قیمت‌های نجومی و کمیابی انواع میوه در بازار

منبع: برترین ها

30

1399/11/24

11:21


مدتی است قیمت محصولات کشاورزی و میوه در بازار بعد از کمیاب شدن به شدت افزایش می یابد و به صورت نجومی گران می‌شود؛ این در حالیست که به گفته فعالان بازار نبود همخوانی بین عرضه و تقاضا و عوامل طبیعی نظیر سرمازدگی و کمبود آب در افزایش قیمت ها تاثیرگذار بوده است.

مدتی است قیمت محصولات کشاورزی و میوه در بازار بعد از کمیاب شدن به شدت افزایش می یابد و به صورت نجومی گران می‌شود؛ این در حالیست که به گفته فعالان بازار نبود همخوانی بین عرضه و تقاضا و عوامل طبیعی نظیر سرمازدگی و کمبود آب در افزایش قیمت ها تاثیرگذار بوده است.

بر اساس مشــاهدات میدانى و گزارش‌هاى رسیده، قیمت خیار به کیلویى 18 تا 20 هزار تومان رســیده اســت؛ البته این قیمت‌ها تخمینی و از برخى خرده فروشى‌ها بوده و ممکن اســت در برخى محلات این قیمت ها بیشــتر یا کمتر باشد.

فعــالان بخش کشاورزی درباره دلایـل افزایش قیمـت خیار به کیلویى 20 هزار تومان در بازار گفتند که کمبود عرضه و افزایش قیمت خیار در چنین فصلى طبیعى است، اما امسال فراتر از حد معمول قیمت این محصول گران شــده است.

به گفته این فعالان، یکى از دلایــل اصلى افزایـش قیمت خیار، کاهش عرضه آن است.

سرمازدگی عامل اصلی افزایش قیمت خیار

آن طور که غلامرضــا پور نایب رئیس اتحادیه بارفروشــان میــوه و تره بار شـیراز مى گوید: متاسفانه سرمازدگى باعث شده تا بسیارى از محصولات و میوه هاى اســتان از بین برود بطورى که در شــرایط فعلى سـرما باعث از بین رفتن بســیارى از محصولات مانند خیار سبز و سیب زمینى شده است.

ابوالقاســم غلام رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکــه قیمت هر کیلو خیار ســبز در میدان میوه و تره بار شــیراز حدود 12 هزار تومان اسـت، مى‌گوید: متاسفانه سرمازدگى باعث شد تا تمام خیار سـبزها در بســیارى از مزارع شهرسـتان جیرفت از بین برود و از آن جایى که خیار سبز استان فــارس در حــال حاضـر از جیرفت مى آیـد، بنابراین این مهم ســبب شــده تا با کمبود و گرانى خیار ســبز مواجه شــویم.

وی با اشــاره به اینکه در شــرایط فعلى هیچ محصول خیارى در اســتان فارس تولید نمى شود، مى افزاید: متاســفانه تولید خیار در گلخانه هاى استان هم کفاف نیاز مردم فارس را نمى دهد.

نایب رئیس اتحادیه بارفروشــان میــوه و تره بار شــیراز در ادامه با اشاره به اینکه تمام شهرهاى کشور بــا کمبود خیار دست و پنجـه‌نرم مى‌کنند، بیان مى‌کند: متاسـفانه سـرمازدگى مـزارع جیرفت باعث شده تا در بخش توزیع خیار با مشکل مواجه شویم.

غلام رضا پور با اشــاره بــه اینکه باید پذیرفت که در تمام ماه هاى ســال تمام میوه ها وجود ندارد و هر میوه اى در هر فصل جداگانه اى تولید مى شــود، بیان مــى کند: کمبود بارندگى، خشــکى آب و هوا، کاهش رطوبت و ..... از عواملى اســت که در کمبود میوه ها و محصولات میوه و تره بار نقش دارد.

وى با اشــاره به اینکــه نبود بارش بــاران در دو ماه گذشــته هم ســبب شده تا بســیارى از کشاورزان با مشــکلات متعددى مواجه شــوند، مى افزاید: عوامل طبیعى باعث شده تا در کشت محصولات کشاورزى با مشکل مواجه شویم.

موز و خیار گران ترین میوه های بازار

نائب رئیس اتحادیه بارفروشــان میــوه و تره بار شــیراز در ادامـه با بیــان اینکه سـرمازدگى ها باعث شــد تا کشـاورزان کــه هزینه هـاى زیـادى را بابت پلاستیک، کارگـر، و.... مى پردازند، متضرر شـوند، مـى افزایـد: متاســفانه کشــاورزان در ایــن بخش با مشکلات متعددى مواجه شدند.

وى با اشــاره به اینکه سرمازدگى باعث مى شود تا عرضه و تقاضا دیگر در بازار با هم همخوانى نداشــته باشد، مى افزاید: طبیعى است زمانى که عرضه و تقاضا با هم همخوانى نداشته باشند، شاهد کمبود و افزایش قیمت میوه و محصولات کشاورزى خواهیم بود.

هیچ خیارى در مزارع کشاورزى اســتان تولید نمى شود

رنجبرى، مدیرتوســعه و بازرگانى ســازمان جهاد کشــاورزى اســتان فارس هم در این خصــوص با بیان اینکه در حال حاضر خیار سبز در استان فارس کشت نمى شود بنابر این شــاهد گرانى قیمت این محصول هســتیم، مى‌گوید: در شــرایط فعلى هیچ خیارى در مزارع کشــاورزى اســتان تولید نمى شود و محصولى مانند خیار ســبز تنهــا در گلخانه هاى اســتان تولید مى شود.

صمــد رنجبــرى در گفت‌وگو با ایلنا با اشــاره به اینکه کمبود خیار ســبز باعث شده تا قیمت این محصــول افزایش یابد، مـى افزاید: امیدواریم که همزمان با گرم شــدن هوا و کشــت این محصول، قیمت خیار ســبز کاهــش یابد.

وى مى افزاید: قطعا تولید خیار ســبز در مناطق گرمسیر باعث مى شود تا دیگر شــاهد کمبود و افزایش قیمــت این محصول در بازار نباشیم.

مدیرتوســعه و بازرگانى ســازمان جهاد کشاورزى استان فارس با اشاره به اینکه خیار سبز به دلیل اینکه کالاى اساســى نیســت مشــکلى براى خانوارها ایجاد نمى‌کند، مى گوید: اما خارج از فصل بودن خیار سـبز و نبـود تولید آن، باعث شــده تا قیمــت این محصول گران شــود.

وى با اشــاره به اینکه نباید فراموش کرد کــه محصولى مانند خیار ســبز قابلیت نگهدارى ندارد، بیان مى کند: تره بار و محصولاتى مانند خیار ســبز را نمى توان براى مدت طولانى نگهدارى کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو