راهنمای خرید مودم ADSL و مهمترین نکات تهیه مودم

راهنمای خرید مودم ADSL و مهمترین نکات تهیه مودم


منبع: آرگا

84

1399/11/22

15:02


با توجه به آشفتگی بازار و نوسانات قیمت، خرید مودم انتخابی مهم و سخت به حساب می آید. با دانستن نیاز خود و ویژگی های انواع مودم می توانید انتخاب درستی داشته باشید، همچنین می توانید از راهنمای خرید مودم در این مطلب استفاده کرده و مودم مناسب را خریداری کنید.

در این دوره که تمام مردم اعم از دانش آموزان، دانشجویان و شاغلین و بازنشسته ها به منظور کار و تحصیل و یا سرگرم شدن با تکنولوژی و اینترنت سرو کار دارند، داشتن یک مودم با کیفیت بسیار ضروری است، از این رو می خواهیم شما را در این مطلب با راهنمای خرید مودم آشنا سازیم، همراه ما باشید.

راهنمای خرید مودم ADSL

شاید تا کنون برایتان اتفاق افتاده باشد که در صدد خرید یک مودم باشید و بخواهید یک مودم مناسب را انتخاب نمایید، اما به خاطر تنوع محصولات و برندهای مختلف دچار سردرگمی در انتخاب شده اید، در این مطلب با راهنمای خرید یک مودم مناسب، تمامی موارد که یک کاربر ساده تا حرفه ای اینترنت برای خرید نیاز دارد و باید به آن توجه داشته باشد را ارائه می دهیم تا بتوانید در انتخاب خود به درستی عمل کرده و مودم ADSL مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

راهنمای خرید یک مودم

موارد مهم در زمان انتخاب مودم

در حالت کلی ۴ مورد اصلی را باید در زمان انتخاب یک مودم ADSL مناسب مورد توجه قرار داد، این آیتم ها شامل موارد زیر می شوند:

  • نوع و تعداد پورت هاب LAN مودم
  • نوع تکنولوژی WiFi مودم
  • برند و کیفیت محصول
  • قابلیت ها و امکانات اضافه

حال در راهنمای خرید مودم در مورد این آیتم ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

راهنمای برای خریداری نمودن مودم

پورت LAN:

انواع مودم های ADSL در تعداد پورت های LAN موجود با هم تفاوت هایی دارند، در حال حاضر اکثر مودم های ADSL در دو نوع تک پورت و چهار پورت تولید و عرضه می گردند، همچنین عامل مهم دیگر در پورت های LAN میزان سرعت در آن ها است، اغلب مودم هایی که در بازار وجود دارند دارای پورت ۱۰/۱۰۰ Mbps بوده و فقط تعداد محدود از مودم های جدید وجوددارند که پورت سرعت در آن ها ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ Mbps می باشد.

روش درست خرید مودم

تا حدودی با پورت های LAN آشنا شدیم اما می خواهیم بدانیم که این پورت ها برای چه هستند و در چه زمینه ای کارایی دارند:

همانطور که می دانیم مودم با استفاده از زوج سیم تلفن، اینترنت را دریافت می نماید، مودم این اینترنت را با استفاده از پورت LAN یا WiFi به کامپیوترهایی که از آن استفاده می نمایند خواهد داد، حال اگر در منزل یا محا کار خود فقط یکی سیستم دارید که می خواهد از اینترنت استفاده کند می توانید از اینترنت به شکل کابلی استفاده نمایید، در این صورت مودم های تک پورت برایتان مناسب بوده و نیازتان را رفع خواهند کرد، ولی اگر تعداد کامپیوترهایی که می خواهند از اینترنت بهره ببرند بیشتر از یک مابر باشد باید به دنبال مودم های چهار پورت رفته و از آن ها استفاده کنید.د داخل مودم های چهار پورت یک سویچ چهار پورت وجود داشته که می تواند به راحتی اینترنت را بین ۴ دستگاه به شکل کابلی اشتراک گذاری نماید و هزینه را برای خرید یک سوئیچ ۵ پورت، یک پورت برای اتصال مودم و ۴ پورت برای اتصال کامپیوتر ها کمتر کند. (اگر کامپیوتر ها بیشتر از ۴ عدد باشند باید با توجه به نیاز خود از سوئیچ های ۸، ۱۶، ۲۴ و ۴۸ تایی استفاده نمایید)

راهنمای و کمک به خرید مودم

حال اگر در منزل یا شبکه کوچک اداری خود علاوه بر استفاده از اینترنت به تبادل فایل و دیتا به مقدار زیاد نیاز بین کامپیوتر ها نیاز داشته باشید، بهترین انتخاب استفاده از مودم هایی با پورت LAN دارای سرعت ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ Mbps است.

راهنمای خرید مودم مناسب

بررسی WiFi

یکی از مهمترین نکات در مورد انتخاب و راهنمای خرید مودم ADSL که بسیار هم است، امکان ارائه دادن اینترنت به صورت WiFi است، WiFi یا استاندارد IEEE 802/11 در واقع پروتکل انتقال دیتا از راه وایرلس بر روی فرکانس ۲/۴ یا ۵ گیگا هرتز می باشد که شامل استاندارهای b/a/g/n/ac می شود، که در این مورد b قدیمی ترین استاندارد و ac جدیدترین نوع می باشد. حدود ۳ الی ۴ سالی است که مودمی با استاندارد کمتر از n دیگر تولید نشده است. در ادامه راهنمای خرید موردم می خواهیم بدانیم که این استاندارها بیانگر چه هستند:

هر کدام از این استاندارها نشان دهنده این هستند که مودم یا کارت شبکه wireless با چه سرعتی توانایی کار کردن را دارد، به عنوان نمونه استاندارد n 802/11 سرعتی برابر با ۱۵۰ Mbps داشته و نوع جدیدتر آن یعنی n+ دارای سرعتی به اندازه ۳۰۰ Mbps می باشد که به مودم های سری n150 و n300 معروف هستند.در حقیقت سرعت ۱۵۰ Mbps به مجموع سرعت send و receive تبادل شده بین کارت دو دستگاه وایرلس اتاق گفته می شود که این سرعت برای شرایط ایزوله فاقد نویز محیطی است و در واقعیت سرعت کلی آن کمتر از ۱۵۰ خواهد شد.

راهنمای خریداری و انتخاب مودم

استانداردهای وایرلس

نکته مهمی که در راهنمای خرید مودم و سرعت وایرلس باید به آن توجه داشته باشید، این موضوع است که به منظور داشتن حداکثر سرعت ممکن باید هم مودم و هم کارت شبکه وایرلس از یک استاندارد مشترک پشتیبانی نمایند. در غیر این صورت از بالاترین استاندارد مشترکی که دارند پشتیبانی شده و با آن کار خواهند کرد. به عنوان نمونه لپ تاپ با کارت وایرلس سری n و مودم سری ac در نهایت با استاندارد n  با هم کار می کنند.

هدایت کاربر برای خرید مودم

موضوع دیگری که در قسمت وایرلس باید به آن توجه داست، تعداد و نوع آنتی است که مودم دارد، در حالت کل باید گفت که هر چه تعداد آنتن های مودم بیشتر باشد، بهنای باند مودم نیز افزایش خواهد یافت به عنوان مثال مودم n300 تک آنتنه وجود ندارد،  همچنین با افزایش تعداد آنتن ها تعداد کاربران بیشتری سرویس دهی می شوند زیرا در وایرس پهنای باند بین تعداد کاربران متصل به مودم تقسیم می گردد. مودم ها در انواع مختلف تک آنتن، دو و سه آنتنه وجود دارند که به شکل آنتن اینترنال و اکسترنال وجود دارند.

اما در این مورد باید به این نکته توجه داشته باشید که یک مودم سه آنتنه لزوما نمی تواند به منظور پوشش دادن یک ساختمان کامل سه طبقه که هر طبقه ۱۰۰ متر باشد، مناسب باشد، برای تکمیل پوشش دهی WiFi در این ساختمان ها باید بر حسب نیاز از Access Point  در کنار مودم ها استفاده کرد. بعلاوه چون زاویه پخش سیگنال وایرلس به شکل عمودی و افقی می باشد از این رو ممکن است در برخی مواقع طبقه پایینی و فوقانی شما نیز شامل پوشش وایرلس شما بشوند.

روش هدایت و مشاوره برای خرید مودم

انواع برندهای موجود در بازار

در حال حاضر برندهای مختلفی وجود دارند که مودم ADSL  تولید می کنند، اما اینکه بخوایم بگوییم کدام بهتر است و باید کدام را انتخاب کنیم کاری دشوار است. اما باید بدانید که با توجه به بررسی های انجام شده تفاوت زیادی بین برندهای رایج در بازار مثل تی پی لینک و دی لینک و … وجود نداشته است و انتخاب آنها کاملا سلیقه ای بوده و به سلیقه کاربر باز می گردد. البته در این مورد برندهای معروف تر در WiFi قدرت بیشتری دارند زیرا از چیپ و وایرلس قوی تر و آنتن های مرغوب تری استفاده می نمایند. از جمله این برندها که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند می توان به D-LINK ،Zyxle ،Linksys ،Asus و TP-LINK اشاره نمود.

راهنمای نمودن در جهت خرید مودم

قابلیت ها و امکانات اضافه

برخی قابلیت ها و امکانات اضافه ای که در یک مودم می تواند وجود داشته باشد:

  • از انواع قابلیت هایی که در حال حاضر در برخی از مودم ها وجود دارد، متصل شدن مودم های ۳G/4G یا هارد اکسترنال با پورت های USB به آن ها می باشد و این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهد که از اینترنت ۳G/4G سیم کارت به شکل WiFi یا LAN در منزل یا محل کار خود استفاده نماید، یا اینکه محتویات هرد خود را به اشتراک بگذارد و یک سیستم اشتراک فایل تحت شبکه داشته باشد.
  • یک قابلیت دیگر مودم امکان Cloud آن می باشد. با استفاده از این قابلیت می توان از خارج از منزل یا محل کار وارد تنظیمات مودم شد و حتی می توان به فایل های اشتراکی هارد متصل شده و به آن دسترسی پیدا نمود. مثل مودم های سری My D-LINK از شرکت D-LINK.
  • یک امکان اضافه دیگر که در برخی از مودم ها قرار داده شده است، امکان استفاده نمودن از مودم تحت عنوان روتر وایرلس است، با استفاده از این قابلیت یکی از ۴ پورت LAN مودم می تواند به شکل پورت WAN تنظیم شده و اینترنت مودم های کابلی بدون وایرلس، مودم های وایمکس و … را به شکل وایرلس یا کابلی با ۳ پورت LAN باقی مانده ازائه نماید.
  • بعلاوه برخی مودم ها که USB دارند می توانند برخی از پرینترها را به شکل شبکه در اختیار کاربر قرار دهند. یعنی با پورت USB به مودم متصل شوند و کاربر به راحتی دستورهای پرینت خود را به آسانی به آن ها ارسال کند. بدون نیاز به روشن بودن کامپیوتر دیگری!

هدایت درست برای خرید مودم

نکات مهم قبل از خرید مودم

در راهنمای خرید یک مودم مناسب در حالت کلی قبل از خرید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • قبل از خرید مودم ADSL نیاز حال و آینده خود را در نظر داشته باشید و با توجه به آن به تعداد پورت مودم، نوع سرعت پورت LAN و همینطور سرعت وایرلس و تعداد آنتن های آن توجه نمایید.
  • در صورتی که نیاز به اینترنت ۳G/4G  به شکل وایرلس در منزل یا محل کار دارید و یا اینکه می خواهید هارد دیسکتان را در شبکه قرار دهید مودم های با پورت USB بسیار مناسب هستند.
  • اغلب مودم های عرضه شده و موجود در بازار سرعتی بیشتر از حداکثر سرعت ارائه شده اینترنت در ایران را پشتیبانی می نمایند، با این وجود در زمان خرید حتما به حداکثر پهنای باند دستگاه توجه داشته باشید.

کمک و هدایت در جهت خرید مودم

  • اغلب مودم های موجود در بازار ایران از محدوده فرکانسی ۲/۴ گیگا هرتز یا ۵ گیگا هرتز پشتیبانی می نمایند، باند فرکانسی ۲/۴ مساحت بیشتری را پوشش دهی می کند ولی پهنای باند کمتری را در اختیار کاربر قرار می دهد، ولی باند فرکانسی ۵ برعکس عمل کرده و در مساحت کم پهنای باند بیشتری ارائه می دهد. از این رو در زمان خرید مودم به این راهنمای توجه داشته باشید: مودمی که از هر دوی این باندها پشتیبانی کند ایده آل تر می باشد.
  • از دیگر نکات مهم و با اهمیت در زمان خرید مهم توجه به اصالت کالا می باشد. خریداران مودم باید در زمان بررسی محصول انتخابی خود به اصالت کالا و شرکت گارانتی کننده آن دقت بالایی داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو