کدام نوع نمک سالم تر است؟

74

1399/11/19

22:07


نمک یکی از مفید ترین و در عین حال پر کاربردترین محصولات در دنیای آشپزی می باشد، بنابراین شناخت انواع نمک ها و انتخاب سالم ترین نوع نمک بسیار حائز اهمیت است.

کدام نوع نمک سالم تر است؟

به گزارش بهداشت نیوز ،نمک سودمندترین و پرکاربردترین محصول در سراسر جهان است. در دنیای آشپزی، نمک همیشه یک عنصر ضروری برای ساخت غذاهای مختلف بوده است و مفیدترین محصول در خانه ها و آشپزخانه های حرفه ای در جهان می باشد بنابراین مهم است که انواع مختلف آنرا بشناسیم و بدانیم که کدام یک سالم تر است.
 
نمک طبیعی یا نمک سفره :
نمک سفره محبوب ترین و ارزان ترین نمک موجود در بازار است. نمک سفره، نمکی تصفیه شده است که معمولاً از ذخایر نمک زیرزمینی استخراج می شود. سدیم کلرید از عناصر اصلی این نوع نمک می باشد. برای از بین بردن مواد معدنی این نمک، آن را پردازش کرده و برای جلوگیری از گلوله شدن آن از مواد افزودنی استفاده می شود.
به بیشتر نمک های خوراکی ید اضافه می شود چرا که برای عملکرد تیروئید ضروری است. با این حال، اگر به مشکلات تیروئید مبتلا باشید، ید اضافه شده در نمک خوراکی، مضرات مواد افزودنی و فرآوری آن را جبران نمی کند. بیشتر بزرگسالان که هیچ گونه بیماری ندارند، ید روزانه خود را از طریق غذاهای رایج مانند لبنیات، غذاهای دریایی و تخم مرغ دریافت می کنند. نمک سفره دانه و بافتی مشابه نمک کوشر دارد، اما دلایل زیادی دارد که از آن کمی بیشتر از نمک کوشر یا دریا استفاده می کنیم.
 
نمک دریا :
بیشتر نمک های دریایی بر اثر تبخیر آب دریا تولید می شوند اگرچه برخی از آنها این فرآیند را طی نمی کنند. نمک های دریایی با کیفیت در یک فرآیند تبخیر طولانی (حدودا پنج سال)، تولید می شوند، در حالی که نمک های تصفیه شده دریایی ارزان تر و از طریق فرآیند سریع تبخیر، تولید می شوند اما نمی توان آن را بی کیفیت تلقی کرد. این نوع نمک دارای ترکیباتی مانند کلرید، سدیم، ید و فلوئور و دیگر مواد افزودنی است. کلرید و سدیم از ترکیب اصلی این نمک ها هستند و رنگ متمایل به خاکستری دارند. نمک دریای با کیفیت بالا و نمک تصفیه شده دریایی، کاربردهای متمایزی در آشپزخانه دارند و به غذاها طعمی قوی تر از نمک معمولی و طبیعی می دهند، این نوع نمک بسیار سالم تر و گران تر از نمک های طبیعی هستند.
 
نمک دریایی مالدون:
نمک های دریایی مالدون یکی از مقرون به صرفه ترین و در عین حال با کیفیت ترین گزینه های نمک دریایی موجود در بازار است که به دلیل نداشتن هیچ گونه افزودنی، دانه های ترد و مزه خوبی دارند. از این نوع نمک بیشتر در حین پخت و پز استفاده می کنند تا در طی فرآیند پخت، حل شود.
 
نمک دریایی دودی مالدون:
یکی دیگر از گزینه های عالی و در عین حال مقرون به صرفه، نمک دریایی دودی مالدون است. این نمک تصفیه شده و کیفیت بالایی دارد. همچنین، دارای رنگ کاراملی و طعم دودی است که بدون غلبه بر طعم غذا چاشنی آن خواهد شد.
این نمک مانند همه نمک های دریا خالص و طبیعی است و هیچ افزودنی ندارد. گوشت ها و ماهی های کبابی را با نمک دودی دریایی میل کنید. 
 
نمک دریایی سلتیک :
تمام نمک های دریایی، دانه های بزرگی ندارند. به عنوان مثال دانه های نمک دریای سلتیک بسیار ریز هستند، به این معنی که می توان هنگام پخت و پز مانند نمک کوشر، از آن استفاده کرد. این نوع نمک صرف نظر از عطر و طعم خوب، سرشار از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است که غذا را غنی و سلامتی شما را تضمین می کند.
 
نمک هیمالیا:
در سالهای اخیر افراد زیادی به مصرف نمک هیمالیا تمایل پیدا کرده اند. این نمک به رنگ صورتی و از بلورهای سنگی در نزدیکی هیمالیا و معمولاً در پاکستان استخراج و تولید می شود. نمک هیمالیا از انواع کمیاب نمک ها هستند که برای عملکردهای بدن بسیار عالی است. نمک هیمالیا مانند نمک دریایی با کیفیت، حاوی مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، منگنز، آهن و روی است که بدن برای عملکرد بهتر به آنها نیاز دارد.
نمک هیمالیا به دلیل ناخالصی های معدنی، رنگ صورتی دارد و می توان از آن به روش های مختلف در آشپزخانه استفاده کرد.
از دانه های ریزتر این نمک می توان مانند نمک کوشر یا نمک دریا در آشپزی استفاده کرد، در حالی که دانه های بزرگتر را می توان آسیاب یا در تزیینات به کار برد.
نمک های درشت هیمالیا طعم لطیف تری نسبت به نمک کوشر یا دریا دارند، بنابراین پاشیدن آن بر روی غذای آماده یا حتی میوه ها، تاثیر زیادی بر مزه آنها نخواهد داشت.
از آنجا که این نمک استخراج می شود، ممکن است مقداری رسوب یا سنگ ریزه در مخلوط آن وجود داشته باشد، بنابراین حتما قبل از استفاده برای آشپزی، آنها را جدا کرده و نمک را آسیاب کنید.
 
نمک کوشر:
نمک کوشر برای پخت و پز مناسب و تقریباً قابلیت استفاده در هر دستور غذایی را دارد. همچنین دارای قیمت ارزان و فاقد مواد افزودنی است.
 
نمک معدنی :
این نوع نمک از لایه های بالایی معادن نمک دریا بدست می آید که برای جمع آوری آن از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه از تکنیک های سنتی و استثنایی استفاده می کنند و به دلیل طعم خاصی که دارد در دستورالعمل غذاهای لذیذ استفاده می شود. این یک فرضیه اشتباه است، که مصرف آن باعث جذب و حفظ آب نخواهد شد اگر شما با نمک های دیگر مقایسه کنید، متوجه می شوید که میزان سدیم آن 15% و سدیم کلرید آن 92/9% کمتر است و در مقایسه با طعم و مزه، نسبت ضعیف تری دارد زیرا به راحتی در دهان شما حل می شود.
 
نمک آبی :
این نمک بی نظیر که از دریاچه نمک در ایران استخراج می شود، بسیار غنی از مواد معدنی و کمی شیرین است. رنگ آبی این نوع نمک به دلیل فشرده سازی ساختار نمک به طور طبیعی و در طی سالها ایجاد می شود.
 
کدام نوع نمک سالم ترین است؟
انتخاب یک نوع نمک، به عنوان بهترین و سالم ترین، کار دشواری است، زیرا هر کدام از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند با این وجود نمک های فاقد مواد افزودنی سالم تر از نمک های فرآوری شده هستند، بنابراین نمک سفره سالم ترین و بهترین انتخاب نیست و شما باید با توجه به اطلاعتی که در مورد هر کدام از نمک ها ارائه شد، نمک سالم تر را انتخاب کنید.
بر اساس برخی از ادعاها گفته می شود که نمک هیمالیا به دلیل داشتن مقدار زیادی مواد معدنی ضروری از جمله کلسیم، پتاسیم و منیزیم از سلامت بالایی برخوردار است. با این حال، ممکن است سطح این مواد معدنی موجود در نمک به اندازه کافی نباشد و تأثیرات جدی بر سلامت بدن بگذارد.
برخی از کارشناسان سلامت نمک دریا را تضمین می کنند. نمک دریایی طبیعی، دارای مواد معدنی ضروری است و می تواند به بازیابی یا حفظ سطح الکترولیت در بدن و جلوگیری از کمبود آب بدن کمک کند.
در خوردن هر نوع نمک که سدیم کلرید بعنوان عنصر اصلی آن است، زیاده روی نکنید. مصرف بیش از حد نمک خطرناک است و باعث ایجاد بیماری های قلبی، عروقی، نارسایی کلیه، پوکی استخوان و ... می شود. شما می توانید سدیم کلرید را از غذاهای مختلفی بدست بیاورید. ادویه جات و گیاهان معطر نیز می توانند جایگزین مناسبی برای نمک ها باشند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو