«خان» موفق شد تا با کسب آرای بیشتر در رای گیری انتخاب دادستان کل، سه رقیب دیگر خود را شکست داده و به مدت ۹ سال سکان دادگاه لاهه را به دست گیرد.

او جانشین "فاتو بنسوده" خواهد شد و کار خود را از ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) بصورت رسمی آغاز می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ میلادی با هدف کمک به استقرار و حفظ صلح و امنیت در جهان کار خود را در شهر لاهه آغاز کرد. اساسنامه رم که این دیوان براساس آن تأسیس شد، از سوی ۱۲۳ کشور تصویب شده است، اما آمریکا به رغم حضور در مذاکرات تدوین اساسنامه دیوان، از تصویب آن خودداری کرد.

درحال حاضر ۲۵ پرونده در دادگاه وجود دارد که برخی از آنها بیش از یک مظنون دارد. قاضیان این دادگاه تاکنون درباره ۶ پرونده تصمیم گرفته‌اند که ۹ نفر محکوم شده و ۱ نفر دیگر از کلیه اتهامات تبرئه شده است.

این دیوان که نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی است، به منظور محاکمه کسانی تأسیس شده که مسئولیت سنگین‌ترین جنایات از جمله جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی را برعهده دارند.

اندیشه تشکیل یک دادگاه جهانی برای محاکمه سران دولت‌ها و مقام‌های ارشد به دلیل ارتکاب جنایت جنگی و نسل کشی به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، اما تا دهه ١٩٩٠ و وقایع خشونت‌آمیز در جریان جنگ‌های داخلی در اروپا و آفریقا، این نظر به طور جدی دنبال نشد.

در سال ١٩٩٨ میلادی و پس از چند سال بررسی و مشورت بین‌المللی، مجمع عمومی سازمان ملل "مقررات رم ناظر بر تشکیل دیوان کیفری بین‌المللی" یا پیمان رم را با اکثریت آرا تصویب و به کشورهای عضو سازمان توصیه کرد این پیمان را امضا کنند.

گفتنی است، کریم خان درحالی سکان دادگاه را به دست خواهد گرفت که سلف او به تازگی صلاحیت دادگاه را برای رسیدی به امور اراضی فلسطینی را تایید کرده است.

براساس رای دادگاه، اراضی اشغالی ۱۹۶۷ فلسطین شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و همچنین نوار غزه می‌شود. این رأی بعد از آن صادر شد که فلسطینیان بارها از جنایت صهیونیست‌ها شکایت کرده و خواستار رسیدگی به گزارش‌های ثبت شده و برقراری عدالت در پرونده قربانیان جرایم صهیونیست‌ها شده‌اند.

درحالی که وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از تصمیم دادگاه لاهه استقبال کرده اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته که دیوان کیفری بین‌المللی ثابت کرد که یک نهاد سیاسی و نه قضایی است. وی همچنین رای دادگاه را یهودستیزانه محض خواند.

براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، مرزهای ۱۹۶۷ به عنوان مرز فلسطین به شمار می‌رود و شهرک سازی یا فعالیت رژیم صهیونیستی در این زمین‌ها نامشروع و غیرقانونی است.