«پارکورکار» تخت جمشید شناسایی شد

منبع: برترین ها

92

1399/11/25

13:19


زهرا کشوری خبرنگار حوزه محیط زیست در صفحه توئیتر خود با انتشار ویدئویی از حضور یک پارکورکار در محوطه مجموعه تخت جمشید انتقاد کرد.

خبرگزاری مهر: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از شناسایی «پارکورکار» ناقض حریم تخت جمشید و پیگیری قضائی موضوع خبر داد.

حمید فدایی در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی که جوان پارکورکاری را در حال جست و خیر روی سازه‌های تخت جمشید نشان می‌دهد توضیح داد که این ویدئو متعلق به تابستان است و مشخص نیست با چه انگیزه‌ای از سوی برخی اکنون در فضای مجازی قرار گرفته است.

«پارکورکار» تخت جمشید شناسایی شد

وی با این حال اعلام کرد: متأسفانه این موضوع یکی دو روز است که بخشی از دغدغه پایگاه میراث جهانی میراث تخت جمشید شده است و ما پس از بررسی، اقدام به پیگیری موضوع کردیم.

فدایی، افزود: چنین رویدادی تاکنون در تخت جمشید سابقه نداشته و علیرغم اینکه یگان حفاظت تخت جمشید به وظایف خود عمل می‌کند جای سوال دارد که چگونه این خلأ حفاظتی روی داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تصریح اینکه از اداره ورزش و جوانان پیگیری موضوع انجام گرفته است، گفت: این شخص شناسایی شده و از آنجا که ما مخالف سرسخت چنین موضوعاتی هستیم و حفاظت از تخت جمشید از اهمیت برخوردار است بنابر این موضوع را تا برخورد با چنین فردی دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت در تخت جمشید حتی در عبور از طناب کشی‌ها حساسیت به خرج می‌دهد، افزود: این مشکل فرهنگی را باید زنگ خطری برای حرایم تاریخی در نظر گرفت که نیاز به فرهنگسازی دارد و بیشتر روی چنین مسائلی باید کار شود.

وندالیسم مشابه در آثار دیگر تاریخی

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نقش رسانه‌ها در اهمیت بخشیدن به حفظ میراث فرهنگی را یادآوری کرد و گفت: همین جنس از وندالیسم را در آثار دیگری هم داریم که دست کمی از این چنین مواردی ندارد.

فدایی با بیان اینکه قسمت‌هایی از آثار تاریخی که دارای نگهبانی نیست و دورافتاده هستند در معرض وندالیسم قرار دارند، گفت: متأسفانه شاهد چنین اتفاقاتی در آن نقاط هم هستیم و تلاش می‌کنیم آثاری که به این سرنوشت دچار می‌شوند را پاکسازی کنیم.

وی با تصریح اینکه مورد خاص پارکورکاری که ویدئو آن منتشر شده است جای تأمل دارد، عنوان کرد: این رویداد ناگوار در روزهایی اتفاق افتاده که متأسفانه پاندمی کرونا وجود داشته و ار خلوتی سایت تخت جمشید سو استفاده شده است البته شاید این اتفاق در بین تعویض شیفت یگان حفاظت روی داده باشد؛ شاید هم مشکل از دوربین ناحیه فوق بوده است.

فدایی پیرامون اینکه آیا نقاطی از تخت جمشید خارج از دید دوربین‌های حفاظتی قرار دارد، اعلام کرد: تختگاه تخت جمشید تحت نظارت و مراقبت فیزیکی است و مستمر رصد می‌شود و اکثر نقاط زیر پوشش دوربین‌های نظارتی است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با این حال اعلام کرد: اگر چه ممکن است اتفاق فوق آسیبی جدی در پی نداشته اما همین قبیح بودن این مسئله و جریجه دار شدن اذهان عمومی نسبت به حفاظت از تخت جمشید لطمه ایست که می‌تواند در حکم قضائی و پی گیری ها تأثیرگذار باشد.

پارکورکارها به تخت جمشید رسیدند!

به تازگی فیلمی از پرش یکی از نوجوانان پارکور کار در فضای مجازی پخش شده که نشان می دهد این فرد بدون ممانعت درحال پریدن از روی ابنیه تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید است!

پارکورها به تخت جمشید رسیدند!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو