تغییرات آب‌وهوایی؛ عامل طولانی شدن فصول آلرژی

70

1399/11/21

13:02


تغییرات آب‌وهوایی؛ عامل طولانی شدن فصول آلرژی

سلامت نیوز: تغییرات آب‌وهوایی در سلامتی افرادی که از آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند، تاثیرات بسزایی خواهد گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه یوتا در ایالات‌متحده دریافتند که در حال حاضر، فصول آلرژی ۲۰ روز زودتر شروع می‌شود، ۱۰ روز بیشتر طول می‌کشد و نسبت به سال ۱۹۹۰ گرده بیشتری (۲۱ درصد) وجود دارد.


به گزارش ارث،متخصصان اظهار کردند: تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی، در گسترش فصل گرده و به همان اندازه هم در افزایش تعداد گرده نقش مهمی داشته است.


ویلیام آندرگ، محقق اصلی این تحقیق گفت: «ارتباط موثر بین آب‌وهوای گرم و فصول گرده در سراسر ایالات‌متحده، نمونه‌ای مشخص از چگونگی تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر سلامتی افراد است.»


آلرژی‌های محیطی اغلب اثرات منفی بر سلامت تنفسی دارند و طولانی‌تر شدن فصل گرده باعث بدتر شدن این اثرات می‌شود. بررسی‌های گذشته تولید بیشتر گرده را با افزایش دما و میزان دی‌اکسید کربن جو مرتبط دانسته‌اند، اما این تحقیق برای اولین بار سهم احتمالی تغییرات آب‌وهوایی در روند گرده‌افشانی در مقیاس قاره‌ای را بررسی می‌کند.


آندرگ افزود: برخی از بررسی‌ها در مقیاس کوچک‌تر و در محیط‌های گلخانه‌ای و روی گیاهان کوچک، ارتباط قوی بین دما و گرده را نشان داده است، اما نتایج این تحقیق ارتباط در مقیاس قاره‌ای و روند گرده را با تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان مرتبط می‌داند.


محققان در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ در ایالات‌متحده و کانادا، داده‌های ۶۰ ایستگاه شمارش گرده را بررسی کردند و در این ایستگاه‌ها نمونه‌های گرده و قارچ موجود در هوا را جمع‌آوری و سپس با دست شمارش کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد، در کل کشور طی دوره مطالعه مقادیر گرده حدود ۲۱ درصد افزایش‌یافته است و در تگزاس و میانه غربی ایالات‌متحده بیشترین افزایش ثبت‌شده است.


شروع حدود ۲۰ روزه فصول آلرژی این سال‌ها از سال ۱۹۹۰ نشان می‌دهد که گرم شدن کره زمین باعث شده گیاهان زودتر از شروع سال گرده گل تولید کنند.
کارشناسان از حدود ۱۲ مدل آب‌وهوایی برای روش‌های آماری روند گرده استفاده کردند. نتایج نشان داد که تغییرات آب‌وهوایی به‌تنهایی عامل تقریبا نیمی از فصل گرده‌افشانی و ۸درصد افزایش گرده است و همچنین سهم تغییرات آب‌وهوایی در افزایش گرده در حال افزایش است.


تغییرات آب‌وهوایی موضوعی دور و مرتبط با آینده نیست و تنفس‌های بهاری می‌تواند شروعی برای آن باشد، آیا می‌توانیم با چالش‌های آن مقابله کنیم؟


این مطالعه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشرشده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو