با شروع ویروس کرونا دانشمندان و متخصصان پزشکی در حال بررسی تاثیر آن بر بزرگسالان و کودکان به طور یکسان هستند. در حالی که به نظر می رسد ویروس کرونا افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه ای را با شدت بیشتری تحت تاثیر قرار می دهد، متخصصان معتقدند رفتار ویروس نسبت به کودکان و نوزادان نرم تر است. بر اساس یک مطالعه اخیر، مشخص شد میزان عفونت کووید-19 در کودکان در مهد کودک های مختلف فرانسه بطور قابل توجهی پایین است.

کرونا و تاثیر آن بر کودکان

در حالی که مطالعات تاثیر خفیف ویروس کرونا روی کودکان را نشان می دهد، اما کودکان از جمله نوزادان به اندازه بزرگسالان نسبت به عفونت ویروس کرونا حساس هستند. این علائم ممکن است از خفیف به شدید تبدیل شوند و حتی برخی از آنها می توانند هیچ علائمی نداشته باشند. جدا از کلاسیک ترین علائم ابتلا به ویروس کرونا مانند تب، خستگی و سرفه مداوم یک بیماری شدید و خطرناک به نام سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C) می تواند در کودکان رخ دهد. کودکان مبتلا به بیماری MIS-C در اندام های مختلف بدن از جمله قلب، ریه ها، رگ های خونی، کلیه ها، دستگاه گوارش، مغز، پوست یا چشم ها دچار التهاب شدید شده اند که اگر به خوبی درمان نشوند می توانند تهدید کننده زندگی نیز باشند.

مطالعه: میزان پایین عفونت کووید-19 در کودکان دیده می شود

بر اساس یک مطالعه فرانسوی که در “The Lancet Child & Adolescent Health “ منتشر شده است، میزان عفونت کووید در کودکان بین 5 ماه تا 4 سال در مراکز مختلف مراقبت های روزانه فرانسه پایین گزارش شده است. گفته می شود نخستین تخمین عفونت در محیط های پیش دبستانی است.
در این مطالعه 327 کودک، 197 کارمند مهد کودک و یک گروه مقایسه ای متشکل از 164 بزرگسال از 13 مهد کودک در منطقه ای از پاریس از ماه مارس تا می سال 2020 مورد ارزیابی قرار گرفتند. براساس این مطالعه، 14 کودک 3.7 درصد، 14 نفر از کارکنان مهد کودک 6.8 درصد و 9 نفر از 164 بزرگسال مقایسه کننده یعنی 5 درصد از ژوئن سال گذشته آزمایش آنتی بادی مثبت داشتند.
تحقیق نشان می دهد کودکان بیشتر از این که در مهد کودک باشند در خانه به ویروس مبتلا شده اند. از بین افرادی که آنتی بادی دارند 55 درصد حداقل یک والد داشتند که مثبت بوده در حالی که 14 درصد کودکانی که آزمایش منفی داشتند، دارای آنتی بادی بودند.
دکتر کامیل اوپیاییس، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: نتایج ما نشان می دهد مراکز مراقبت روزانه کانون توجه عفونت کرونا ویروس سندروم حاد تنفسی 2 نیستند و کودکان خردسال ویروس را به طور گسترده در این محیط ها پخش نمی کنند. وی افزود: این یافته ها باید برای والدین و کارکنان مراکز مراقبت های روزانه اطمینان بخش باشد به ویژه با توجه به اینکه کودکان شامل این تحقیق والدینی دارای شغل هایی دارند که تصور می شود طی موج اول اپیدمی در معرض خطر بیشتری قرار داشتند.
مترجم: الهه زارعی