیب های سلولی را دارد.

مواد مغذی موجود در خرما

خواص خرما:

خرما دارای فواید بی شماری است که در ادامه سعی داریم به بیان بخشی از خواص خرما بپردازیم تا بتوانید با خیال آسوده تری اقدام به مصرف این میوه درختی بکنید:

  • درمان یبوست
  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم کلسترول خون
  • استحکام استخوان ها
  • پیشگیری از آلزایمر
  • حفظ سلامت قلب
  • افزایش باروری مردان
  • افزایش وزن
  • پیشگیری از سرطان کولون
  • پیشگیری از شب کوری
  • تامین انرژی مورد نیاز بدن
  • پیشگیری از شب کوری
  • سم زدایی کبد
  • پیشگیری از هموروئید
  • پیشگیری از ریزش موها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو