ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی

ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی


منبع: بیتوته

87

1399/11/22

05:23


ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی



افراد درون گرا, درمان درون گرایی

ویژگی افراد درون گرا

 

افراد درونگرا چه کسانی هستند؟

یک فرد درونگرا معمولاً فردی ساکت، محفوظ و متفکر تصور می شود. آنها به دنبال توجه خاص یا مشارکتهای اجتماعی نیستند، زیرا این حوادث باعث می شود افراد درونگرا خسته و فرسوده شوند.افراد درون گرا نقطه مقابل برون گراها هستند. 

درون گرایی یک ویژگی ذاتی است و استفاده از کلمه درمان برای آن ممکن است درست به نظر نرسد، اما با توجه به این موضوع که افراد درون گرا ممکن است با مشکلاتی در روابط اجتماعی،‌ شغلی و... روبرو شوند، از اصطلاح درمان درون گرایی استفاده می‌کنیم. توجه کنید که هیچ فردی کاملا درون گرا یا برون گرا نیست و شما می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم به جنگ مشکلات رفته و برون گرایی خود را افزایش دهید. 

 

ویژگی‌های افراد درون گرا

در ابتدا به این نکته توجه کنید که هیچکس صد درصد درون گرا یا کاملا برون گرا نیست و بسیاری از افراد میانه هستند. اما افرادی که درون گرایی غالب‌تری دارند ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. بسیاری از افراد هم درون گرایی خود را دوست دارند اما اگر به دنبال تغییر آن هستید، بهتر است ابتدا به علت به وجود آمدن این حس تنفر از درون گرایی بپردازیم. در بخش بعدی مقاله نیز راه‌کارهایی برای افزایش مهارت‌های برون گرایی و حل مشکلات بوجود آمده  ارائه شده است. 

 

افراد درون گرا بیشتر ترجیح می‌دهند در دنیای درونی خود وقت بگذرانند یا به جای صحبت کردن، بیشتر وقت خود را به خواندن یا فکر کردن اختصاص دهند. همچنین اغلب این افراد به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، جمع‌های خانوادگی و... علاقه‌مند نیستند. برخی افراد در این زمینه بسیار افراطی عمل می‌کنند و در واقع درون گرایی آنها تبدیل به فرار از دیگران می‌شود. برای مثال ممکن آنها وقتی به خانه‌شان می‌روید تظاهر کنند حضور ندارند یا مسیر طولانی‌تری را برای روبرو نشدن با آشنایان طی کنند.

 

ممکن است اطرافیان و افراد نزدیک، این ویژگی‌ها را دوست نداشته باشند و مدام بابت آنها افراد درون گرا را سرزنش کنند،‌ وقتی این اتفاق در مدت زمان طولانی تکرار شود کم کم موجب ایجاد احساس گناه و بد بینی در مورد درون گرایی می‌شود. البته مشکلات ناشی از این رفتار افراطی باعث آسیب به زندگی شخص نیز می‌شود به طوری که ممکن است پیشنهادهای کاری را رد کنند، در شغل خود (اگر به صورت تیمی یا نیاز به ارتباط با دیگران داشته باشد) به مشکل بخورند.

 

به همین دلیل این نکته حائز اهمیت است که شما باید میانه روی کنید و بر روی رفتار خود کنترل داشته باشید. در کنار این امر اعتماد به نفس و عزت نفس خود را تقویت کنید و خودتان را دوست داشته باشید. تنها در این صورت است که دیگران نیز شما را دوست خواهند داشت و می‌توانید ارتباط موثرتری با آنها برقرار کنید.

 

درمان درون گرایی و تغییر شخصیت درون گرا

تمامی افراد ویژگی‌های درون گرایی و برون گرایی را دارند و ممکن است حتی از برخی ویژگی‌ها نیز آگاهی نداشته باشند. برای شناخت ویژگی‌های خود و تغییر شخصیت درون گرا طبق مراحل زیر عمل کنید:

 

• خودتان را بشناسید

خودشناسی و خودآگاهی باعث می‌شود تا از رفتارها،‌ توانایی‌ها و مهارت‌های خود آگاه شوید. در این صورت می‌توانید مهارت‌های خود را پیدا کرده و تقویت کنید. بدین ترتیب یک گام به تغییر شخصیت و درمان مشکلات درون گرایی نزدیک‌تر می‌شوید.

 

 علت را پیدا کنید

برای یافتن علت‌ رفتارهای درون گرایانه خود وقت بگذارید، ممکن است موقعیت‌های خاص، مکان‌های خاص یا حضور افرادی انگیزه رفتارهای درون گرایی را افزایش دهند. در صورتی که شرایط نامناسبی که موجب کاهش اعتماد به نفس و ناراحتی می‌شوند را بشناسید می‌توانید با راه‌کاری مختلف آنها را حل کنید.

 

افراد درون گرا, درمان درون گرایی

راههای درمان درون گرایی

 

 در اطراف مردم راحت باشید

درون گراها زبان بدنی متفاوت دارند و در هنگام گفتگوها مظطرب یا بی علاقه به بحث در نظر می‌رسند. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و ظاهری آرام داشته باشید. با آرام نگه‌داشتن بدن خود، مغزتان نیز آرام می‌ماند.

 

 برای تغییر آماده شوید

اگر در استفاده از این روش‌ها پرهیز می‌کنید ضمیر ناخودآگاه شما نیز در مقابل رفتارهای برون گرایانه مقاومت خواهد کرد. داشتن یک چشم انداز مثبت از تغییر و باور اینکه می‌توانید صفات برون گرایانه خود را تقویت کنید کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

 

 از دنیای درونی خود خارج شوید

یکی از ویژگی‌های درون گراها تمایل بیشتر به گفتگوهای درونی و تفکر نسبت به حرف زدن می‌باشد. خودتان را با سرگرمی‌ها و علایق جدید مشغول کنید و در اجتماع‌ها شرکت کنید.

 

افراد درون گرا, درمان درون گرایی

درمان درون گرایی

 

 در گفتگوها شرکت کنید

بسیاری از افراد درون گرا در مهمانی‌ها یا اجتماعات شرکت نمی‌کنند یا در صورت رفتن به آنجا تمایل شدیدی به ترک محل دارند. به جای این کار می‌توانید در جمع‌ها شرکت کنید. برای شروع حتما نیازی به صحبت کردن نیست، بسیاری از افراد شنوده‌های خوب را دوست دارند و شما می‌توانید با شنیدن و برقراری ارتباط چشمی در جمع‌ها مشارکت کرده و ابراز نظرهایی نیز داشته باشید.

 

افراد درون گرا, درمان درون گرایی

چگونه درون گرایی مان را درمان کنیم

 

 از منطقه امن خود خارج شوید

تغییر شخصیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و برای آن باید زحمت فراوانی بکشید. یکی از موثرترین روش‌ها در این امر پا گذاشتن خارج از منطق امن است. سعی کنید متفاوت رفتار کنید؛ برای مثال گرفتن دوش آب سرد (اگر برخلاف عادت همیشگی باشد) به نوعی پا گذاشتن خارج از منطقه امن است که به تدریج باعث خلاقیت و رفتارهای متفاوت دیگری می‌شود. همچنین می‌توانید در محله خود به پیاده روی بروید و به همسایه‌ها سلام بدهید، حتی می‌توانید با آنها مکالمات کوتاهی نیز داشته باشید تا بر ترس‌های خود غلبه کنید. کارهای جدید مثل رفتن به یک کافه، برقراری ارتباط با دیگران در آنجا یا خواندن یک کتاب و... نیز موثر هستند.

 

افراد درون گرا, درمان درون گرایی

برای درمان درون گرایی چه کنیم

 

 در فعالیت‌های اجتماعی که لذت میبرید شرکت کنید

ابتدا از علایق خود آگاه شوید و در فعالیت‌های اجتماعی مطابق با سلیقه خود شرکت کنید. اگر سلایق شما با دوستان خود تفاوت بسیاری دارد و نمی‌توانید با آنها این فعالیت‌ها را انجام دهید بهتر است دوستان دیگری نیز پیدا کنید. شرکت در گروه‌های کتاب‌خوانی، کوه‌نوردی، تورهای مسافرتی و... را امتحان کنید و سعی کنید از آنها لذت ببرید.

 

افراد درون گرا, درمان درون گرایی

راه حل و درمان درونگرایی

 

 شرکت در یک کلاس یا کارگاه آموزشی

با انجام این فعالیت می‌توانید یکی از مهارت‌های مورد علاقه خود را یاد بگیرید و در جمع نیز مشارکت کنید. برای انتخا دوره مناسب و مکان آن وقت بگذارید و سعی کنید در دوره‌ای شرکت کنید که راحت باشید.

 

 گروه‌های کوچک را امتحان کنید

ممکن است شما در گروه‌های کوچک یا مکالمات دونفره بهتر عمل کنید. برای شروع می‌توانید از این روش برای بیشتر کردن فعالیت‌های اجتماعی استفاده کنید.

 

افراد درون گرا, درمان درون گرایی

راههای درمان درون گرایی

 

 افکار خود را بنویسید

افراد درون گرا تمایل زیادی به فکر کردن و سنجیدن حرف‌هایشان دارند. به همین دلیل داشتن یک چشم انداز کلی از موضوعات گفتگوها و نوشتن افکار از مکث‌های بی دلیل، ‌آشفتگی یا تپق زدن جلوگیری می‌کند.

 

 در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بسیار راحت‌تر از شرکت در اجتماع‌های حضوری است. شما می‌توانید پیش از پاسخ و گفتگو حرف‌هایتان را بسنجید و سپس آن را ارسال کنید. البته استفاده تنها از این مورد چندان کاربردی نخواهد بود.

 

 از نقاط قوت خود استفاده کنید

مطمئنا درون گرا بودن نقاط قوتی نیز دارد. برای مثال ریز بینی و اهمیت به جزئیات و... برخی از این ویژگی‌ها هستند که باید از آنها به نفع خود استفاده کنید. شغل خود را متناسب با ویژگی‌های خود انتخاب کنید و در آن راحت باشید. همچنین می‌توانید این موارد را در مکالمات، روابط و... نیز استفاده کنید و با آنها دیگران را تحت تاثیر قرار دهید. البته توجه داشته باشید که همواره بیش از حد به نظرات دیگران اهمیت ندهید و اگر از تصمیمات و جاه طلبی خود مطمئن هستید در برابر آن ایستادگی کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو