خواص کاپوچینو و بررسی ارزش غذایی آن

خواص کاپوچینو و بررسی ارزش غذایی آن


منبع: آرگا

87

1399/11/24

09:02


توجه داشته باشید که خواص کاپوچینو بسیار زیاد است و از آنجایی که محبوبیت زیادی در میان افراد پیدا کرده در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از مزیت ها و حتی ارزش غذایی این نوشیدنی دلپذیر آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی بسیاری از مردم به جای خوردن چای از قهوه و فرآورده های حاصل از آن به عنوان نوشیدنی روزانه خود استفاده می کنند که از جمله نوشیدنی های پر خواص که از قهوه به دست می آیند می توان به کاپوچینو اشاره کرد. این نوشیدنی در واقع به اندازه یک فنجان اسپرسو دارای کافئین است که شما باید بدانید این مقدار کافئین برای بدن مفید است یا خیر.

آشنایی با خواص کاپوچینو

بهتر است بدانید که کاپوچینو در واقع نام نوشیدنی است که به صورت ترکیبی از دو شات قهوه اسپرسو، شکر و مقداری شیر به اندازه معین تشکیل می دهند. پایه اصلی این نوشیدنی قهوه است و شما در نهایت مزه تلخ را تجربه خواهید کرد اما همواره سوال بزرگی در ذهن افرادی که عادت به خوردن قهوه دارند وجود دارد که خوردن قهوه بر اساس عقیده بسیاری موجب افزایش عملکرد مفید مغز به ویژه در قسمت حافظه می شود و علاوه بر این کاپوچینو و قهوه دارای آنتی اکسیدان های فراوانی می باشد که به همین خاطر می توان آن ها را یکی از مفیدترین نوشیدنی های روزانه به حساب آورد. توجه داشه باشید که در واقع کاپوچینو شمشیر برنده ای است که دو لبه دارد یعنی در کنار فوایدش کافئین موجود در آن باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، سوء هاضمه و بی خوابی می گردد که این موارد بر اساس علایق افراد می توانند باعث ناراحتی یا خوشحالی شوند. در واقع هیچ نظر قطعی در مورد خواص قهوه وجود ندارد و هر روز در مقالات و اخبار علمی نتایج ضد و نقیضی در مورد فواید و مضرات قهوه به گوش ما می رسد.

مزیت و خواص کاپوچینو

ارزش غذایی کاپوچینو:

توجه داشته باشید که بر اساس بررسی های انجام شده ارزش غذایی این نوشیدنی به دست آمده و در ادامه به بیان ارزش غذایی تنها ۲۳ گرم کاپوچینو خواهیم پرداخت:

  • ۱۸ گرم کربوهیدرات
  • حدود ۱۰۰ کالری انرژی
  • ۹۵ میلی گرم سدیم
  • ۳ گرم چربی
  • ۱۳ گرم قند
  • ۵ گرم اسید های اشباع شده
  • ۳۶ میلی گرم آهن
  • ۱ گرم اسید های چرب ترانس

آشنایی با ارزش غذایی کاپوچینو

فواید کاپوچینو:

همانطور که متوجه شدید کاپوچینو دارای مزیت و فواید بی شماری است که در سلامتی افراد نقش دارد و به همین منظور در ادامه شما را با برخی از مزیت و خواص مصرف کاپوچینو آشنا خواهیم کرد:

سلامتی کبد:

آنتی اکسیدان های قوی موجود در قهوه و ترکیبات حاصل از آن مانند کاپوچینو باعث می شود شما در طول زندگی از سلامتی جسمانی خوبی برخوردار شوید. بخشی از تاثیر این آنتی اکسیدان ها افزایش سلامتی کبد شما است زیرا کبد به عنوان یک عضو حساس در معرض حملات و آلودگی های زیادی است که شما وظیفه دارید از آن در برابرشان محافظت نمایید. در واقع سیروز کبدی و همچنین سرطان کبد از جمله مشکلاتی هستند که شما با مصرف و استفاده از خواص کاپوچینو از آن ها دور خواهید بود. کاهش احتمال بروز سیروز کبدی به معنی این است که بیماری های مرتبط با آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب خوردن یک لیوان کاپوچینو در کافه مورد علاقه خودتان آن چنان هم بی فایده نخواهد بود.

کاهش درد میگرن:

شاید گاهی اوقات برایتان پیش آمده باشد که با وجود اینکه داروی مشابه خورده اید اما میگرن به یکباره سریع بهبود پیدا می کند و باید بدانید دلیل این اتفاق را می توان در مصرف ترکیبات دارای کافئین دانست. همچنن داروها نیز بر اساس نوع تولید کننده مقدار متفاوتی کافئین در خود دارند که شما می توانید از این طریق با استفاده از خواص کاپوچینو اثر آسپرین در بدنتان را افزایش دهید. همچنین علاوه بر سردرد مصرف کردن کافئین درد های مختلف دیگر در اندام های بدن مانند ماهیچه ها را نیز کاهش می دهد و به همین خاطر پس از ورزش کردن قطعا نوشیدن یک لیوان قهوه یا کاپوچینو به شما انرژی بیشتر و همچنین احساس خوشی دلچسب تری خواهد داد.

مصرف کاپوچینو برای رفع میگرن

تقویت حافظه کوتاه مدت:

بر اساس تحقیقاتی که بر روی تاثیرات کافئین موجود در قهوه و فرآورده های حاصل از آن انجام شده است افرادی که میزان دوز خاصی از کافئین را دریافت کرده بودند عملکرد مغزی و فعالیت موثر حافظه بیشتری نسبت به افراد دیگر داشته اند. همچنین محققان دخیل در این آزمایش اذعان کرده اند که خوردن کاپوچینو به صورت خاص سرعت واکنش مغز انسان را افزایش می دهد. از آنجایی که دلیل تقویت حافظه کوتاه مدت افراد بر اثر خوردن کاپوچینو تاثیر مستقیم کافئین موجود در آن روی قسمت حافظه و حواس است به همین خاطر به عنوان یک عنوان نتیجه قطعی می توان گفت که خوردن کاپوچینو حافظه کوتاه مدت و تمرکز حواس را تقویت می کند البته که این میزان تاثیر و مدت زمان تاثیرگذاری آن از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

منبع آنتی اکسیدان:

تحقیقات علمی نشان داده که قهوه موجود در کاپوچینو دارای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به دو مرجع شناخته شده برای دریافت آنتی اکسیدان، چای و کاکائو است و بر اساس همین پژوهش ها اثبات شده که قهوه بیش از هزار نوع آنتی اکسیدان در دانه های دارد که متاسفانه در فرآیند رست کردن و آماده سازی قهوه برای دم شدن و تولید محصولاتی مانند کاوچینو تعدادی زیادی از این آنتی اکسیدان ها نابود می شوند. در واقع آنتی اکسیدان ها ترکیبات مهمی می باشد که در واکنش های مختلف بدن شرکت دارند و عامل خنثی شدن رادیکال های آزاد در بدن انسان هستند. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در یک لیوان کاپوچینو عامل موثری برای درمان التهاب های مفصلی محسوب می شوند. همچنین نباید در مورد قهوه و اثرات آنتی اکسیدانی آن رویاپردازی نمود زیرا که قهوه فقط می تواند بخشی از رادیکال ها آزاد را حذف کند و باقی عوامل بیماری زا غیر قابل حذف توسط آنتی اکسیدان های قهوه هستند.

کاهش استرس:

توجه داشته باشید که هیچ چیزی مانند قهوه و کاپوچینو نمی تواند استرس شما را کاهش دهد زیرا نه تنها خوردن کاپوچینو بلکه بو کشیدن آن نیز از جمله مواردی است که احساس آرامش را به شما می دهد. در واقع این حس را زمانی که در کافه مورد علاقه تان نشسته باشید بیشتر حس خواهید کرد. این عطر دلنشین از قهوه باعث می شود که سطح هورمون ها استرس و همچنین فشارخون شما کاهش پیدا کند. بدین صورت که شما حس خوبی پس از خوردن یا بو کشیدن آن به دست می آورید و به همین خاطر بهتر است کاپوچینو را به وعده های خود اضافه نمایید تا مانند داروهای آرامبخش شما را از شر مشکلات روحی رها نماید.

مصرف کاپوچینو برای رفع استرس

بهبود هضم:

کاپوچینو نه تنها قادر است مغز انسان را تحریک کند بلکه می تواند سستم گوارشی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی ترکیبات دارای کافئین مشخص شده که خوردن قهوه تحرک روده ها و همچنین عملکرد آن ها را بهبود می بخشد. با وجود اینکه کاپوچینو هیچ فیبری در خود ندارد تا بتواند حرکت مواد غذایی درون روده ها را سریع تر کند اما خوردن آن از بروز یبوست جلوگیری خواهد کرد. همچنین ممکن است به همین دلیل عموما ترکیبات دارای قهوه را پس از خوردن شام توصیه کنند تا خواصی بیشتر از یک تفریح ساده برای دورهم بودن خانواده ها باشد.

کاهش بروز آلزایمر:

همانطور که متوجه شدید مصرف کافئین و کاپوچینو باعث افزایش موقت حافظه کوتاه مدت و فعالیت مغزی می شوند و آنچه که در مورد اثرات قهوه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است میزان تاثیر آن بر روی احتمال وقوع بیماری های مغزی مانند آلزایمر است. در واقع تحقیقاتی که سال ها قبل انجام شده مصرف ۳ تا ۵ لیوان قهوه و فرآورده های مختلف در کاهش بروز بیماری های مغزی مانند آلزایمر بی تاثیر نبوده است. توجه داشته باشید که دیابت و رشد پلاک های بتا آمیلوئید دو عامل مهم در بروز بیماری آلزایمر محسوب می شوند که ترکیبات موجود در قهوه از بروز هر دو فاکتور تا مقداری زیادی وجود می کنند و بر همین اساس که محققان اعلام کرده اند خوردن چندین لیوان قهوه یا فرآورده های آن مانند کاپوچینو می تواند احتمال بروز آلزایمر را کاهش دهد.

کاهش احتمال بروز سرطان:

جالب است بدانید که تحقیقات انجام شده بر روی مردان و زنان نشان داده که عادت خوردن روزانه چهار لیوان قهوه یا مشتقات آن باعث کاهش احتمال بروز سرطان های مختلف در افراد می شود و بر همین اساس زنانی که به صورت مداوم قهوه مصرف می کنند حدود ۲۵ درصد کمتر از دیگر زنان در معرض تهدید بروز سرطان ها دهانه رحم و سینه خواهند بود و در مقابل مردان نیز نتایجی مشابه با زنان داشته اند. در واقع دلایل ضد سرطانی بودن ترکیبات قهوه را می توان در آنتی اکسیدان های آن پیدا کرد. پلی فنول ها دسته از آنتی اکسیدان ها می باشند که در طی چندین سال اخیر به عنوان یکی از مهم ترین عوامل ضد سرطانی در ترکیبات غذایی شناخته شده اند. اگرچه توضیح عملکرد فنول ها در مبارزه با سرطان در این مبحث نمی گنجد اما لازم است بدانید که آنتی اکسیدان ها به مانند یک عامل بازدارند از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری خواهند کرد.

جلوگیری از سرطان با مصرف کاپوچینو

افزایش قدرت:

یکی دیگر از خواص کاپوچینو بهبود سطح انرژی در ورزشکاران است که نه تنها باعث چاقی در آن ها نمی شود بلکه به لاغر شدنشان نیز کمک خواهد کرد. در واقع با نوشیدن یک لیوان قهوه پس از اینکه احساس خستگی کنید بدنتان دوباره کافئین مورد نیاز برای تپش قلب را به دست خواهد آورد و به این ترتیب قلب شروع به پمپاژ خون به سمت عضلات شما می کند و باعث می شود تا با سرعت و قدرت بیشتری به انجام فعالیت های ورزشی بپردازید. تاکنونی هیچ کسی خواص کاپوچینو برای افزایش قدرت جسمانی را به عنوان دوپینگ معرفی نکرده است پس می توانید با خیالی راحت بنوشید و ورزش کنید.

کاهش وزن:

نوشیدنی قهوه و ترکیبات شامل آن مانند خواص کاپوچینو به شما کمک می کند تا کاهش وزن ایده آلی داشته باشید. از یک سو کاپوچینو دارای مقدار کمی کالری درون خود است و از سوی دیگر به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند. البته این در حالی است که شما کاپوچینو را با مقدار شکر کمی بخورید و برای ادامه متابولیسم فعال دست به فعالیت های ورزشی بزنید.

کاهش آسیب به دندان ها:

بهتر است بدانید که خوردن نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه هیچ خاصیتی بر روی سلامت دندان ها ندارند و نمی توان آن را با خوردن قهوه و کاپوچینو مقایسه کرد. در واقع یکی از مهم ترین جنبه های سلامتی که نوشابه به آن ضربه می زند پوسیدگی مینای دندان ها است که قهوه در مقابل باعث افزایش قدرت آن خواهد شد. زمانی که نوشیدنی های دارای قند زیاد را مصرف می کنید پوسیدگی دندان ها به سرعت پیشروی خواهد کرد و در نهایت منجر به بروز مشکلی با عنوان ریزش دندان ها می شود. به همین خاطر توصیه می شود از امروز نوشیدنی نوشابه ها را کنار بگذارید و روی به نوشیدنی کاپوچینو بیاورید.

فواید مصرف کاپوچینو برای بدن

سلامت قلب و عروق:

به طور کلی بر اساس تحقیقاتی که بر روی ۳۷ هزار فرد بالای ۱۳ سال انجام شده خوردن روزانه قهوه احتمال بروز بیماری های قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش داه است. لازم نیست شما متخصص قلب باشید تا بدانید قهوه و فرآورده های مانند آن به شما در داشتن قلب سالم کمک کنند زیرا قهوه بر اساس گفته های پیشین دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است که باعث کاهش بروز التهاب های شریانی می شود. کاهش احتمال بروز التهاب وارد به قلب، عروق و مغز را کاهش می دهد و در نتیجه شما با احتمال کمتر بروز حملات و آسیب های قلبی به زندگی خود ادامه خواهید داد.

کاهش احتمال بروز سنگ کلیه:

تحقیقات نشان داده است که چای و کاپوچینو دارای مقداری کمی اوریک اسید هستند که در علم پزشکی اسید اوریک رابطه مستقیمی با ایجاد سنگ کلیه دارد و به همین خاطر اگر می خواهید دردهای شدید کلیه برای دفع سنگ کلیه را تحمل نکنید می توانید کاپوچینو یا قهوه میل نمایید. البته این در حالی است که قهوه نمی تواند سنگ های کلیه تشکیل شده را درمان نماید و به همین خاطر اگر قصد دارید که با خوردن قهوه سنگ هایتان را دفع کنید کارتان بیهوده است.

تقویت سلامت ژنوم:

از آنجایی که قهوه موجود در کاپوچینو مقداری زیادی آنتی اکسیدان درون خود دارد بدن شما به ویژه بخش ژنوم را در برابر بروز مشکلات سلامتی محافظت خواهد کرد. در واقع زمانی که بدن شما در معرض استرس اکسیداتیو باشد آسیب رسیدن به ژنوم های سلولی باعث بروز سرطان خواهد شد. توجه داشته باشید زمانی که قهوه میل می کنید درست مانند این است بدن شما در سنین جوانی فریز شده و سلول های آن همچنان باکیفیت مطلوب به رشد ادامه می دهند و به همین خاطر است که کاپوچینو به عنوان یک نوشیدنی کاملا سالم معرفی شده است.

خواص کاپوچینو برای بدن

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب طرز تهیه کاپوچینو و همچنین طرز تهیه قهوه موکا نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو