آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می شود؟

آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می شود؟


منبع: مینویسم

85

1399/11/25

10:17


آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می شود؟

قرص سیتالوپرام (Citalopram) یکی از دارو های درمان افسردگی می باشد که پزشکان برای درمان افسردگی برای بیمار آن را تجویز می کنند. همان طور که همه ی دارو ها عوارضی دارند دارو های ضد افسردگی نیز ممکن است عوارضی داشته باشد. آیا از عوارض قرص سیتالوپرام چیزی می دانید؟ آیا قرص سیتالوپرام باعث پاقی می شود. در مطالب زیر می خواهیم بدانیم که آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می شود؟ رابطه قرص سیتالوپرام و چاقی چیست؟ یا عوارض قرص سیتالوپرام چه چیزی می باشد.

قرص سیتالوپرام چیست؟

یکی از بهترین دارو های ضد افسردگی قرص سیتالوپرام می باشد. این دارو ممکن است سطح انرژی و احساسات شما را بهبود ببخشد. سیتالوپرام در اثر افزایش سروتونین در مغز اثر می گذارد. (سروتونین ماده ای می باشد که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و باعث شادی ،آرامش، و استحکام رای و نظر انسان می شود و کمبود این ماده در مغزانس منجر به افسردگی، اضطراب و تردید و وسواس می گردد.) سیتالوپرام برای درمان اختلالات خلقی و افسردگی شدید به کار برده می‌شود. البته گاهی‌ اوقات این دارو برای درمان اختلا‌ل‌های اضطرابی، هراس و اضطراب اجتماعی هم تجویز می‌شود. افزایش سروتونین به صورت طبیعی نیز امکان پذیر است اما در موارد حاد افسردگی باید از داروهایی مانند سیتالوپرام برای افزایش سطح سروتونین استفاده کرد.

آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می شود؟

از این دارو ها حتما با تجویز پزشک استفاده کنید. و اگر صورتی که درمان شدید به صورت ناگهانی مصرف دارو را قطع نکنید چون عوارضی را به دنبال دارد پس با دستور پزشک به صورت تدریجی مصرف قرص سیتالوپرام را کاهش دهید. برخی دارو های دیگر هم می باشند که برای درمان افسردگی توسط پزشکان تجویز می شود. می خواهیم بدانیم آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می شود؟

همه چیز درباره ارتباط سروتونین و افسردگی و معرفی منابع طبیعی سروتونین

آیا قرص سیتالوپرام باعث چاقی می شود؟

افزایش وزن یکی از عوارض مصرف دارو های ضد افسردگی است. و بر اساس یافته های برخی منابع، ۲۵ درصد افرادی که دارو های ضد افسردگی استفاده می‎کنند با افزایش وزن روبه رو می‌شوند. محققان به طور کامل از این موضوع آگاهی ندارند که چرا دارو های ضد افسردگی در بعضی از مصرف کنندگان باعث افزایش وزن و چاقی می‎شوند. یک نظریه وجود دارد که هم متابولیسم و هم میزان گرسنگی ممکن است با مصرف این دارو ها تغییر کند.

واکنش‌ های مربوط به دارو های ضد افسردگی خاص در میان افراد متفاوت است، عوارض برخی از آن ها بیشتر از برخی دیگر است. دارو های ضد افسردگی بر روی سروتونین مغز تاثیر می‌گذارند. سروتونین باعث کنترل اشتها، اضطراب و خلق می‌شود. این تغییرات ممکن است باعث افزایش علاقه به غذا های پرکربوهیدرات مانند نان، ماکارونی، و انواع دسر ها شود. وقتی مردم به افسردگی دچار می شوند، اشتهای آن ها تحت تأثیر قرار می‎گیرد. در بعضی مردم، این تغییرات باعث افزایش اشتها و گرسنگی می‌شود که ممکن است ناشی از آن باشد که وقتی دارو های ضد افسردگی بر فرد تأثیر می گذارند، اشتهای معمول برخی افراد افزایش می یابد و این باعث افزایش وزن می شود.

افسردگی می‎تواند باعث خستگی مزمن و عدم فعالیت شود، و نداشتن فعالیت جسمانی می‎تواند به افزایش وزن بینجامد. یعنی فردی که بر اثر عدم تحرک و … چاق شده است که با برگشت فعالیت فرد باعث کاهش وزن فرد شود. پس گاهی اوقات عوارض چاقی به خاطر خود افسرگی است نه عوارض قرص ها و حتی گاهی اوقات افراد فرض می‌کنند که این قرص ها باعث لاغری آن ها می شوند در صورتی که ناشی از برگشت فعالیت آن ها است.

چاقی بر اثر قرص سیتالوپرام

از دیگر عوارض قرص سیتالوپرام (لکساپرو):

  • دهان خشک می شود.
  • باعث معده درد می شود.
  • اسهال یا یبوست به وجود می آید.
  • باعث سوزش سر دل می شود.
  • احساس سرگیجه می کنید.
  • حالت تهوع.
  • احساس خستگی یا خواب آلودگی بیش از حد معمول.
  • تغییر در میل جنسی به وجود می آید.
  • بیش از حد معمول بدن عرق می کند.
  • علائمی شبیه به آنفولانزا مانند آبریزش بینی یا تب.

۴ نکته مهم برای جلوگیری از چاقی با داروی سیتالوپرام!

اگر در چند ماه اخیر رژیم غذایی و فعالیت بدنی تان را تغییر نداده و در عین حال دچار اضافه وزن شده اید و فکر می کنید داروهای تان مقصر هستند، به این ۴ نکته توجه کنید:

  1. مهم ترین نکته این است که به هیچ وجه بدون مشورت پزشک دارو های خود را قطع نکنید یا دوز آن ها را کاهش ندهید. شاید مصرف این دارو برای شما بسیار مهم تر از اضافه وزنی باشد که پیدا کرده اید.
  2.  همیشه قبل از این که پزشک دارویی برایتان تجویز کند حتما در مورد چاق کننده بودن آن سوال کنید. گاهی اوقات پزشک می تواند دارو های شما را با دارو های دیگری جایگزین کند تا دچار اضافه وزن نشوید و در عین حال تاثیر درمانی هم از آن بگیرید.
  3.  اضافه وزن به وجود آمده از مصرف دارو معمولا طی ۶ ماهه اول درمان نشان داده می شود. اگر میزان اضافه وزن تان خیلی زیاد است حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا چاقی می تواند بیماری تان را تشدید کند و خطر ابتلا به سندروم متابولیک، دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا و آرتروز را افزایش دهد.
  4.  اگر مجبور هستید از دارو هایی با عوارض اضافه وزن استفاده کنید، برای جلوگیری از چاقی یا کمک به کاهش وزن خود یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و هرچه می خورید را همراه با زمان آن یادداشت کنید. به این ترتیب کنترل خیلی بهتری روی کالری های که استفاده می کنید خواهید داشت. همچنین باید سعی کنید فعال تر باشید، به جای اینکه تلویزیون ببینید یا قهوه بنوشید همراه با خانواده یا دوستان به پیاده روی بروید. فعالیت کردن باعث سوختن کالری می شود که خود تاثیر افزایش وزن حاصل از هر دارویی را خنثی می کند.

در پایان:

داروی ضد افسردگی سیتالوپرام، درمان بسیار مؤثری برای بسیاری از مردم می باشد و باعث درمان افسردگی آن ها می شود. افرادی که داروی ضد افسردگی مصرف می کنند باید بدانند که افزایش وزن در بسیاری از داروهای ضد افسردکی به وجود می آید پس نباید استفاده از دارو را قطع کنند.

به افرادی که افزایش وزن پیدا می کنند توصیه می شود حتما فعالیت جسمی داشته باشند و ورزش کنند. زیرا ورزش علاوه بر کاهش وزن، باعث کاهش استرس و افسردگی می شود و درمانی برای بیماری افسردگی است.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو