سنجد یکی از پرکاربرد ترین و مفیدترین میوه هایی است که پوسته و هسته اش هم خاصیت دارد . اما علاوه بر آن، شکوفه و برگ سنجد نیز در درمان ، تقویت و پیشگیری بسیاری از ضعف ها موثر است. . طعم دمنوش آن بسیار گوارا و خوش طعم است و درخت میوه آن پر عمر و پر ثمر است.
سنجد میوه‌ای درختی است که به علت قابلیت سازگاری بالایی که با محیط دارد، می‌توان در بسیاری از مناطق جهان،‌ آن را به عمل آورد. میوه سنجد از دو نوع کوچک و بزرگ تشکیل شده که میوه بزرگ‌ آن دارای پوستی نازک ، مغزی و آردی‌ تر است و به نام سنجد آردی معروف است. طعم این میوه مقداری گس است و دارای طبیعت سرد و خشک است و از لحاظ غذایی کم کالری است.

طبع سنجد

سنجد از جمله میوه هایی است که طبع سرد و خشک دارد. اما شکوفه آن بر عکس خود میوه ی سنجد ، خاصیت گرم و خشک داردقابل ذکر است که، مصرف سنجد برای سرد مزاجان ضرر دارد و اعصاب آن‌ها را ضعیف می کند.
سنجد گزینه‌ای مناسب برای افراد با طبع گرم و ‌تراست چرا که د مای بدن را پایین می‌آورد، سردی بخش جسم است و رطوبت بدن را می‌گیرد. به همین دلیل افراد دارای طبع گرم و ‌تر می‌توانند به راحتی سنجد را مصرف کنند بدون اینکه مشکلی برای آن‌ها ایجاد شود. مگر اینکه در مصرف سنجد زیاده روی و افراط کنند.

بیشتربخوانیم:فواید طلایی سنجد که تا کنون از آن خبر نداشتید

خواص سنجد

گیاه سنجد برای درمان بیماری های ناشی از گزش حشرات تا درمان بواسیر استفاده می شود. حتی برخی از منابع از مکمل های سنجد به عنوان درمانی برای سرماخوردگی یاد کرده اند.

خواص آنتی اکسیدانی برگ سنجد

آنتی اکسیدان ها یکی از مهم ترین موادی هستند که می تواند به بدن در ساخت و ترمیم سلول های مرده کمک کنند و خاصیت ضد پیری دارند. برگ سنجد مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارد و شما می توانید با مصرف این گیاه از پیری زود رس در امان باشید و چین و چروک های پوست خود را از بین ببرید و جوانی را بار دیگر تجربه کنید.

سنجد تقویت کننده قلب

عصاره موجود در سنجد از ترشح مایعات بدن به ریه ها جلوگیری می کند و توانایی قلب انسان را در مقابله با تنش ها افزایش می دهد. روغن سنجد به دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد آسیب های قلبی را کاهش می دهد.

سنجد وخواص ضد سرطان

آب سنجد ناهنجاری های ژنتیکی سرطان زا موجود در اسپرم و مغز استخوان را درمان می کند. آب سنجد باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی در بدن می شود.

سنجد و جلوگیری از لخته شدن خون

مصرف سنجد به صورت خوراکی میزان لخته شدن سلول های سفید خون را کاهش داده و خطر بیماری های قلبی را دور می کند.

سنجد وکاهش تب

در طب سنتی از شیره‌ گل سنجد برای قطع تب‌های مهلک و خطرناک استفاده می‌شود.

سنجد و درمان اسهال

میوه سنجد خاصیت قابض دارد و از این ور برای درمان اسهال نیز مفید است.

سنجد درمان زخم معده و دستگاه گوارش

پلی فنول ها و کاروتنوئید های موجود در میوه سنجد به طور موثر برای درمان زخم معده و سلامت دستگاه گوارش مفید هستند.

خواص سنجد برای دیابت

سنجد اثر قابل توجهی بر کنترل دیابت ندارد، اما می تواند جایگزین خوبی به جای شیرینی ، قند و شکر باشد. بنابراین مصرف متعادل سنجد مشکلی نخواهد داشت.

جوان سازی پوست صورت

سنجد حاوی مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که با افزایش کلاژن به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

سنجد و درمان پوکی استخوان

یکی از مهمترین فواید درمانی سنجد افزایش سلامت و استحکام استخوان ها، پیشگیری و درمان آرتروز، نرمی و پوکی استخوان است.همچنین سنجد غنی از کلسیم است و مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است.

سنجد و  درمان سردرد های بی دلیل

سردرد ها انواع مختلفی دارند و اگر اطمینان دارید که سردرد های شما منشاء میگرنی،‌ عصبی ندارد می توانید از برگ سنجد استفاده کنید و به درمان سردرد های خود بپردازید.

سنجد لاغر کننده موثر

سنجد به دلیل فیبر بالایی که دارد باعث ایجاد احساس سیری می شود به همین دلیل می تواند تا حدی اشتها را کاهش دهد و منجر به لاغری شود.

سنجد برای نوزادان و کودکان

کلسیم موجود در سنجد برای تقویت و بهبود رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان مفید است . ویتامین C موجود درسنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود.

منع مصرف سنجد

سنجد خواص بسیار زیادی دارد اما ممکن است برای برخی افراد با بیماری های خاص مشکلاتی ایجاد کند. مثلا یکی از بیماری هایی که ممکن است با مصرف سنجد تشدید شود یبوست است. از این رو توصیه می شود افرادی که یبوست دارند با مشورت پزشک سنجد مصرف کنند.همچنین کسانی که مشکل سوءهاضمه دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند.

مضرات سنجد (موارد احتیاطی و منع مصرف)

سنجد در بهبود اسهال بسیار موثر است ولی در عین حال مصرف زیاد آن باعث یبوست میشود. به همین جهت، نحوه استفاده از سنجد بسیار مهم است و افراد میانسال و پیر برای جلوگیری از ییوست باید آن را به همراه شیر مصرف کنند. به این منظور تعدادی سنجد تازه را بهمراه پوست، گوشت و هسته آن بوسیله آسیاب برقی بصورت پودر در بیاورید. یک تا سه قاشق غذا خوری از پودر را داخل یک لیوان شیر تازه بریزید و با یک قاشق غذا خوری عسل آنرا شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده میل کنید.

عوارض مصرف سنجد

سنجد نیزمانند هر خوراکی دیگری دارای عوارض است. مثلا مصرف سنجد ممکن است موجب یبوست، حصبه، سو هاضمه، عفونت روده ای و آمبولی می شود. به همین دلیل افرادی که دچار این عوارض می شوند باید با نظر پزشک سنجد مصرف کنید.

بیشتربخوانیم:یک دنیا فایده برای مصرف سنجد

پیشنهاد ما به شما و سخن نهایی 

برای بهره مندی از خواص پودر سنجد باید آن را به شکل مناسبی تهیه و مورد استفاده قرار دهید. برای پودر سنجد لازم نیست فقط از قسمت گوشته سنجد استفاده کنید. بلکه باید از تمام قسمت های سنجد بهره مند شوید. سنجد را با پوست و به شکل کامل در آسیاب بریزید. البته از آن جایی که هسته سنجد سفت و محکم بوده و ممکن است به آسیاب صدمه بزند، در صورت نگرانی می توانید از نمونه آماده پودر سنجد استفاده کنید. در ادامه یک قاشق غذاخوری سر پر پودر سنجد فراهم کرده را در یک لیوان شیر اضافه کنید. آن گاه یک قاشق غذاخوری عسل را به لیوان شیر اضافه کنید. مخلوط آماده شده را هم بزنید و آن را به عنوان یک میان وعده یا غذای اصلی مصرف نمایید. پس از مصرف 14 روزه مخلوط تهیه شده، اثر مشهودی از بهبود را مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه بعد از 70 الی 72 روز مکمل لازم برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان و بیماری آلزایمر را دریافت خواهید کرد.
برای دریافت کافی ویتامین ها و انرژی فواید پودر سنجد را بهتر است با لیوان شیر و روش توصیف شده مصرف کنید. در این صورت در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد تغییر در وضعیت جسمانی خود خواهید بود.

بیشتربخوانیم:درمان و پیشگیری از مشکلات استخوانی با سنجد

گزارش : شبنم موسوی خصال