طرز تهیه پنیر مونتری جک

طرز تهیه پنیر مونتری جک


منبع: بیتوته

71

1399/11/24

05:24


طرز تهیه پنیر مونتری جک



 

روش های درست کردن پنیر مونتری جک, مواد لازم برای تهیه ی پنیر مونتری جک

پنیر مونتری جک چیست؟

 

روش تهیه پنیر مونتری جک

این پنیر معمولاً در غذاهای مکزیکی و اسپانیایی به عنوان طعم ملایم استفاده می شود و به خوبی ذوب می شود. از نظر طعم و بافت شبیه پنیر کلبی و چدار است. انواع مونتری جک معروف به خشک جک (نسخه قدیمی) و فلفل جک (فلفل ادویه ای) نیز بسیار محبوب هستند. مونتری جک در سراسر فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت های ایالات متحده موجود است.

پنیر جک مونتری چیست؟

پنیر Monterey Jack یک پنیر آمریکایی است که از شیر گاو تولید می شود که ممکن است بدون چربی یا کامل باشد. دارای بافت صاف و عطر و طعم بسیار ملایمی است. در غذاهای مکزیکی بسیار محبوب است، به راحتی ذوب می شود و از بسیاری از غذاهای پیش غذا و میان وعده استفاده می شود.

 

پنیر جک را می توان برای مدت طولانی پیر کرد، که به آن اجازه می دهد خواص پنیری مانند چدار را به خود اختصاص دهد. رنگ آن زردتر و طعم آن بسیار تندتر می شود. پنیر جک که پیر نمی شود غالباً همراه با گیاهان و سایر طعم دهنده هایی که برای افزایش طعم و مزه اضافه می شوند تولید می شود. احتمالاً محبوب ترین جک های با طعم، پنیر Pepper Jack (فلفل جک) است. مونتری جک به نام شهر مونتری، کالیفرنیا نامگذاری شده است.

 

می توانید پنیر جک را به صورت قطعه قطعه یا قالبی خریداری کنید. بسیاری از این پنیرها به سختی پیر شده و فاقد عطر و طعم هستند. در صورت امکان کالای با کیفیت بهتری را در یک فروشگاه پنیر خریداری کنید.

 

این پنیر جزء پنیرهای نیمه سخت است. این پنیر زرد کمرنگ است و طعمی مانند کره و ملایم است.

 

جایگزین پنیر جک مونتری

اگر به جایگزین نیاز دارید می توانید از هر یک از پنیرهای زیر را استفاده کنید. همه آنها از نظر بافت شبیه به هم هستند و طعم ملایمی دارند.

 

پنیر مونستر

 پنیر هاوارتی

 پنیر گودا

 

طرز تهیه پنیر جک مونتری :

 

طرز درست کردن پنیر مونتری جک

 

مواد لازم برای پنیر مونتری جک :

 شیر 5 گالن 
 کالچر مزوفیلیک MO30  3 هشتم قاشق چایخوری
 مایه پنیر مایع نصف قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) 
 نمک پنیر یا نمک دریایی  یک و نیم قاشق غذاخوری
 در صورت استفاده از شیر پاستوریزه کلرید کلسیم خوراکی نصف قاشق چایخوری 

 

طرز تهیه پنیر مونتری جک :

ما از 5 گالن شیر محلی استفاده کردیم (می توانید از شیر کامل پاستوریزه از هم استفاده کنید). سپس شیر پاستوریزه را به دمای 32 درجه سانتیگراد گرم کنید. پس از این زمان کالچر مزوفیلیک را اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را تا پایین ترین حد کم کنید و برای چند دقیقه هم بزنید.

 

در قابلمه را بگذارید و به مدت یک ساعت به آن استراحت بدهید. پس از گذشت این زمان کلرید کلسیم و مایه پنیر را اضافه کنید و حدود 1 دقیقه آن را هم بزنید.

 

در قابلمه را بگذارید و به آن حدود 45-50 دقیقه استراحت بدهید. تا به شکل دلمه شود. اجازه بدهید دلمه ها سفت شوند. و آن ها را با چاقویی ریز کنید و هم بزنید. 

 

اجازه بدهید حدود 10 دقیقه استراحت کند و دلمه ها ته نشین شوند. بعد از 10 دقیقه دیگر آن را هم بزنید. زیر آن را زیاد کنید تا دمای آن به 38 درجه ی سانتیگراد برسد.

 

سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت 30 دقیقه به آن ها استراحت بدهید. آب اضافی آن را خالی کنید به صورتی که آب پنیر تا سطح آن ها قرار بگیرد. سپس نمک را به آن اضافه کنید و هم بزنید. البته می توانید نمک را در آب آن بریزید و پنیر را در آن قرار بدهید.

 

جدا کردن دلمه های پنیر مونتری جک

 

پارچه را روی سبدی قرار بدهید و مواد پنیر را روی آن بریزید و پارچه را جمع کنید و جسمی سنگین روی آن قرار بدهید واجازه بدهید تا آب آن کاملا خارج شود.

 

اجازه بدهید 6 ساعت وزنه روی آن قرار بگیرد سپس آن را برعکس کنید و اجازه بدهید 6 ساعت دیگر بماند تا آبی در آن باقی نماند. و اجازه بدهید و به مدت 2-4 روز در دمای اتاق  کاملا خشک شود. روزانه آن را 2 بار برگردانید.

 

پنیر مونتری جک را می توانید در دمای 10-12 درجه سانتیگراد به مدت 2-3 ماه نگهداری کنید. فقط پنیر را هفته ای یکبار برگردانید. برای جلوگیری از سفت شدن روی پنیر آن را با کمی روغن زیتون چرب کنید. 

 

زدن روغن زیتون را هر 3-7 روز تکرار کنید. این پنیر بعد از 3 تا 8 ماه دیگر آماده می شود.

 

طرز درست کردن پنیر مونتری جک

 

نکاتی برای تهیه ی پنیر مونتری جک :

اگر در طی مراحل تهیه ی پنیر نمک را اضافه نکردید، پس از شکل گیری پنیر نمک را در آب حل کنید و پنیر آماده شده را به مدت 18 ساعت در آب نمک قرار بدهید و بعد آن را در دمای اتاق کاملا خشک کنید.

 

 این پنیر ظاهری روستایی دارد. و سفید نیست.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو