اعتبارات لازم برای احیای «میانکاله» تامین می‌شود

منبع: برترین ها

109

1399/11/21

19:04


استاندار مازندران با اعلام این که تمامی مصوبات ستاد ملی احیاء تالاب بین‌المللی میانکاله از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی بر اساس اولویت‌ها در دست اجرا قرار دارد، گفت که اعتبارات لازم برای احیای این تالاب هم تامین می‌شود.

ایرنا: استاندار مازندران با اعلام این که تمامی مصوبات ستاد ملی احیاء تالاب بین‌المللی میانکاله از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی بر اساس اولویت‌ها در دست اجرا قرار دارد ، گفت که اعتبارات لازم برای احیای این تالاب هم تامین می‌شود. 

احمد حسین زادگان روز سه شنبه در حاشیه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود : اجرای بخشی از مصوبات ستاد ملی احیاء میانکاله از جمله ورود آب رودخانه ها به این تالاب در حال اجراست ، ولی کفایت نیاز آن را نمی کند.

اعتبارات لازم برای احیای «میانکاله» تامین می‌شود

وی گفت : طرح تزریق آب سد گلورد در بالا دست به عنوان یکی از مصوبات ستاد ملی احیاء نیز در دستور کار قرار دارد ، ولی به دلیل اختلاف سطح ارتفاع بین دریا و تالاب بویژه در بخش خلیج گرگان، احتمال نفوذ آب به دریا وجود دارد.

نماینده عالی دولت در مازندران با اعلام این که طرح های مطالعاتی از سوی کارشناسان برای یافتن راهکاری مناسب جهت جلوگیری از نفوذ آب تالاب به داخل دریای خزر پس از تزریق آب از سد و رودخانه های اطراف و سایر منابع در دسترسی ، در حال بررسی است ، افزود : یکی از راهکارهای پیشنهادی برای این کار مسدود کردن کانال های ارتباطی بین تالاب و خلیج گرگان است و اگر این طرح از سوی کارشناسان به تایید برسد، اجرایی خواهد شد.

وی یکی از مزیت های این طرح را افزایش ارتفاع آب تالاب بین المللی میانکاله دانست و تاکید کرد : با اجرایی شدن این طرح بخش خشک تالاب میانکاله نیز مرطوب می شود و از بروز احتمالی ریزگردها در منطقه نیز ممانعت خواهد شد.

استاندار مازندران همچنین تاکید کرد که اعتبارات لازم برای برنامه های احیاء میانکاله تامین خواهد شد .
ستاد ملی احیاء تالاب میانکاله در سال ۹۵ برای بررسی مشکلات این تالاب به ریاست معاون اول رییس جمهوری و عضویت استانداران استان های مازندران و گلستان ، وزیر نیرو، رییس سازمان محیط زیست در سطح ملی تشکیل شد. لایروبی کانال های ارتباطی ، تامین حق آبه و ساماندهی آببندان های بالادست مهم ترین مصوبات این ستاد بود که تاکنون برخی از این مصوبات از جمله لایروبی اجرایی شده است.

تالاب بین المللی میانکاله یکی از ۶۵۰ ذخیرگاه زیست کره جهان با ۴۸ هزار هکتار وسعت در شرق استان مازندران واقع و زیستگاه ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون بالی است.

رد اثرات سموم کشاورزی در تلفات پرندگان

استاندار مازندران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره علت مرگ مشکوک پرندگان مهاجر تالاب میانکاله ، گفت که بر اساس بررسی آزمایشگاهی سازمان دامپزشکی کل کشور، تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذران در این تالاب طی ۲ سال اخیر ناشی از بیماری بوتولیسم بوده است و هرگونه منشاء بیرونی برای تلفات رد شده است.

وی افزود : به هر حال با اجرای مصوبات ستاد ملی احیاء تالاب بین المللی میانکاله ، قطعا اثرات بیماری بوتولیسم نیز از بین خواهد رفت و تلاش خواهد شد تا از ظرفیت های موجود در این تالاب بین المللی برای برنامه های گردشگری استفاده شود.

حسین زادگان گفت : پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله یکی از زیستگاه های مهم استانی از جایگاه بین المللی نیز برخوردار است و برنامه ریزی ما برای این مجموعه مهم بهره گیری در ظرفیت گردشگری آن بویژه پرنده نگری است و این کار با مشارکت مردم اجرایی خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران با ابراز تاسف از تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله ابراز امیدواری کرد تا با همکاری دستگاه های عضو این ستاد هر چه سریع تر طرح احیاء به نتیجه برسد.
سازمان دامپزشکی کشور هم در اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به بررسی‌های همه جانبه به عمل آمده و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از این بررسی و نتایج آزمایشگاهی نمونه‌های اخذ شده در ۶ محور مختلف ، عامل اصلی مرگ و میر بالای پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله، بوتولیسم یا مسمومیت ناشی از سم باکتری کلستریدیا بوتولینوم بوده است.

این گزارش حاکی است آلودگی با فلزات سنگین، سموم ارگانوفسفره، سموم ارگانوکلره، بیماری های ویروسی و باکتریایی نقشی در این رخداد نداشته است.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر برای دومین سال متوالی نهم بهمن ماه سال جاری در تالاب بین المللی میانکاله مشاهده شد. تاکنون حدود سه هزار قطعه لاشه پرندگان تلف شده توسط محیط بابان محیط زیست جمع آوری شده است.

پارسال بر اثر بیماری بوتولیسم حدود ۵۰ هزار بال از پرندگان مهاجر زمستان گذر تالاب میانکاله تلف شده بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو