آیین پایانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد از ساعت ۱۸:۱۵ در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز شد.

مهدی عادلی قاری بین‌المللی کشورمان در ابتدای این مراسم آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد.

این مراسم با اجرای محمد سلوکی به صورت زنده از طریق شبکه نمایش سیما، شبکه ایران رادیو، صفحه رسمی جشنواره در اینستاگرام و سایت جشنواره فیلم فجر در حال پخش است.

در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیروز حناچی شهردار تهران هم حضور دارند.

سلوکی ابتدای این مراسم تذکر داد که حاضران هنگام حضور روی صحنه، به میکروفون دست نزنند و روی نقاطی که مشخص شده است بایستند تا فاصله‌گذاری رعایت شود.

* نمایش موفق فیلم‌ها طی ۴۰۰۰ سانس

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره در این مراسم گفت: تا دو ماه پیش نمی‌دانستیم سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود یا نه؟ اما امروز خوشبختم اعلام کنم ۴ هزار سانس در سراسر کشور با رعایت نکات بهداشتی اجرا شد.

وی افزود: به همه هنرمندان و فیلمسازان چه کسانی که نامشان در لیست نهایی نامزدها حضور دارد و چه کسانی که فیلمشان کاندیدا نشد، خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم امسال، سال خوبی برای سینمای ایران باشد.

* یادی از علی انصاریان و چنگیز جلیلوند

در ادامه کلیپی از روند برگزاری جشنواره در این طی روز پخش شد. سپس به یاد علی انصاریان، فوتبالیست و بازیگر فقید کشورمان پخش شد. پژمان جمشیدی حین پخش کلیپ،‌ می‌گریست. او همچنین در انتهای کلیپ از حاضران تقاضا کرده بود به احترام اولین حضور علی انصاریان در جشنواره فیلم فجر، بایستند و او را تشویق کنند و آن‌ها هم چنین کردند.

سپس کلیپی به کارگردانی مجید توکلی برای بزرگداشت زنده‌یاد چنگیز جلیلوند صداپیشه شاخص سینمای ایران پخش شد. در این کلیپ تصاویری از فیلم‌های فارسی هم با دوبله جلیلوند پخش شد. او در طول عمر خود بیش از ۴ هزار فیلم دوبله کرد و رکورددار بود.

وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و شهردار تهران روی صحنه آمدند و از محمدمهدی جعفری مدیرعامل مؤسسه قرن ۲۱ به نمایندگی از خانواده زنده‌یاد جلیلوند تجلیل کردند. او در سخنانی گفت: استاد جلیلوند پدر معنوی من بود و وقتی درگذشت، ۴۸ ساعت بعدش هم پدر خود درگذشت. او سپس پیام صوتی دختر چنگیز جلیلوند را پخش کرد. او در این پیام گفته بود پدرم نه فقط باعث افتخار ما که باعث افتخار همه ایرانیان است.

سپس حناچی در سخنانی اظهار داشت: سال گذشته همین روزها بود که این بیماری منحوس آغاز شد و یکی از پیامدهایش فراگیری فقر بود که برای ما مشکلات مضاعفی ایجاد کرد، چرا که ما مسئله تحریم‌ها را هم داشتیم. به نظر می‌رسد موضوعات فقر و حاشیه‌نشینی در جشنواره امسال نقش پررنگ‌تری داشت.

* اهدای سیمرغ‌های بخش تبلیغات سینمای ایران

سحاب زریباف عکاس فیلم خورشید سیمرغ بلورین بهترین عکس را دریافت کرد. او پس از دریافت جایزه، از علی نیک‌رفتار پیشکوست عکاسی یاد کرد و ابراز امیدواری کرد اتفاق خوشایندی که برای فیلم خورشید امروز رخ داد (راهیابی به فهرست کوتاه جایزه اسکار)‌ تداوم داشته باشد.

در ادامه، سیمرغ بلورین بهترین پوستر به وحید عبدالحسینی برای طراحی پوستر فیلم «هفت‌ونیم» رسید و سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم نصیب حمید نجفی‌راد برای فیلم شنای پروانه رسید. همسر نجفی‌راد به نمایندگی از او جایزه‌اش را دریافت کرد.

* بهترین فیلم کوتاه و مستند

سپس نوبت به اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه رسید که مریم اسمی‌خانی برای فیلم «وضعیت اورژانسی» آن را دریافت کرد.

تقی امیرانی کارگردان «کودتای ۵۳» سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را دریافت کرد. او در سالن حضور نداشت و نماینده‌اش که جایزه را دریافت کرد، یادداشت او را خواند که جایزه را به مستندسازان، مردم ایران و نام ماندگار دکتر مصدق تقدیم کرده است.

* بزرگداشت پرویز پورحسینی

در ادامه کلیپی برای یادبود پرویز پورحسینی پخش شد. سپس پورنگ پورحسینی پسر او روی صحنه آمد و لوح یادبوی را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. وی در سخنانی کوتاه از برگزارکنندگان مراسم قدردانی کرد و گفت: طی مدت همراهی‌ام با پدر شاهد صحنه‌های ماندگاری را دیدم و مایلم مراتب ادب و احترام خودم را به کادر درمان بیان کنم.

سپس سیدعباس صالحی وزیر ارشاد گفت: سینما گرچه یک پدیده مدرن در ایران است اما به سرعت جای خود را در زندگی ایران پیدا کرد.  ما تجربه جنگ را داشتیم و سینمای ایران که تازه به خود آمد، در سال‌های آغازین جنگ با سالی ۲۰ فیلم کار خود را آغاز کرد اما در سال‌های پایان جنگ از ۵۰ فیلم عبور کرد.

وی ادامه داد: امسال هم شرایط شیوع ویروس کرونا را داریم که با وجود شرایط سخت تولید و اکران، بیش از ۵۰ اثر تولید شد که شاهد اکران ۱۶ اثر در جشنواره بودیم. این حاکی از آن است که سینما در روح و جان مردم ایران جاری است. از هنرمندان و عوامل برگزارکننده جشنواره فیلم فجر ممنونم که چراغ سینمای ایران را روشن نگاه داشتند.

سپس صحنه‌هایی از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره پخش شد. در ادامه، هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمدند