۷ فیلم محبوب لئوناردو دی‌کاپریو/ از ادیسه فضایی تا راننده تاکسی

منبع: ایران آرت

122

1399/11/19

22:37


وقتی از دیکاپریو خواسته شد تعدادی از فیلم‌های مورد علاقه خود را نام ببرد، در میان آ‌نها نام‌هایی بود که شاید آنچنان غافلگیرکننده نباشد.

ایران آرت: در زمانی که صنعت سینما به تلاش برای مبارزه با بحران کرونا ادامه می‌دهد، کار تولید فیلم‌های سینمایی به تعویق افتاده و سینماهای سرتاسر دنیا به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسته مانده‌اند، بد نیست سراغ کسانی برویم که این هنر را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسند و اینگونه علاقه خود به سینما را پا برجا نگه داریم. از همین روی می خواهیم ببینیم فیلم های محبوب لئوناردو دیکاپریو ستاره ی بی بدیل سینمای هالیوود کدام هستند.

دیکاپریو که سابقه دریافت جایزه اسکار و همکاری با برخی از بزرگان تاریخ سینما را دارد و کماکان یکی از بزرگ ترین نام های هالیوود به شمار می رود، از سنین پایین، سال های تعیین کننده زندگی اش یک سینما دوست سرسخت بوده، زمانی که بازیگر شدن خود را به وضوح در ذهنش تجسم می کرد.

به گزارش روزیاتو او در مصاحبه ای در اینباره گفته: "من با اولین فرصتم در دنیای سینما در سن ۱۵ سالگی بزرگ شدم. یک سال و نیم هر فیلم خوبی بود را دیدم و از آن زمان از خود پرسیده ام که چطور می توانم خود را به این سطح از هنرمندی برسانم. این است که همیشه به من انگیزه می دهد. دلم می خواهد به خوبی قهرمان هایم باشم." این گفته ی دیکاپریو میزان تعهدی که او از سن کم نسبت به هنر خود داشته را به خوبی نشان می دهد.

به همین دلیل وقتی از دیکاپریو خواسته شد تعدادی از فیلم های مورد علاقه ی خود را نام ببرد، در میان آن ها نام هایی بود که شاید آنچنان غافلگیر کننده نباشد. با توجه به آنکه دیکاپریو در بسیاری از فیلم های مارتین اسکورسیزی مثل هوانورد (The Aviator)، جزیره شاتر (Shutter Island)، گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street) و رفتگان (The Departed) نقش آفرینی کرده، این بازیگر فوراً از شاهکار سال ۱۹۷۶ اسکورسیزی یعنی "راننده تاکسی" (Taxi Driver) به عنوان یکی از فیلم هایی نام برد که او را بسیار تحت تأثیر قرار داد.

راننده تاکسی

دیکاپریو در مصاحبه ای گفته: "تنها کس دیگری که به اندازه ی اسکورسیزی از فیلم سر در می آورد استیون اسپیلبرگ است. من فیلم “دار و دسته های نیویورکی” (Gangs of New York) مارتین و فیلم “اگر می توانی مرا بگیر” (Catch Me If You Can) استیون را پشت هم کار کردم. کار تبلیغات هر دو فیلم را باید همزمان انجام می دادم و دیگران از من می پرسیدند چه تفاوتی بین اسپیلبرگ و اسکورسیزی هست. تنها چیزی که می دیدم می توانم در موردش حرف بزنم شباهت های آن ها بود."

دیکاپریو که همواره حس احترام و تحسین زیادی نسبت به هنر اسکورسیزی داشته، در سال ۲۰۱۸ در صحبت های خود درباره ی این کارگردان در یک مراسم سینمایی گفت: "وقتی به عنوان یک بازیگر جوان در زمان ساخت یک فیلم در کنار او حضور داشتم متوجه شدم فیلم هم به اندازه ی یک نقاشی، مجسمه ، موسیقی یا تئاتر، هنری اساسی و درخور و در حقیقت، اساسی ترین هنر عصر ما است. من احساس کردم که با کار کردن در کنار او می توانم یک هنرمند واقعی شوم."

وقتی از دیکاپریو در مصاحبه ای خواسته شد ۷ فیلم مورد علاقه ی خود را نام ببرد، از آنجایی که نمی دانست چطور طیف گسترده ای که در ذهن داشت را در این فهرست محدود نشان دهد، مصر بود که این فهرست باید در برگیرنده ی تعدادی از فیلم های مورد علاقه ی او از ژانرهای مختلف از جمله کمدی، انیمیشن و درام باشد.

این فهرست که دربرگیرنده آثار کارگردانانی همچون کوبریک و اسکورسیزی است، نام هایی چون هایائو میازاکی و فدریکو فلینی و غیره را نیز در خود جای داده است.

۷ فیلم محبوب لئوناردو دیکاپریو

۱-  ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey) – استنلی کوبریک (۱۹۶۸)

۲- راننده تاکسی (Taxi Driver) – مارتین اسکورسیزی (۱۹۷۶)

۳- دزد دوچرخه (Bicycle Thieves) – ویتوریو دسیکا (۱۹۴۸)

۴- شرق بهشت (East of Eden) – الیا کازان (۱۹۵۵)

۵- وقتی هری سالی را دید (When Harry Met Sally) – راب رینر (۱۹۸۹)

۶- پرنسس مونونوکه (Princess Mononoke) – هایائو میازاکی (۱۹۹۷)

۷- هشت و نیم (۸½) – فدریکو فلینی (۱۹۶۳)

دیکاپریو هرگز از صحبت درباره حس تحسینی که نسبت به استنلی کوبریک و به خصوص فیلم او "۲۰۰۱: ادیسه فضایی" دارد پرهیز نکرده، فیلمی که دیکاپریو به کرات از آن به عنوان یکی از فیلم های محبوب خود نام برده است. او در مصاحبه ای درباره ی این فیلم گفته: "فراتر از یک فیلم است – یک تجربه ی معنوی است."

"باید خودتان را در آن غوطه ور کنید با این فکر که کوبریک قصد داشته کاری کند ارتباطی که میان ما با جهان هستی وجود دارد را درک کنیم. هر چه بیشتر تماشایش کنید سؤالات بیشتری برایتان ایجاد می کند."

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو