رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب کتوژنیک آخرین گزینه دنیای سلامتی و تناسب اندام محسوب می شود که نوید کاهش وزن موثر را می دهد. هدف اصلی این رژیم غذایی القای کتوز در بدن برای سوزاندن چربی بیشتر است. از کتوز به عنوان یک فرآیند متابولیکی یاد می شود که وقتی بدن شروع به سوزاندن چربی برای تامین انرژی در کمبود کربوهیدرات می کند، رخ می دهد. کبد شروع به تولید مواد شیمیایی به نام کتون برای تامین انرژی مغز می کند. رسیدن به این مرحله نشانگر این است که در مسیر درستی قرار گرفته اید، بنابراین دانستن علائم کتوز برای پیگیری پیشرفت بسیار مهم است.
به گزارش تایمز سوفاندیا، در اینجا 5 نشانه وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

بیشتربخوانیم:معنا و مفهوم کتوزیس

احساس تشنگی بیشتری می کنید

کتوز به فرد احساس خشک شدن و کم آبی می دهد، این یکی از عارضه های جانبی کتوز است که به دلیل از دست دادن آب بدن رخ می دهد. سطح بالای کتون در بدن حتی می تواند منجر به کم آبی بدن و عوارض دیگر شود. کم آبی بیش از حد بدن فشار غیرضروری بر کلیه ها وارد می کند و خطر سنگ کلیه را افزایش می دهد، بنابراین همیشه به افرادی که از این رژیم پیروی می کنند، توصیه می شود مقدار زیادی آب در طول روز بنوشند.

گرفتگی عضلات

یکی از دلایل عمده گرفتگی عضلات عدم تعادل الکترولیت است که هنگام پیروی از رژیم کتو رایج است. الکترولیت ها موادی هستند که مسئول انتقال سیگنال های الکتریکی به سلول های مختلف هستند. این مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم است که از غذایی که می خوریم دریافت می کنیم. هرگونه اختلال یا عدم تعادل در الکترولیت سیگنال الکتریکی را مختل کرده و باعث انقباضات عضلانی می شود.

بوی بد دهان

رژیم کتو ممکن است موثر باشد، اما رسیدن به مرحله کتوز همراه با عوارضی همراه است که رایج ترین آن بوی بد دهان است. این امر به دلیل مقادیر بالای کتون در بدن از جمله در ادرار و نفس ایجاد می شود. بوی بد دهان عارضه ای شرم آور است، اما بوی بد دهان نشان می دهد که به کتوز کامل رسیده اید. بسیاری از افرادی که از این رژیم پیروی می کنند روزانه چندین بار مسواک می زنند یا آدامس های بدون قند می جوند تا از شر بوی بد دهان خلاص شوند.

سردرد

سردرد نشانه دیگری از رسیدن شما به کتوز است که هنگام رعایت این رژیم غذایی به دلیل مصرف کم کربوهیدرات ایجاد می شود. حتی کمبود آب بدن می تواند منجر به به سردردهای شدید شود، بیشتر افراد فقط در آغاز روند رژیم دچار سردرد و پس از مدتی وضعیت به خودی خود بهتر می شود.

بی خوابی

همچنین اگر تغییری در الگوی خواب خود مشاهده کنید یا در خوابیدن با مشکل روبرو شوید این امر نیز به دلیل مصرف کم کربوهیدرات رخ می دهد، اما فقط برای چند هفته اذیت می شوید و هنگامی که بدن شما به این رژیم عادت کرد همه چیز به حالت عادی برمی گردد.
بیشتربخوانیم:معایب رژیم کتوژنیک
مترجم: الهه زارعی