علت سوزش معده و روش های درمان آن

علت سوزش معده و روش های درمان آن


منبع: آرگا

118

1399/11/20

08:00


امروزه با توجه به تغییر سبک غذایی و تنوع آن, انواع ناراحتی های گوارشی از شایعترین مشکلات جوامع بشری است. سر منشا این مشکلات معده و نقص عملکردهای آن است. از جمله رفلاکس معده که یکی از ناخوشایندترین ناراحتی های دستگاه گوارش به شمار می رود. در این مطلب علت سوزش معده و راهکار های درمانی آن برای شما همراهان آورده شده است.

 عمده علت سوزش معده این است که معمولا با ورود غذا به معده, اسیدهای معده شروع به فعالیت کرده و گاهی این اسیدها به مری بر می گردند و طعم تلخی را در دهان ایجاد می کنند که در اصطلاح به آن ترش کردن می گویند.

علائم سوزش معده

سوزش معده

همانطور که گفته شد علت سوزش معده در بعضی افراد مربوط به روش اشتباه غذا خوردن مانند پرخوری است. بعضی عوامل باعث تشدید این موضوع می شود. اگر این مشکل در هفته دوبار اتفاق بیفتد احتمال بوجود آمدن مشکل جدی مانند رفلاکس معده وجود دارد و همچنین در موارد حاد سبب زخم معده شده و در موارد خطرناک سرطان را در پی دارد. گفتنی است سوزش معده بیشتر در شبها شدت می گیرد.

روشهای پیشگیری

علائم و علت سوزش معده

سوزش معده فقط در ناحیه معده اتفاق نمی افتد بلکه قفسه سینه را هم تحت تاثیر قرار می دهد. این در با فعالیتهای بدنی خصوصا بعد از صرف غذا تشدید می شود. همچنین خم شدن و دراز کشیدن هم باعث افزایش سوزش معده می شود. ممکن است عمل بلعیدن هم با مشکل مواجه شده و در ناحیه گلو احساس ناراحتی ایجاد شود . با سرفه های شدید همراه باشد. یک مزه ترش ناخوشایند در گلو احساس می شود. و گاهی تا ساعتها این طعم ناخوشایند حس می شود. شدت این طعم تلخ ممکن است باعث مشکلات حاد شود و حتی خطر مرگ را در پی داشته باشد.

حالت تهوع و استفراغ همیشه در اکثر موارد نشان دهنده ناراحتی های گوارشی در بدن است. گاهی نشان دهنده مسمومیت غذایی است و گاهی حساسیت های غذایی یا دارویی باعث حالت تهوع می شود. اما ممکن است این حالت از علائم سوزش معده و رفلاکس معده هم باشد. اگر حالت تهوع بعد از خوردن غذا بوجود آید, به طور قطع نشان دهنده بروز سوزش معده است که در این حالت باید فورا برای درمان آن اقدام کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با داروهای مناسب حالت تهوع و سوزش معده تان درمان کنید.

درمان سوزش معده

روشهای درمان سوزش معده

یکی از بهترین روشها برای پیشگیری و درمان سوزش معده, کنترل رژیم غذایی است به این صورت که مقدار غذای مصرفیتان را کم کرده و از پرخوری بپرهیزید. مصرف شام سنگین را فراموش کرده و چند ساعت قبل از خواب شام نخورید. مصرف غذاهایی که ادویه زیادی دارند و به طور کلی ادویه ها و بعضی خوراکی ها مانند سیر, پیاز, چای, قهوه, نوشیدنی های الکلی, مرکبات, گوجه فرنگی, شکلات و نعناع باعث به وجود آمدن و تشدید این بیماری می شوند را کم کنید تا از سوزش معده و سایر ناراحتی های گوارشی جلوگیری شود.

علت سوزش معده

طرز خوابیدن می توانید روی مقدار بازگشت اسید از معده تاثیر بگذارد. بهترین طرز صحیح خوابیدن برای جلوگیری از سوزش معده خوابیدن به سمت چپ است. همچنین بهتر است که سرتان در فاصله بالاتری نسبت به بالش قرار گیرد. این فاصله بهتر است که در حدود ۱۵ سانتی متر باشد. می توانید از چند بالش استفاده کنید. گفتنی است کسانی که دچار سوزش معده می شوند نباید بعد از غذا دراز بکشند.

علائم سوزش معده

یک باور غلط وجود دارد که عده ای تصور می کنند نوشیدنی های گازدار می توانند سوزش معده را تسکین دهند در صورتی که طبق آزمایشات انجام شده مشخص شده است که نوشیدنی های گاز دار نه تنها باعث رفع سوزش نمی شوند بلکه آن را تشدید کرده و در خیلی از موارد علت سوزش معده, نوشیدنی های گاز دار به شمار می رود.

علت سوزش معده

داروی سوزش معده

برای درمان دارویی سوزش معده بهتر است که به پزشک مراجعه کرده و از مصرف داروهای خودسرانه بپرهیزید. اما بعضی داروها مانند داروهایی که ضد اسید معده هستند در داروخانه ها و بدون نسخه پزشک به فروش می رسند. اگر سوزش معده بعد از گذشت دو هفته از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان های خانگی برای رفع سوزش معده

در مطالب بالا تا حدودی با علت های سوزش معده آشنا شدید، حال درمان های خانگی موثر و متنوعی برای رفع سوزش معده وجود داد که در زیر می توانید با برخی از این موارد آشنا شوید :

سرکه سیب

مقدار خیلی کم سرکه سیب فیلتر نشده را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید، سپس مقداری عسل افزوده و هم بزنید. مصرف این نوشیدنی یک یا دو بار در روز و قبل از هر وعده غذایی می تواند سوزش معده را درمان کند، البته توجه داشته باشید که میزان سرکه این محلول باید خیلی کم باشد زیرا می تواند موجب تحریک معده شده و وضعیت معده شما را بدتر کند.

علت سوزش معده و درمان آن

جوش شیرین

برای استفاده از جوش شیرین به منظور رفع سوزش معده نیز می  توانید یک قاشق جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و بعد مقداری عسل یا لیمو به آن اضافه کرده و سپس فورا این نوشیدنی را مصرف کنید. استفاده از این نوشیدنی دو یا سه بار در طول روز و حدوداً یک تا دو ساعت بعد از هر وعده غذایی توصیه می شود.

توجه داشته باشید که هیچگاه نباید با شکم پر از جوش شیرین استفاده کرد، ضمن اینکه بیشتر از یک هفته نباید از این نوشیدنی مصرف کنید.

دلایل سوزش معده

مصرف پروبیوتیک ها

مصرف شیر، ماست، محصولات سویا، شکلات تلخ، سوپ، ماست و چای کامبوچا می تواند مقدار پروبیوتیک را افزایش دهند، همچنین مکمل های پروبیوتیک نیز وجود دارند و می توانید بعد از مشورت با پزشک در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

زنجبیل

برای استفاده از خواص زنجبیل به منظور درمان سوزش معده، لازم است مقدار یک قاشق چای خوری ریشه زنجبیل پودر شده رادر یک فنجان آب جوش حل کنید، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه به همین حالت بماند، سپس مقداری عسل را کم کم به آن بیفزایید، دمنوش حاصل را به مدت یک هفته و ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. همچنین می توانید قبل از هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری از آب زنجبیل را با کمی عسل مخلوط کنید و در هفته دو بار بنوشید، البته جویدن تکه ای زنجبیل تازه نیز می تواند برای این منظور موثر باشد.

دلیل سوزش معده

بابونه، نارون، موز رسیده، نوشیدن دو فنجان آب آلوئه ورا قبل از هر وعده غذایی و جویدن آدامس بعد غذا و به مدت ۳۰ دقیقه می توانند به هضم غذا کمک کرده و در نتیجه موجب دفع اسید معده و تسکین و التیام آن شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو