مزیت های گیاه اسطوخودوس و ویژگی های درمانی آن

مزیت های گیاه اسطوخودوس و ویژگی های درمانی آن


منبع: آرگا

110

1399/11/20

13:21


گیاه اسطوخودوس گیاهی گلدار از خانواده نعناهاست. این گیاه گل های کوچکی به رنگ آبی یا بنفش دارد. این گیاه طعم تند و تلخی دارد به همین سبب از آن برای تهیه اسانس ها نیز استفاده می شود. خواص اسطوخودوس در طب سنتی فراوان است و برای بیماری های مختلف نیز استفاده از آن توصیه می شود.

برای درمان سرما خوردگی, سردرد و کاهش استرس کاربرد دارد. از این گیاه در انواع روغن, دمنوش و عصاره نیز می توان بهره برد. تمام افراد بدون محدوده سنی می توانند از خواص اسطوخودوس استفاده کنند. اسطوخودوس برای درمان جای زخم, جوش های پوستی, سوختگی و نیش حشرات نیز به کار می رود.

خواص اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس برای سرماخوردگی

یکی دیگر از مزیت های اسطوخودوس درمان سرما خوردگی است. می توان از بخور اسطوخودوس برای اینکار استفاده کرد. گرما باعث افزایش سرعت گردش خون  انبساط رگ های خونی می گردد و همین امر باعث بهبود سریعتر این بیماری می شود.

همچنین اسطوخودوس با خاصیت ضدعفونی و ضدالتهابی که دارد ترشحات بینی را کم می کند. برای تهیه بخور اسطوخودوس می توانید چند قطره روغن اسطوخودس را در یک لیوان آب جوش بریزید. در مواردی که بیماری شدید است می توانید روزی سه مرتبه از این بخور استفاده کنید.

جوشانده اسطوخودوس نیز برای درمان سرماخوردگی به کار می رود و در رفع سرفه های خشک موثر است. برای تاثیر بهتر می توانید از نعنا و آویشن نیز در این جوشانده استفاده کنید. برای تهیه این جوشانده مفید کافیست که از هرکدام از این گیاهان مقدار یک قاشق غذا خوری به یک لیوان آب اضافه کرده و بگذارید به جوش آید سپس بعد از سرد شدن آن را میل نمایید. از این جوشانده می توانید سه مرتبه در طی روز استفاده کنید.

گیاه اسطوخودوس

درمان بیماری های تنفسی

از مهمترین خاصیت های اسطوخودوس می توان به رفع اختلالات دستگاه تنفسی اشاره کرد. اسطوخودوس به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل کرده و برای از بین بردن عفونتهای ریه بسیار موثر است. ترشحات برونشیتی را کم کرده و خلط آوری است که سرفه های خشک و گلو درد را درمان می کند. می توان از چند قاشق گیاه خشک شده اسطوخودوس و یک لیوان آبجوش برای درمان مشکلات تنفسی بهره برد. دوره درمان نهایتا یک هفته است و در طی این مدت باید روزی سه مرتبه از این جوشانده استفاده کنید.

کمک به بهبود جوش صورت

روغن این گیاه دارویی نیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی و ضد التهابی قوی می باشد و به دلیل وجود آنتی اکسیدن ها می تواند در پاکسازی پوست و رفع جوش و آکنه صورت موثر باشد. همچنین اسطوخودوس به عنوان یک درمان فروفتگی جای جوش نیز به شمار می آید.

روغن اسطوخودوس

 کاهش فشار خون با اسطوخودوس

یکی دیگر از خواص اسطوخودوس, کاهش فشار خون است. می توانید از روغن و جوشانده آن برای کاهش فشار خون استفاده کنید. گفتنی است که می توانید دم کرده اسطوخودوس را میل کنید  و یا از روغن آن به کف پا یا کف دست آغشته کنید.

کاهش استرس و اضطراب

افرادی که دچار استرس و اضطراب هستند بهتر است که برای ایجاد آرامش از چای یا جوشانده این گیاه استفاده کنند. همچنین برای درمان بی خوابی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید این جوشانده را همراه با عسل یا نبات میل کنید. همچنین برای ایجاد آرامش می توانید از روغن اسطوخودوس نیز برای ماساژ استفاده کنید. از این روغن چند قطره روی بالشت بزنید و یا در وان حمام بریزید.

فواید اسطوخودوس

درمان دل درد با اسطوخودوس

از دیگر خواص درمانی اسطوخودوس رفع ناراحتی گوارشی بویژه دل درد است که به عنوان یک ضد درد قوی عمل کرده و باعث تسکین درد می شود. برای بهره بردن از این خاصیت درمانی می توانید در مواقعی که دل درد به سراغتان آمد, چند قاشق از گیاه اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش دم کرده و میل کنید. از روغن اسطوخودوس نیز می توانید برای رفع دل درد استفاده کنید و چند قطره از آن را روی شکمتان ماساژ دهید. این روغن جذب پوست شده و به رفع دل درد کمک می کند. گفتنی است بسیاری از زنان پیش از بروز قاعدگی دچار سندروم مشکلات گوارشی از جمله نفخ می شوند و ممکن است میزان غیر طبیعی و زیادی نیز استرس به آنها وارد شود که در این حالت توصیه می شود از دمنوش اسطوخودوس استفاده کنند. همچنین این گیاه برای درمان دردهای قاعدگی نیز موثر است.

کمک به کاهش وزن

اسطوخودوس از جمله گیاهان دارویی است که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که به همین جهت کمک کننده موثری برای پاکسازی روده ها و سم زدایی از این عضو بدن می باشد و با کاهش جذب چربی سبب کاهش وزن و در نتیجه لاغری می گردد.

خواص اسطوخودوس

حفظ سلامت موها

یکی دیگر از خواص اسطوخودوس تقویت و رشد موهای سر می باشد و مانع از ریزش موها می گردد. همچنین با پاکسازی موها و پوست سر به رفع شپش سر کمک می کند و روغن این گیاه نیز به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی سبب پیشگیری از شوره سر می گردد و آن را درمان می کند.

از بین بردن حالت تهوع

حالت تهوع ممکن است در اثر پرخوری و یا ورود باکتری به معده به وجود آید و گاهی فشار عصبی و استرس نیز می تواند باعث بروز حالت تهوع شود. در این مواقع می توانید از گیاه اسطوخودوس برای از بین بردن حالت تهوع استفاده کنید. اگر حالت تهوع ناشی از فشارهای عصبی باشد,  مزیت های دارویی اسطوخودوس هم به رفع حالت تهوع کمک می کند و هم باعث کم شدن فشار ذهنی می شود. این گیاه قادر است انقباض روده و ترشح معده را افزایش داده و به هضم بهتر غذا کمک کند. بهتر است که در این حالت از اسانس خوراکی این گیاه استفاده شده و همراه عسل میل شود.

شربت اسطوخودوس

تسکین سرگیجه

برای از بین بردن حالت سرگیجه می توان از برگ های خشک شده گیاه اسطوخودوس استفاده کرد. می توانید برگهای این گیاه را در یک لیوان آبجوش دم کنید و پس از صاف کردن به آن مقداری عسل اضافه کرده و میل کنید.

مصرف اسطوخودوس در بارداری

دوران بارداری برای بسیاری از زنان با فشارهای روحی و علائم مانند استرس و اضطراب همراه است. یکی از درمان های موثر این دوره عرق گیاه اسطوخودوس است در واقع اسطوخودوس باعث به وجود آمدن احساس آرامش می شود.

گیاه اسطوخودوس

بهبود دردهای قاعدگی

از جمله گیاهان مفید جهت سندروم پیش از قاعدگی و بهبود دردهای ناشی از پریود به شمار می آید چرا که در ترکیبات خود دارای خاصیت آرام بخشی و ضد درد طبیعی قوی می باشد.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

این گیاه به دلیل بهره مندی از خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی قوی دارویی گیاهی موثر جهت حفظ سلامت دستگاه گوارش و عملکرد بهتر آن می باشد و به درمان یبوست، هضم غذا و درد معده کمک می کند. این گیاه همانطور که بیان شد منبع غنی از آنتی اکسیدن ها می باشد که کبد را پاکسازی می کند و در نتیجه کبد چرب را بهبود می بخشد.

درمان بی خوابی

اسطوخودوس به دلیل رایحه خوبی که دارد منجر به ایجاد حس آرامش می گردد. در درمان های خانگی بی خوابی شبانه در طب سنتی این گیاه خوشبو توصیه می شود. نوشیدن دمنوش این گیاه دارویی و یا بخور با اسطوخودوس پیش از خواب می تواند در رفع بی خوابی موثر باشد.

فواید اسطوخودوس برای بی خوابی

با وجود خواص فراوان گیاه اسطوخودوس اما توصیه می شود که در مصرف آن افراط نکنید زیرا ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو