مهم‌ترین نکته‌هایی که سازمان‌ها در زمان خرید ویدئو وال باید به آن توجه کنند

منبع: فوت و فن

105

1399/11/23

15:37


مهم‌ترین نکته‌هایی که سازمان‌ها در زمان خرید ویدئو وال باید به آن توجه کنند

سازمان‌ها و موسسات بزرگ دولتی و خصوصی نیاز دارند تا نظارت دقیق و مستمری بر روی عملکرد کلان خود داشته باشند.

امروزه فناوری‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد تا حجم بزرگی از داده‌ها را به‌ راحتی تجزیه و تحلیل کرد و در قالب‌های ساده نموداری درآورد. فناوری‌های جدید برای بخش نظارت و پایش مستمر عملکردها هم به یاری سازمان‌ها آمده و این موسسات به کمک قابلیت‌های متنوع نمایشگرهای ویدئو وال می‌توانند تمامی چالش‌های پیش‌روی خود را برطرف کنند. نکته مهم اما انتخاب ویدئو وال مناسب و معیارهایی است که سازمان‌ها  در زمان خرید باید در نظر بگیرند. معیارهایی که غفلت از هر کدام هزینه‌های سنگین و گاه جبران ناپذیری را به سازمان‌ها وارد می‌کند. در ادامه مروری کوتاه داشته‌ایم بر مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید نمایشگرهای ویدئو وال باید به آن توجه کرد.

قابلیت‌های فنی ویدئو وال‌ها

انتخاب یک صفحه نمایش بزرگ برای نظارت موثر به تنهایی کافی نیست و لازم است تا نمایشگری که انتخاب می‌کنید تصاویر و محتواها را به شکل دقیق و طبیعی نمایش دهد. مهم‌ترین مواردی که در این بخش باید به آن توجه کرد عبارتند از:

 

  • دقت رنگ و سطح کنتراست بالا

برای سازمان‌هایی که بر روی تجزیه و تحلیل تصاویر و نقشه‌های هوایی، راداری، لزه‌نگاری و… کار می‌کنند داشتن نمایشگرهایی که رنگ‌ها را به شکل طبعیی و با کنتراست بالا نمایش دهد، از موارد حیاتی به شمار می‌رود. ذره‌ای تفاوت در میان رنگ‌ها می‌تواند موجب اشتباه اپراتور شود و آسیب فراوانی به سازمان وارد کند. برای همین لازم است تا ویدئو وال‌هایی که سازمان‌ها انتخاب می‌کنند رنگ‌ها را به همان شکلی که هستند، نمایش دهد.

  • وضوح بالا

هر چقدر وضوح نمایشگر بالاتر باشد جزئیات بیشتری از تصاویر را می‌توانید ببینید و بررسی کنید. نمایشگرهای ویدئو وال از دو فناوری متفاوت با رزولوشن‌های مختلف استفاده می‌کنند. در ویدئو وال‌های LCD رزولوشن ۴K یا ۸K پشتیبانی می‌شود در حالی که نمایشگرهای LED فضای بیشتری برای رسیدن به این مقدار از رزولوشن نیاز دارد.

  • پردازش و تغییر نماها

به تناسب نیاز و نوع کاربرد می‌توان از فناوری‌های متنوع برای پردازش و تغییر نماهای پخش شده استفاده کرد. در محیط‌های شلوغ و پرسروصدای اتاق کنترل اما اپراتورها ممکن است نیاز به قابلیت‌هایی داشته باشند که بتوانند سریع نمای اصلی پخش شده را تغییر دهند و متن یا تصویر جدیدی را نمایش دهند. این سری از قابلیت‌های ویدئو وال‌ها می‌بایست در زمان خرید و انتخاب مدل مورد توجه قرار بگیرد.

  • تعامل با نمایشگر

قابلیت لمس و تعامل با ویدئو وال‌ به کاربران اجازه می‌دهد تا محتواها یا متن‌های پخش شده روی نمایشگر را به راحتی تغییر دهند و مدیریت کنند. در ویدئو وال‌های LCD این قابلیت پشتیبانی می‌شود و به سادگی از سوی کاربر انجام می‌شود. در حالی که در نمایشگرهای LED این کار با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص انجام می‌شود.

ایجاد یک محیط پویا

فاصله دید اپراتور از ویدئو وال، تناسب ابعاد نمایشگر با اتاق کنترل سازمان‌ها و شرایط نوری اتاق‌ها می‌تواند بر پویایی یا کسل بودن فضای کار تاثیر بگذارد.

در بیشتر اتاق‌های کنترل‌، ویدئو وال‌ها بر روی یک دیوار اصلی قرار دارند که میزهای اپراتور، مقابل آن دیوار قرار دارند. بررسی مقیاس و تناسب نمایشگر با فضای اتاق اهمیت بالایی دارد و می‌تواند بر دید بهتر اپراتورها و نظارت دقیق‌تر آنها تاثیر بگذارد.

تصور رایج در مورد اتاق های کنترل این است که آنها در مناطق تاریک و شبیه پناهگاه قرار دارند. این تصور به خاطر فناوری‌های قدیمی نمایشگرها ایجاد شده است که تنها در هنگام کاهش نور می‌توانستند تصاویری با روشنایی بالا را نمایش دهند. در حالی که در فناوری‌های جدید این موضوع به طور کامل برطرف شده، به گونه‌ای که ویدئو وال‌های LCD در اتاق‌های پرنور هم قادر به نمایش تصاویری با روشنایی بالا هستند. نمایشگرهای LED هم از قابلیت‌هایی بهره می‌برند که حتی در اتاق‌هایی با نور خورشید مستقیم هم می‌توانند تصاویری شفاف و روشن را نمایش دهند.

انتخاب سه‌گانه

هنگام انتخاب نمایشگرهای ویدئو وال برای اتاق‌‌های کنترل سازمان خود، سه گزینه را پیش‌رو دارید: نمایشگرهای کم حاشیه LCD، صفحه‌ نمایش‌های LED و MicroLEDها. هر کدام از این سه گزینه مزیت‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارد.

نمایشگرهای کم حاشیه LCD

ویدئو وال‌های LCD با حاشیه بسیار کم و باریک مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه محسوب می‌شوند. طراحی پنل این نمایشگرها به‌ شکلی است که این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد تا هر چند سال عرض صفحات را کاهش دهند و نمایشگرها را با حاشیه یا لبه‌ای کمتر روانه بازار کنند. زمانی که تعداد زیادی از ماژول‌ها یا صفحات نمایش را کنار هم قرار می‌دهید حاشیه قاب‌ها باعث به وجود آمدن خطوط پررنگ و قابل‌ توجه‌ای می‌شود.

در اتاق‌های کنترلی که با نمایش دائم نقشه‌ها و نمودارها سرورکار دارند این حاشیه‌ها و لبه‌های پهن می‌تواند باعث اشکال در دید کاربران شود و اشتباهات زیادی را به وجود بیاورد. برای همین لازم است تا نمایشگرهایی با کمترین حاشیه ممکن به کار گرفته شوند.

 

ویدئو وال LED

ویدئو وال‌های LED به دلیل اینکه بدون حاشیه هستند و لبه‌ای در کناره‌های آن دیده نمی‌شود، برای بسیاری از سازمان‌ها و ادارات دولتی گزینه‌ جذاب‌تری محسوب می‌شود. با داشتن این سری از ویدئو‌ وال‌ها سازمان‌ها می‌توانند نمایشگرهایی با ابعاد و اندازه‌های متنوع‌تری را در اتاق‌های کنترل‌ یا سالن‌های اداری خود داشته باشند.

فناوری‌ LED به طور معمول از روشنایی بالاتری برخوردار است و به همین دلیل برای مکان‌هایی که نور محیط در آنجا زیاد است، بیشتر قابل استفاده هستند.

انتخاب ابعاد ویدئو وال LED با میزان فاصله کاربران و اپراتورها از نمایشگر بستگی دارد. برای مثال یک ویدئو وال LED ۲ میلی‌متری برای بیننده‌هایی که در ۴ یا ۶ متری صفحه نمایش هستند واضح خواهد بود. اما برای کاربرانی که در فاصله نزدیک‌تر می‌نشینند این ابعاد مناسب نخواهد بود چرا که آنها هر کدام از صفحات را به شکل پیکسل‌های جداگانه خواهند دید. برای آنها LEDهای با ابعاد ۱ تا ۱.۵ میلی‌متری مناسب‌تر است.

ویدئو وال‌های microLED

microLED فناوری جدیدی است که در مقایسه با LCD و LED از مزیت‌های بیشتری برخوردار است.

نمایشگرهای The Wall سامسونگ نسل نوین ویدئو وال‌های microLED است که با قابلیت‌هایی پیشرفته و به منظور نمایش محتوا در جذاب‌ترین و چشم‌نوازترین حالت ممکن تولید و عرضه شده‌اند.

نمایشگرهای وال (The Wall) سامسونگ یک نمایشگر ماژولار LED است که صاحبان و مدیران کسب‌وکارها می‌توانند براساس محل فعالیت و نیاز خود ابعاد و نسبت نمایشگر را تعیین کنند. در واقع همانطور که از نام این مدل پیداست، همچون یک دیوار که از کنار هم چیدن آجرها یا کاشی‌ها بالا می‌رود و ساخته می‌شود، در نمایشگر وال سامسونگ با کنار هم قرار دادن ماژول‌ها می‌توانید نمایشگری یکپارچه و منسجم بسازید. در هر کدام از این ماژول‌ها چندین هزار LED با ابعاد بسیار کوچک جای گرفته است. حضور این تعداد از LED در یک ماژول کمک کرده تا برخلاف مدل‌های مشابه با نزدیک شدن به نمایشگر کیفیت تصویر پایین نیاید و چه از راه دور و چه از نزدیک به نمایشگر چشم بدوزید رنگ و سطح کنتراست تصویر همچنان چشم‌نواز باقی بماند. در نمایشگرهای LCD در محل اتصال ماژول‌ها یا قاب‌ها به یکدیگر سایه‌ای بر روی تصاویر می‌افتد که مانع دیدن محتواها با کیفیت اصلی می‌شود. نمایشگرهای وال سامسونگ با برطرف کردن این مشکل، تصاویر را به شکلی یکدست و با همان رنگ و کنتراست مدنظر طراحان پخش می‌کند.

نمایشگر وال همچنین به کمک موتور تصویر قدرتمند خود از فناوری پخش تصاویر HDR10+ پشتیبانی می‌کند. ماژول‌های نمایشگر وال سامسونگ به فناوری Ultra Chroma مجهز است. به کمک این فناوری میزان خلوص و دقت رنگ در نمایشگر وال دوبرابر LEDهای معمول است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو