حساسیت فصل بهار و درمان آن

حساسیت فصل بهار و درمان آن


منبع: آرگا

125

1399/11/22

09:04


یکی از فصل هایی که بیش تر افراد دچار آلرژی می شوند بهار می باشد. در واقع همه افراد آلرژی را تجربه نمی کنند و فقط آن هایی درگیر این نوع حساسیت ها می شوند که سیستم ایمنی بسیار قوی دارند. اگر دوست دارید درمان های خانگی این نوع حساسیت را بدانید تا پایان این مطلب با ما باشید.

حساسیت های فصلی برای بعضی از افراد مشکل ساز می باشد و بسیاری از افراد این نوع آلرژی ها را در در بهار و تابستان تجربه می کنند که همراه با سوزش، خارش، سرفه و عطسه های شدید می باشد. در ادامه شما را با حساسیت فصل بهار  و درمان آن آشنا می کنیم.

علت ایجاد حساسیت های بهاری

حساسیت فصل بهار

حساسیت داشتن یکی از مشکلاتی می باشد که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند  و اگر شما هم آلرژی دارید باید بدانید که تنها نیستید. اگر آلرژی را تجربه می کنید باید خوشحال باشید زیرا دستگاه ایمنی شما بسیار فعال می باشد و ایمنی بسیار زیادی دارید و این دستگاه می تواند به موادی که اثری بر روی بدن ندارند نیز واکنش نشان دهد. آلرژی ها به صورت های بسیار گوناگونی برای شما ظاهر می شوند و درمان های مختلفی برای آن ها ارائه می شود که می توانید از آن ها استفاده کنید تا بهبود یابید. حساسیت فصل بهار   یکی از بیماری های ژنتیکی می باشد و درمان خاصی برای آن پیدا نشده است و در این فصل شما در صورتی می توانید آلرژی خود را کنترل کنید که از عوامل بیماری زا دوری کنید. آلرژن همان ماده ای می باشد که باعث می شود بدن شما واکنش هایی در برابر آن ایجاد کند و از نظر دستگاه ایمنی یکی از مواد خطرناک تلقی می شود که برای بدن مضر است و باید بیرون رانده شود. در واقع بدن با آزاد کردن ماده ای به نام هیستامین دستگاه ایمنی را تحریک می کند تا واکنش هایی را در برابر ماده آلرژن ایجاد کند. دستگاه ایمنی سعی می کند پاسخ هایی متناسب با آن را ارائه دهد بنابراین این پاسخ ها در هر فردی فرق می کند. زمانی که هیستامین در بدن شما آزاد می شود علامت هایی را تجربه می کنید که شامل تنگی نفس، عطسه، سرفه، سوزش و التهابات چشمی، خارش در نواحی مختلفی از بدن، خارش پوست و التهابات آن، آبریزش بینی، اشک، جوش و کهیر های پوستی می باشد. از مواد بسیار رایجی که ممکن است بدن آن ها را ماده حساسیت زا و یا آلرژن تلقی کند گرده گل ها، گرد و غبار، مواد معطر، مواد شیمیایی و برخی از دارو را می توان مثال زد.

درمان حساسیت های بهاری با روش های خانگی

درمان حساسیت بهاری

یکی از روش های بسیار رایج استفاده از قرص های آنتی هیستامین می باشد که به طور موقت می تواند علامت های آلرژی را از بین ببرد و برانگیختگی سیستم ایمنی را کاهش می دهد. ولی باید بدانید که استفاده از این روش قطعی نیست و تا زمانی که در معرض ماده آلرژن باشید این علامت ها ادامه دار خواهند بود. بنابراین بهتر است به دنبال راهی برای درمان آن باشید زیرا اگر آلرژی درمان نشود بیماری هایی مانند آسم و اگزمای پوستی در انتظار شما خواهد بود. در ادامه روش های درمان حساسیت به بهار را بررسی می کنیم و شما می توانید از روش های بسیار گوناگونی استفاده کنید و اگر به ماده ای حساسیت دارید می توانید استفاده از آن روش را فاکتور بگیرید.

سرکه سیب و درمان حساسیت

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از رایج ترین سرکه هایی می باشد که در آشپزخانه ای یافت می شود. باید بدانید که این روش یکی از بهترین روش هایی می باشد که می توانید برای درمان حساسیت از آن استفاده کنید. این سرکه می تواند با کاهش مخاط دهان و پاکسازی غدد لنفاوی سریع ترین راه درمان آلرژی باشد. زمانی که از حساسیت رنج می برید می توانید یک قاشق از این سرکه را قرقره کنید تا آلرژی شما کاهش یابد. برای اثرگذاری بیش تر می توانید کمی سرکه را با آب گرم رقیق کرده و آن را بنوشید.

ورزش کردن

ورزش کردن می تواند از بیماری های بسیار زیادی جلوگیری کند و اگر شما به میزان ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید حساسیت فصلی خود را به طور کامل از بین خواهید برد. در واقع ورزش کردن باعث آزاد شدن مواد ضد التهاب می شود و می تواند به صورت طبیعی و بدون استفاده از دارو های شیمیایی حساسیت شما را کاهش دهد. البته اگر بیرون از خانه مشکل دارید می توانید در خانه ورزش کنید تا حساسیت را کنار بگذارید.

حساسیت فصل بهار

عسل طبیعی

خواص عسل بسیار زیاد می باشد و برای درمان بیماری های بسیار زیادی از آن استفاده می شود و شما می توانید از آن برای درمان آلرژی کمک بگیرید. از خسته کننده ترین نوع آلرژی های فصلی آبریزش چشم و آبریزش بینی می باشد که شما می توانید با عسل طبیعی آن را درمان کنید. برای این که جلوی آلرژی خود را بگیرید کافی است روزانه یک قاشق عسل طبیعی میل کنید بعد از سه روز علامت های بهبودی را مشاهده کنید.

اسپری بینی

آبریزش بینی یکی از بد ترین نوع آلرژی ها می باشد و افراد بسیاری در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می کند. اسپری های بینی خانگی می توانید یکی از درمان های مناسب برای آن باشد. برای این کار کافی است روزی یک بار اسپری ساخته شده از آب و نمک را درون بینی خود اسپری کنید تا از شر آبریزش بینی خود راحت شوید.

طب سوزنی مفید برای حساسیت ها فصلی

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روش هایی می باشد که بسیاری از افراد چینی از آن در ال های بسیار دور استفاده می کرده و طیف بسیار گسترده ای از بیماری ها را با همین روش بهبود می بخشیدند. این روش یکی از طبیعی ترین و بی خطر ترین روش هایی می باشد که می توانید از آن برای حساسیت فصل بهار استفاده کنید.

پروبیوتیک

یکی از دلایلی که ممکن است بدن شما در برابر بسیاری از مواد طبیعی واکنش های آلرژیک بدهد عدم تعادل در آن می باشد. در واق استفاده از پروبیوتیک ها منجر به رشد باکتری های مفید در بدن می شوند و می توانند به تعادل سیستم ایمنی کمک کنند. در واقع اگر حساسیت به هر فصلی دارید می توانید با استفاده از مواد پروبیوتیک به مبارزه با آن بپردازید.

درمان حساسیت بهاری

گرده زنبور

گرده زنبور مواد بسیار طبیعی دارد و منجر به تقویت سیستم ایمنی می شود و باعث می شود که به هر ماده ای بی اهمیت واکنش ندهد و حساسیت فصل بهار را برای شما بوجود نیاورد تا بتوانید از این فصل لذت ببرید. می توانید این گرده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و یا آن را روی سالاد بریزید و میل کنید تا از خواص آن بهره مند شوید.

تغییراتی در رژیم غذایی

رژیم غذایی شما نقش بسیار زیادی بر آلرژی و حساسیت فصلی شما دارد. در واقع موادی که در طی روز مصرف می کنید می تواند بر روحیه و خلق و خوی شما نقش بسیار زیادی داشته باشد و اگر از رژیم های سالم تری استفاده کنید بدنتان واکنش های بهتری به مواردی مانند آلرژی و یا سایر بیماری ها نشان می دهد و دیگر نگران مریض شدنتان نخواهید بود. برخی از مواد هستند که می توانند بر آلرژی تاثیرات مستقیمی داشته باشند و آن را تشدید کنند. این مواد عبارت اند از :

  • آناناس
  • خیار
  • دانه آفتاب گردان
  • ملون
  • شکر
  • ماهش
  • بادام زمینی
  • سویا
  • گندم

حساسیت فصل بهار

گیاه گزنه

گزنه یکی از گیاهانی می باشد که اگر آن را لمس کنید دست شما تا مدتی می سوزد. بنابراین اگر می خواهید برای درمان حساسیت فصل بهار از آن استفاده کنید باید برگ های آن را با احتیاط جمع کنید و سعی کنید از دستکش های ضخیمی استفاده کنید. این گیاه در مناطق مختلفی می روید و شما می توانید آن را به راحتی از عطاری ها خریداری کنید. برای استفاده از این روش باید مقداری از برگ های گزنه را مانند چای دم کنید و آن را یک بار در روز بنوشید.

نوشیدن آب

رطوبت بدن می تواند به شما کمک کند تا از عوارض کم آبی بدن به دور باشید. نگه داشتن رطوبت بدن کم ترین وظیفه ای می باشد که هر فردی بر عهده دارد زیرا این کار بسیار راحت می باشد و با نوشیدن روزانه چند لیوان آب می توانید این کار را انجام بدهید. اگر در معرض کم آبی بدن باشید حساسیت های شما تشدید می شود بنابراین سعی کنید به نوشیدن آب در طی روز اهمیت بسیار زیادی بدهید.

نوشیدن آب و کاهش علائم حساسیت

ترک سیگار

سیگار کشیدن علاوه بر معایبی که برای ریه ها دارد منجر به افزایش آلرژی می شود بنابراین اگر دچار حساسیت هستید برای کاهش علامت های حساسیت می توانید برای ترک سیگار اقدام کنید.

علامت های حساسیت های فصلی

علائم حساسیت های فصلی با یکدیگر متفاوت می باشند و هر فردی ممکن است دچار آن ها شود. بنابراین این علامت ها را برایتان می گوییم و شما می توانید با دانستن آن ها آلرژی های خود را تشخیص بدهید و یکی از روش های گفته شده را برای درمان آن ها به کار بگیرید. این علامت ها عبارت اند از :

  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • خارش چشم
  • کلافه شده و احساس سردرگمی کردن
  • آسم
  • کهیر های پوستی
  • اگزما
  • حساسیت پوستی 
  • خستگی
  • اختلال در خواب
  • سرگیجه
  • احساس افسردگی
  • سردرد
  • عفونت گوش
  • مشکلات تنفسی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو