آشنایی با دره راگه رفسنجان در کرمان

آشنایی با دره راگه رفسنجان در کرمان


منبع: تاپ تراول

113

1399/11/25

09:55


لیدوما تریپ

دره راگه

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با دره راگه در استان کرمان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

استان کرمان به دلیل گستره پهناور و تنوع یکی از بی‌نظیرترین شرایط اقلیمی را برای اکوتوریسم در کشور به خود اختصاص داده است و جالب این‌که هر از چند گاهی مکانی جدید و بی نظیر از حیث گردشگری در این منطقه شناسایی و معرفی و به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری تبدیل می‌شود. دره راگه در نزدیکی شهر رفسنجان از جمله این مکان‌ها است، در کویر اطراف شهر معروف رفسنجان دره‌ای به طول ۲۰ کیلومتر و عمق ۷۰ متر وجود دارد که با عرضی ۱۸۰ متری منظره‌ای فوق‌العاده زیبا را به وجود آورده است نکته جالب توجه جاری بودن رودخانه دائمی گیودری در عمق این دره می‌باشد.

دره راگه

رودخانه «گیودری» در تمام این سال‌ها یار همیشگی این دره و برج‌های صخره‌ای آن بوده و هنوز هم فرسایش‌هایی را در جلوه ظاهری راگه به وجود می‌آورد. این رودخانه خروشان که آب شیرینی دارد در طی میلیون‌ها سال به طور بی‌وقفه به جریان خود ادامه داده و پیکرهای خارق‌العاده‌ای از صخره‌های سنگ‌ماسه‌ای را تراشیده است.

یک نکته قابل توجه دیگر در خصوص این منطقه بکر طبیعی وجود حیات وحش منحصر به فرد در منطقه است که شامل عقاب، دراج و کبک می‌شود و این دره با منطقه حفاظت شده بدوئیه که پناه گاه آهو در استان کرمان محسوب می‌شود تنها چند کیلومتر فاصله دارد و وجود این حیوان نیز در منطقه توسط افراد محلی گزارش شده است.

دره راگه

آنچه دره راگه را از دره‌های مشابه داخلی کشور متمایز می‌کند به بیش از چند مورد می‌رسد. چنین پدیده‌ای در دیگر نقاط کشور نیز شکل گرفته‌ ولی وسعت هیچ کدام به مساحت 36 هزار هکتاری راگه نمی‌رسد. علاوه بر این تنگه‌هایی مثل رتیل در کویر لوت و زینگان در ایلام تا حدودی شبیه به دره راگه هستند ولی نبود شرایط مساعد برای گردشگری، آن‌ها را از قافله عقب انداخته است. شرایطی مثل سهولت در دسترسی به این مکان، برخورداری از آب‌وهوای مساعد، امنیت و مدیریت بهتر مسئولان و زیرساخت‌های مناسب دره باعث شده که گردشگران تمایل بیش‌تری برای خرید بلیط هواپیما کرمان و بازدید از این دره داشته باشند. البته با وجود امکانات رصد آسمان با تلسکوپ جذابیت این دره بیش از پیش شده و عشق به نجوم افراد زیادی را به خرید بلیط هواپیما کرمان مجاب کرده است.

دره راگه

ویژگی‌های دره

عمق 70 متری دره از وجود مسیرهای محدودی برای ورود به داخل آن خبر می‌دهد اما بعد از ورود با مخروط‌های نوک‌تیز و کله‌قندی، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی و بخش‌های دیگری مثل آرک‌ها و تیغه‌های صخره‌ای راگه روبرو می‌شوید. حتی ارتفاع دیواره‌های نواری در برخی قسمت‌ها به 100 متر هم می‌رسد و خلاصه اینکه دل‌کندن از این نقش‌ و نقوش و پیچش‌های زیبای صخره‌ها چندان راحت نیست و بخش زیادی از سفرتان صرف عکاسی از این منطقه بکر طبیعی می‌شود و همین عکس‌ها یادگار زیبایی از خرید بلیط هواپیما کرمان خواهند بود. هنگام عبور از باریکه‌های دره راگه، شکاف‌های بزرگ و کوچکی در دیواره‌های صخره‌ای آن می‌بینید که برخی از این سوراخ‌ها یا شکاف‌ها در زمان‌های گذشته توسط انسان‌ها و برخی به صورت طبیعی شکل یافته‌اند.

مسیر دسترسی به دره راگه

همونطور که گفته شد نزدیک ترین شهر اصلی به دره راگه شهر رفسنجان می باشد و چیزی حدود 20 کیلومتر فاصله بین دره راگه و رفسنجان وجود دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی تقریبا بین کلوت های شهداد و شهر سنگی میمند قرار گرفته است.

دره راگه



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو