آیا گریپ واتر (Gripe water) برای نوزادان بی خطر است؟

منبع: نبض ما

124

1399/11/21

20:30


اگر کودکی بی قرار دارید، به احتمال زیاد، پیشنهادات زیادی در مورد نحوه آرام کردن او، از دیگران دریافت کرده اید. اگر نوزادتان به کولیک (گاز معده) مبتلا باشد، ممکن است دوستان و اعضای خانواده، در آغوش گرفتن و راه رفتن، رانندگی طولانی شبانه، حذف بعضی از غذاها از رژیم غذایی خود و دادن گریپ واتر به نوزاد را به شما توصیه کنند.

گریپ واتر، مایعی است که گفته می شود برای نوزادان مبتلا به ناراحتی معده، خاصیت آرام بخشی دارد. در اینجا نگاهی دقیق به مزایا و معایب گریپ واتر می اندازیم.

گریپ واتر چیست؟

گریپ واتر یک مکمل مایع، بدون نیاز به نسخه پزشک است که در سراسر جهان، به نوزادان مبتلا به بی قراری یا کولیک داده می شود. بسته به مارک تجاری، گریپ واتر معمولاً حاوی بی کربنات سدیم و همچنین مخلوط گیاهانی مانند رازیانه، شوید، زنجبیل، بابونه، لیمو و نعناع فلفلی است. گریپ واتر به راحتی در اکثر فروشگاه های مواد غذایی موجود است و به صورت قطره با قطره چکان تجویز می شود.

پیش از این، گریپ واتر از قند و الکل تشکیل می شد که گاهی اوقات میزان آن ها تا حد خارق العاده ای زیاد بود. امروزه معمولا از گیاه آگاو، آب تصفیه شده و طعم دهنده زنجبیل استفاده می نمایند. توجه به این نکته مهم است که درست مانند سایر محصولات گیاهی، گریپ واتر در استانداردسازی ضعف دارد. بنابراین، مهم است که در مورد کاربرد آن با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

علائم نوزادان مبتلا به کولیک

موارد مصرف گریپ واتر

گریپ واتر، غالباً در اولین سال زندگی به نوزادان داده می شود؛ زیرا در این زمان، علائم کولیک، گریه بیش از حد یا بی قراری، در کل بیشتر رخ می دهد. در بیشتر موارد، والدین تصمیم می گیرند به کودک گریپ واتر بدهند زیرا معتقدند که این ماده، به کاهش کولیک کمک می کند. اما هیچ مطالعه ای در مورد بررسی تأثیر گریپ واتر روی کولیک صورت نگرفته است.

گفته می شود که گریپ واتر، به درد دندان درآوردن، بی قراری، وجود گاز در شکم و حتی آرامش و خواب شبانه نوزاد کمک می کند. اگر قصد استفاده از گریپ واتر را دارید، قبل از مصرف آن باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا گریپ واتر موثر است؟

هیچ مطالعه ای تاثیر گذاری گریپ واتر را برای هر یک از اهداف مورد نظر خود، گزارش نکرده است. در واقع، تمام مطالعات انجام شده نشان داده است که گریپ واتر، به هیچ وجه موثر نیست.

این مطالعه همچنین نشان داد که مادران نوزادانی که گریپ واتر دریافت کرده اند، استفراغ و یبوست بیشتری در فرزندان خود گزارش نموده اند. اگرچه این مطالعه لزوما ثابت نمی کند که گریپ واتر باعث استفراغ و یبوست بیشتر می شود، اما نشانگر آن است که به نظر نمی رسد گریپ واتر، به نوزادان کمک چندانی نماید.

آیا گریپ واتر بی خطر است؟

وجود برخی فاکتورها، مصرف گریپ واتر را تبدیل به انتخابی نسبتا خطرناک می نماید. در اینجا مهمترین نگرانی های موجود را مرور می کنیم.

مواد تشکیل دهنده

از آنجا که ترکیبات موجود در گریپ واتر، ممکن است متفاوت باشد؛ صدور یک حکم کلی در مورد همه انواع گریپ واتر، دشوار است. اما به طور کلی، هیچ مطالعه ای ثابت نکرده است که گریپ واتر، مستقیماً برای نوزادان مضر است. با این حال، وجود برخی مواد در گریپ واتر، می تواند نگران کننده باشد.

به عنوان مثال، گریپ واتر، توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی شود، زیرا نوعی مکمل بوده و دارو نیست. بنابراین، ممکن است حاوی موادی باشد که برای نوزادان بی خطر نیست. در سال 2019، یکی از برند های گریپ واتر از بازار جمع آوری شد زیرا حاوی یک ماده مضر بود.

یک مطالعه نشان داد به عنوان مثال، که گریپ واتر فروخته شده در هند، حاوی الکل است. همچنین گریپ واتر حاوی بی کربنات سدیم، اگر به طور مداوم در مقادیر زیاد به نوزاد داده شود، می تواند منجر به بروز آلکالوز و سندرم شیر قلیایی شود. به عنوان بدترین مثال از میزان خطرناک بودن گریپ واتر، حداقل دو مورد تایید شده وجود دارد که بیمار شدن نوزادان، در اثر مصرف گریپ واتر را گزارش می کنند. یکی از آن ها پس از مصرف گریپ واتر، به شوک سپتیک و دیگری به عفونت انگلی دچار شد.

درمان زردی نوزادان چیست؟

عوارض جانبی احتمالی

از دیگر خطرات احتمالی گریپ واتر، می توان به افزایش استفراغ و یبوست در نوزادان اشاره کرد. گریپ واتر همچنین می تواند کودک را در معرض خطر موارد مضری مانند باکتری ها و مواد حساسیت زا قرار دهد.

به عنوان مثال، برخی از نوزادان ممکن است با مصرف گریپ واتر، به نوعی واکنش آلرژیک شامل کهیر، خارش یا استفراغ مبتلا شوند. گریپ واتر همچنین ممکن است منجر به ایجاد مشکلات زودرس، در دندان های در حال رشد شود؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی قند است.

تغذیه

مصرف بیش از حد گریپ واتر در نوزادان، ممکن است سبب بی رغبت شدن وی به شیر مادر یا شیر خشک گردد. گریپ واتر فاقد هرگونه ارزش غذایی است، بنابراین نوزادان غذای اصلی و مواد مورد نیاز برای رشد و نمو خود را از دست می دهند. اگر این اتفاق به طور مداوم رخ دهد، کودک ممکن است دچار مشکلاتی مانند تاخیر در رشد، یا وزن گیری ناکافی شود. همچنین ممکن است با میکروب های دستگاه گوارش، که در هضم و سلامت کلی فرد نقش دارند، تداخل ایجاد کند. باکتری های خوب، برای بدن، به ویژه در نوزادان که سیستم ایمنی بدن در آن ها هنوز در حال شکل گیریست، مفیدند.

اگرچه ممکن است این امر، مسئله چندان بزرگی برای نوزادانی که از تغذیه کافی برخوردار هستند، نباشد، اما استفاده مداوم از گریپ واتر در خانواده های کم درآمد، یک نگرانی بزرگ محسوب می شود. یک مطالعه نشان داد که از گریپ واتر، غالباً در کشورهای در حال توسعه مانند هند استفاده می شود، که ممکن است مادران، توانایی داشتن تغذیه مناسب، برای تولید شیر کافی یا توانایی مالی تهیه شیر خشک برای نوزادان خود را نداشته باشند.

گزینه های جایگزین برای گریپ واتر

اگر نوزادتان به طور غیرمعمول بی قراری می کند، در هضم غذا مشکل دارد، یا به نظر می رسد که به کولیک مبتلا شده باشد، بهتر است برای یافتن راه حل، با یک متخصص اطفال یا پزشک عمومی مشورت کنید. ممکن است یک بیماری زمینه ای مانند ریفلاکس اسید یا حساسیت به غذا وجود داشته باشد، که قابل درمان است.


نبض ما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو