علت و روش های درمان خارش سر را بهتر بشناسید

علت و روش های درمان خارش سر را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

109

1399/11/21

08:35


پوست و موی سر یکی از فاکتورهای زیبایی به شمار می رود. بنابراین حفظ سلامت و زیبایی آن باید در اولویت قرار بگیرد. ریزش مو, شوره سر, قارچ و خارش پوست سر از عواملی است که سلامت و زیبایی موی سر را تهدید می کند. ما در این مقاله شما را با انواع درمان خارش سر آشنا می کنیم.

درمان خارش سر در منزل نیز انجام می شود. اگر خارش بدون زخم یا عفونت باشد می توانید از روش هایی که در ادامه گفته می شود برای بهبود بهره بگیرید. ولی در صورت خارش شدید سر باید به پزشک مراجعه کرده تا تحت معاینه مناسب قرار گیرید. خارش سر یکی از بیماری های شایع است که در نتیجه پوست سر خشک بوجود می آید. زمانی که پوست سر چربی مناسب را تولید نکند دچار عوارضی مانند خارش می شود.

نکات

 

درمان خارش سر

برای رفع خارش سر روش های متفاوتی وجود دارد. استفاده افراطی از شامپو و صابون مو ها را دچار مشکلاتی می کند و حتی زمینه را برای خشک شدن سطح پوست سر و مو فراهم می کند. درمان های طبیعی خارش سر با شامپو, روغن های گیاهی مخصوصا روغن نارگیل, بادام و زیتون انجام می شود. برای استفاده از این روش می توانید روغن را گرم کرده و بعد از سرد شدن آن را به موهایتان آغشته کنید, موهای سرتان را ماساژ داده و بگذارید که روغن چند ساعت روی موهایتان بماند. شانه مناسب به کاهش خارش پوست سر کمک می کند. البته برسی را باید انتخاب کنید که نرم باشد. موهای خیس را شانه نکشید زیرا باعث ریزش مو و حساسیت پوست سر می شود.

درمان خارش سر

 ماسک های ضد خارش

می توانید مخلوطی از سرکه و آب را تهیه کرده و به پوست سر و مو بزنید. برای تهیه این مخلوط نصف فنجان سرکه را در دو فنجان آب حل کرده و موها و پوست سرتان را با آن به آرامی ماساژ دهید. از این روش دو مرتبه در هفته می توانید استفاده کنید. این محلول را قبل از استحمام مورد استفاده قرار دهید. بعد از استفاده از آن موها را با شامپو مناسب شستشو دهید.

جوش شیرین و آب

از ترکیب جوش شیرین و آب ولرم نیز می توانید ماسکی برای رفع خارش سر تهیه کنید. دو قاشق جوش شیرین را در دو لیوان آب ولرم حل کرده و موها و پوست سرتان را با آن بشویید. همچنین اجازه دهید که این محلول به مدت ۱۰ دقیقه روی موهایتان بماند. مقدار آب برای تهیه محلول ها بسته به حجم موهایتان دارد.

ژل آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا برای پوست و مو بسیار مناسب است. پزشکان و متخصصان طب سنتی بارها بر خواص آلوئه ورا برای پوست و مو صحبت کرده اند. این گیاه برای رفع خارش سر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا گیاه آلوئه ورا را برش داده و مقداری از ژل این گیاه را بردارید. این ژل را به تمام پوست سر آغشته کنید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. از این روش می توانید دو بار در هفته استفاده کنید. استفاده طولانی مدت از ژل آلوئه ورا به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث حساسیت پوست سر شده و خارش را تشدید کند.

شستشو با چای

شستشوی سر با چای نیز می تواند به رفع خارش پوست سر کمک کند. از این روش بهتر است که حین استحمام استفاده شود. بعد از شستشوی موی سر در حمام و قبل از آبکشی نهایی موها را با چای شستشو دهید. یک قوری چای دم کرده ولرم را روی موهایتان بریزید و سر و موها را با آن به آرامی ماساژ دهید. بعد از گذشت ده دقیقه موهایتان را آبکشی کنید. همچنین می توانید برای اینکار از چای بابونه هم استفاده کنید.

درمان خارش سر

اسپری بابونه

بابونه خواص زیادی دارد و استفاده از آن برای بهبود التهاب و رفع خارش سر نیز می تواند موثر واقع شود؛ برای این منظور می توانید حدود دو فنجان آب را جوشانده و بعد مشتی از بابونه را به آن بیفزایید، ترکیب حاصل را روی حرارت کم بگذارید، زمانی که رنگ محلول تغییر کرد، شعله زیر آن را خاموش کنید و آن را بعد از سرد شدن در داخل بطری ریخته و در یخچال نگهداری کنید، لذا هر زمان که خارش سر داشتید، می توانید مقداری از آن را روی سرتان اسپری  کنید.

اکالیپتوس

اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچ بوده و استفاده از آن برای رفع عفونت های پوستی بسیار موثر می باشد، استفاده از این ماده از انباشت سموم در منافذ جلوگیری کرده و مانع از ایجاد خشکی، شوره سر و خارش خواهد شد.

برطرف کردن خارش سر

از این رو می توانید ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری سرکه سفید را به همراه یک قاشق چای خوری روغن اکالیپتوس و ۴ تا ۵ فنجان آب با یکدیگر مخلوط کرده و استفاده کنید، برای این منظور موهایتان را با این محلول شست و شو داده و بعد با یک شامپوی ملایم و آب بشویید.

جو دوسر

جو دوسر خاصیت مرطوب کنندگی دارد، از این رو برای رفع خشکی پوست و در نتیجه خارش سر بسیار موثر باشد. لذا می توانید یک قاشق غذا خوری از جو دوسر را با روغن بادام و شیر مخلوط کرده و بعد از شانه زدن موهایتان این ترکیب را روی پوست سر و موهایتان بمالید، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید، سپس با شامپو و آب بشویید، ۲ تا ۳ بار در هفته این کار را انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

برگ های زغال اخته

برای استفاده از زغال اخته برای رفع خارش سر نیز می توانید یک قاشق غذا خوری از دانه های آن را به مدت زمان یک شب خیسانده و بعد با مقداری آب لیمو ترکیب کنید، سپس مخلوط حاصل را روی سرتان بمالید و بعد از یک ساعت نیز شست و شو دهید، برای نتیجه گیری بهتر می توانید دو بار در هفته استفاده از این ترکیب را تکرار کنید.

روش های دیگر رفع خارش سر

از دیگر روش های رفع خارش سر استفاده از گیاه هاماملیس است. می توانید مقداری از این گیاه را در دو برابر آب حل کرده و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید و بعد از گذشت بیست دقیقه سرتان را با آب ولرم بشویید.

رفع خارش سر

یک راه توصیه شده دیگر برای از بین بردن خارش سر استفاده از ترکیب روغن زیتون و تخم مرغ است. به چند قاشق روغن زیتون, یک عدد سفیده تخم مرغ و پوره کلم اضافه کنید، این مواد را به خوبی با هم ترکیب کرده و موها و پوست سرتان را با آن آغشته کنید. بعد از گذشت یک ربع موها و پوست سرتان را کاملا شستشو دهید. این ماسک باعث درخشندگی موها می شود و با هیدراته کردن پوست سر به جلوگیری از رشد میکروب ها کمک می کند.

توصیه ها

ممکن است تابش مستقیم آفتاب به پوست سر باعث خارش و مشکلاتی دیگر شود. تعریق پوست سر خود عاملی برای حساسیت پوست سر و خارش آن می شود. بنابراین توصیه می شود که از ماندن طولانی مدت زیر نور آفتاب جلوگیری کرده و از کلاه مناسب نیز استفاده کنید.

استرس, اضطراب و فشار روحی ممکن است سبب خارش پوست سر شود. بنابراین با فراهم کردن زمینه آرامش در زندگی و دوری از محیط استرس زا به سلامت پوست و موی سرتان کمک کنید.

خارش سر

یکی از مهمترین مواردی که هم در بهبود خارش پوست سر و هم به وجود آمدن آن تاثیر دارد، شامپو می باشد. استفاده از شامپوی نامناسب باعث خارش پوست سر و مشکلات دیگری می شود. قبل از اقدامی، ابتدا شامپو خود را عوض کرده و اگر باز هم مشکل خارش سر رفع نشد به پزشک مراجعه کنید و یا درمانهای گفته شده را به کار ببرید.

در مواردی که خارش سر باعث ریزش مو و یا ایجاد زخم در پوست سر، التهاب و قرمزی شد حتما به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینه دقیق قرار بگیرید. نکته ایی که در پایان باید ذکر شود این است که چندین بار استحمام در هفته و نحوه صحیح شستن موها در کاهش و بهبود خارش سر بسیار تاثیر گذار می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو