کنترل زخم پای دیابتی در دوران کرونا چگونه است؟

67

1399/11/23

14:00


زخم پای دیابتی یکی از شایع‌ترین عوارض بیماران مبتلا به دیابت است که محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کنترل این عارضه در دوران کرونا راهکارهایی را ارائه کردند.

کنترل زخم پای دیابتی در دوران کرونا چگونه است؟

به گزارش بهداشت نیوز، دانشگاه علوم پزشکی تهران در گزارشی پژوهشی منتشر کرد: زخم‌های پا از عمده‌ترین عوارض بیماری دیابت هستند که با میزان بالای مرگ‌ومیر و تحمیل هزینه‌های زیاد همراه است، اکنون شیوع جهانی زخم پای دیابتی حدود ۶.۳ درصد بوده و در ایران نیز شیوع آن را در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۳ و ۶.۴ درصد تخمین زده‌ شده است.

این روزها با توجه به گستردگی بیماری نوظهور کووید-۱۹ و اشغال شدن تخت‌های بیمارستانی و همچنین لزوم امکان پذیرش بیشتر بیماران مبتلا به این بیماری، رسیدگی به بیماری‌هایی مانند زخم پای دیابتی باید تا حد امکان از روش‌هایی خارج بیمارستان استفاده شود.

 تیم مراقبتی و درمانی چند رشته‌ای زخم پای دیابتی می‌تواند الگوی جدیدی را برای گذر از مراقبت‌های بیمارستانی و ورود به مراقبت‌های جامعه‌محور اتخاذ کند. در این صورت تخت‌های بیمارستانی که به بیماران مبتلابه پای دیابتی اختصاص دارد، در اختیار بیماران مبتلابه کووید-۱۹ قرار گرفته و فضای مراقبتی برای ارائه خدمات اورژانسی به این بیماران گسترده‌تر خواهد شد. به بیان دیگر هدف پزشکان متخصص و تیم مراقبت و درمان چند رشته‌ای زخم پای دیابتی در طول همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ ضمن توجه به حفظ پا و مراقبت از زخم در شرایط ایمن و کاربردی، کاهش بار هزینه و نیروی انسانی بر نظام سلامت است.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران در قالب یک تیم مطالعاتی هفت نفره، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن رویکردهای مراقبتی و درمانی برای زخم پای دیابتی در شرایط همه‌گیری جهانی ویروس کووید ۱۹ بررسی شده و هدف از انجام این تحقیق مروری، آشنایی با راهکارهای پیشنهادی کارگروه بین‌المللی پای دیابتی در زمینه مراقبت از بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی، در طول همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا است که به‌سرعت مرزهای جهانی را پیموده است.

طبق یافته‌های این مطالعه، مراقبت در منزل یکی از استراتژی‌های مهم برای پیگیری درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی است که می‌تواند بار درمانی را به حداقل برساند.

با توجه به این‌که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی امکان مراقبت در منزل را دارند، این فرصت برای پزشکان وجود دارد که در مراقبت از راه دور نقش بیشتری داشته باشند. با گسترش مراقبت در منزل همراه با معاینات منظم از راه دور و تله مدیسین، امکان تجویز داروها، انجام پانسمان، استفاده از وسایل کاهنده فشار، ارزیابی زخم و کنترل و پایش بیمار فراهم می‌شود.

براساس نتایج تحقیقات این محققان، در شرایط همه‌گیری جهانی ویروس کرونا که به دلیل کاهش مراجعه بیماران، محدودیت در ویزیت بیماران وجود دارد، درمان کاهش فشار پا با ویزیت در منزل و یا از طریق تله مدیسین قابل انجام است. 

همه گیری بیماری کووید-۱۹ موجب بروز اختلالاتی در آموزش‌های پیشگیرانه، تشخیص و درمان به موقع دیابت شده و پیگیری نکردن درمان پای دیابتی در این بیماران و کاهش مراقبت تخصصی از پا، خطر ابتلا به عفونت، قطع عضو و حتی مرگ را در پی داشته است.

در دوره همه گیری کرونا، بیماران دیابتی باید بیش از پیش برای رعایت بهداشت و توجه به علائم زخم پا هشیار باشند و پایش منظم قند خون در بیماران دیابتی در دوران قرنطینه و تبعیت از رژیم غذایی مناسب از اقداماتی است که این بیماران باید انجام دهند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو