50 هزار پرنده مهاجر تا یک ماه دیگر می میرند

129

1399/11/20

12:49


50 هزار پرنده مهاجر تا یک ماه دیگر می میرند

سلامت نیوز: کاش می‌شد به فلامینگوها و چنگرهایی که میانکاله را خانه زمستانی خود می‌دانند این پیام را رساند که اینجا جای زیستن نیست. دو سال است که این تالاب تبدیل به محل مرگ آنان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،درست از زمانی که آلودگی‌های آب و خاک به‌دلیل سموم کشاورزی و ورود فاضلاب افزایش یافت و همزمان بیش از 200 آب بند در بالا دست راه ورود آب را بر این تالاب بستند، پرداخت نشدن حقابه محیط زیستی میانکاله، مزارع متعدد پرورش ماهی در بالادست و بستن آب توسط معارضانی که زمین‌های اطراف تالاب را تصرف کرده‌اند، ساز مرگ را در میانکاله کوک کرده است.

دو سال است که میانکاله نیمه خشک با آب و خاک مسموم منتظر ورود میهمانان هر ساله‌اش می‌شود تا سفره مرگ را برابرشان بگشاید. حالا دغدغه مسئولان محیط زیست و دامپزشکی استان مازندران این شده است که با توجه به ناپایداری جوی، جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف شده ناشی از بیماری بوتولیسم را در سطح تالاب بین‌المللی میانکاله و در محدوده استان مازندران باید متوقف کنند.تاکنون لاشه حدود هزار و ۳۰۰ بال از هشت گونه پرندگان زمستان‌گذران شامل چنگر معمولی، فلامینگو و کشیم و سایر گونه‌های آبزی و کنار آبزی جمع‌آوری شده است.

کارشناسان دامپزشکی پیش‌بینی می‌کنند تلفات پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب میانکاله ناشی از بیماری بوتولیسم همچنان تا پایان فصل مهاجرت معکوس که از اواسط اسفند ماه شروع و به مدت یک ماه به طول می‌کشد، ادامه خواهد داشت و برآوردهای احتمالی نشان می‌دهد که حداقل همانند سال قبل حدود ۵۰ هزار بال از این پرندگان برای دومین سال پیاپی تلف شوند.

کوروش ربیعی رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌ زیست استان مازندران به ایرنا گفته است قطعاً با کاهش ناپایداری و افزایش دمای هوا در روزهای آینده، آمار جمع‌آوری لاشه‌ها با توجه به شواهد موجود افزایش چشمگیری داشته باشد.وی اضافه کرد: در شرایط فعلی به‌دلیل شرایط نامناسب جوی امکان تردد با قایق در سطح خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله وجود ندارد و اندک فعالیت پایش نیز با تراکتور در حال انجام است و کاهش آمار جمع‌آوری به معنای کم شدن تلفات پرندگان نیست.

رئیس اداره حیات وحش مازندران اظهارداشت: امسال پیش‌بینی می‌شود که بیماری بوتولیسم سطح گسترده تری از تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان را تحت تأثیر قرار داده باشد و این رویه نیز برای محیط‌ زیست بسیار نگران کننده است.ربیعی افزود: سال ۹۸ بیماری بوتولیسم در منطقه ضلع جنوبی تالاب میانکاله و محدوده «قلعه پایان» بین دو شهرستان بهشهر و گلوگاه شیوع داشت و امسال این منطقه به خلیج گرگان در شهرستان بندرگز هم کشیده شده و این روند نشان می‌دهد به احتمال زیاد در سال‌های آینده نیز این بیماری را همچنان در سطح بیشتری شاهد باشیم.

اگر امیدوار باشیم که در سال‌های آینده شاهد کاهش مرگ و میر پرندگان مهاجر در میانکاله خواهیم بود، اظهارات این مسئول محیط زیستی ناامیدمان می‌کند. کوروش ربیعی ادامه داد: به هر حال انتقال آب به تالاب برای کاهش سطح آلایندگی از دیدگاه‌های کارشناسی و طرح‌های مطالعاتی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و عدم تحقق این برنامه احتمال ادامه تلفات مرگبار پرندگان مهاجر در سنوات آینده نیز وجود دارد.

وی گفت: طبق نظر کارشناسی یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش التهاب ناشی از بیماری بوتولیسم در منطقه افزایش سطح آب تالاب بین‌المللی میانکاله است که تاکنون اقدام چندانی در این زمینه انجام نشده و تا مادامی که برنامه احیا بدرستی به مرحله اجرایی و تکمیلی نرسد، معضلات زیست‌محیطی نیز در این منطقه وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو