کرونا باعث سردمزاجی می‌شود

منبع: برترین ها

75

1399/11/23

11:26


پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که کاهش بویایی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند میزان میل جنسی را کاهش دهد.

خبرآنلاین: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که کاهش بویایی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند میزان میل جنسی را کاهش دهد.

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد از دست دادن بویایی که یکی از نشانه‌های کووید-۱۹ است، می‌تواند بر میل جنسی موثر باشد.

پژوهشگران آمریکایی در این بررسی، ارتباطی را میان از دست دادن بویایی یا "آنوسمی" (Anosmia) و کاهش میل جنسی و رضایت عاطفی در بزرگسالان مسن‌تر یافتند.

به گفته پژوهشگران، حس بویایی، نقش منحصر به فردی را در میل جنسی بر عهده دارد و ارتباط میان این دو مورد، بسیار نزدیک است.

پژوهشگران در این پروژه، بزرگسالان ۶۵ سال به بالا را مورد بررسی قرار دادند؛ بدین ترتیب این ارتباط با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و ممکن است در بزرگسالان جوان‌تر کمتر دیده شود.

پژوهشگران به رغم دیدن این نتایج باور دارند که شاید پزشکان بتوانند علت‌های بالقوه از دست دادن بویایی را درمان کنند تا میل جنسی و کیفیت زندگی بهبود یابد.

با افزایش سن، عملکردهای حسی کاهش می‌یابند و اثرات گوناگونی بر بزرگسالان مسن‌تر دارند. پژوهش‌های پیشین حاکی از این هستند که بیماران مبتلا به اختلال بویایی، از اختلال در میل جنسی خود شکایت می‌کنند.

پژوهشگران برای کسب اطلاعات بیشتر، تاثیر کاهش حس بویایی را بر میزان میل و رضایت جنسی افراد مسن‌تر مورد بررسی قرار دادند و ۲۰۸۴ بزرگسال آمریکایی را که ۶۵ سال به بالا بودند، ارزیابی کردند.

متخصصان به واسطه یک پرسشنامه، حساسیت بویایی شرکت‌کنندگان و میزان میل جنسی آنها بررسی کردند.

به گفته پژوهشگران، کاهش عملکرد بویایی در بزرگسالان، با کاهش میل جنسی و رضایت عاطفی آنها همراه بود اما میزان فعالیت جنسی را کاهش نداد. در این پژوهش، سن، جنسیت، نژاد، شناخت، بیماری و افسردگی شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت اما پژوهشگران نتوانستند علت این موضوع را تعیین کنند.

"جسی سیگل" (Jesse Siegel)، پژوهشگر "دانشگاه شیکاگو" (University of Chicago) و از پژوهشگران این پروژه گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهند که کاهش عملکرد بویایی ممکن است بر لذت جنسی افراد مسن تأثیر بگذارد. پزشکان باید علت‌های قابل درمان کاهش بویایی را کشف و برطرف کنند تا سلامت جنسی بیماران را بهبود ببخشند.

به نظر متخصصان این موضوع می‌تواند ناشی از ارتباطات عصبی میان عملکرد بویایی و میل جنسی باشد.

در مقاله این پژوهش آمده است: بویایی، ارتباطی قوی و تکاملی با سامانه عصبی احساسی یا "سیستم لیمبیک" (limbic system) دارد که نقش مهمی را در پردازش احساسات و میل جنسی بازی می‌کند. نورون‌های موجود در پیاز بویایی، یکی دیگر از واسطه‌های اصلی برانگیختگی جنسی هستند.

"جوانت پینتو" (Jayant Pinto)، پژوهشگر دانشگاه شیکاگو گفت: سامانه بویایی به مراکزی در مغز متصل است که امکان تجربه کردن رضایت را فراهم می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو