ایجاد ایمنی ۹۲ درصدی خرید واکسن روسی کرونا را توجیه می‌کند؟ | چرا خیلی‌ از مردم به اسپوتنیک‌وی تردید دارند؟

48

1399/11/25

16:05


ایجاد ایمنی ۹۲ درصدی خرید واکسن روسی کرونا را توجیه می‌کند؟ | چرا خیلی‌ از مردم به اسپوتنیک‌وی تردید دارند؟

سلامت نیوز:رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وجود نتایج کاملا مشخص فاز سه بالینی و ایجاد ایمنی ۹۲ درصدی و صادرات و اعلام نتایج مثبت از سوی کشورهای استفاده‌کننده از واکسن کرونای اسپوتنیک-وی کشور روسیه، مواردی است که خرید این واکسن را برای کشور توجیه می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: تاکنون ۴ کشور از واکسن اسپوتنیک-وی روسیه استفاده کرده اند. بنابراین ما زمانی داریم واکسن روسیه را وارد کشور و از آن استفاده می کنیم که هم به کشورهای دیگر صادر و هم نتایج فاز سه آن کاملا مشخص شده است. کشورهای دیگر هم نتایج استفاده از آن را اعلام می‌کنند.


وی افزود: در حال حاضر کشور آرژانتین در خصوص استفاده از این واکسن کار خوبی که انجام می دهد و آن این است که نتایج عملکردی دریافت‌کننده های این واکسن را در کشور خود روی یک سایت اعلام می‌کند.


ویژگی واکسن کرونای روسی

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت واکسن کرونای روسی (اسپوتنیک-وی) برپایه حامل ویروس بوده و از این نظر معادل واکسن آسترازنیکا-آکسفورد است. این واکسن دو دوز دارد و ‌در حال حاضر نشان داده است که تا ۹۲ درصد در ایجاد ایمنی در انسان موفقیت دارد.
قانعی افزود: واکسن اسپوتنیک-وی روسیه یک ویژگی دارد و آن این است که در ساخت آن از یک حامل ویروسی به نام «آدنو ویروس» استفاده شده است؛ استفاده از این حامل برای تولید واکسن قبلا و توسط شرکت آسترازنیکا-آکسفورد صورت گرفته بود.


وی در این خصوص توضیح داد: در تولید واکسن آسترازنیکا-آکسفورد از آدنو ویروس جنس شامپانزه‌ای استفاده شده بود ولی روسیه از آدنو ۵ و ۶ استفاده کرده است که پاسخ خیلی بهتری نسبت به واکسن آسترازنیکا می‌دهد. به همین دلیل آسترازنیکا به خاطر تجربه موفقی که روسیه داشته است، تصمیم گرفته با روسیه نیز واکسنی مشترک طراحی کند.
وی ادامه داد: انتقادهایی که آن زمان به روسیه وارد می شد، به خاطر این بود که یک مقدار با سرعت وارد فاز سه شد. وگرنه در مورد فناوری و تکنولوژی واکسن نقدی بر آن وارد نبود.


تکنولوژی واکسن روسیقانعی ‌درخصوص تکنولوژی واکسن روسیه هم گفت: در حال حاضر واکسن کرونا با چهار پلتفرم یا شکل متفاوت در دنیا تولید می شود؛ نخستین شکل آن شامل تهیه واکسن از ویروس کشته‌شده است که در ایران در حال حاضر این نوع واکسن توسط شرکت شفا فارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حال تولید است.


وی افزود: دومین شکل شامل تهیه واکسن بر پایه حامل ویروسی است؛ یعنی قطعاتی از ویروس کرونا را روی یک ویروس دیگر به غیر از کرونا که خیلی آسیبی برای بدن ایجاد نمی کند و ضرری ندارد، سوار می‌کنند و علیه قطعه ویروس کرونا با استفاده از این واکسن ایمنی ایجاد می‌کنند.


قانعی ادامه داد: شکل سوم واکسن‌ها هم بر پایه پروتئین هستند؛ یعنی یک قطعه از ویروس را به روش نوترکیب استفاده می کنند. مثل واکسنی که موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی آن را پیش می‌برد. سری چهارم از واکسن‌ها هم بر پایه MRNA است که در حال حاضر واکسن مدرنا و فایزر به این شکل تولید شده‌اند.


نحوه توزیع واکسن روسی در کشور

رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص نحوه توزیع واکسن روسی در کشور توضیح داد: واکسن روسی کرونا بر اساس اولویت‌بندی گروه هایی که در کمیته کشوری اخلاق مشخص شده اند، توزیع خواهد شد. گروه یک شامل کادر بهداشتی و درمانی هستند که در معرض بیماری قرار دارند و افرادی که دارای سن بالا و بیشترین گروه مرگ و میر را تشکیل می دهند، گروه دوم افراد در معرض خطر و دارای بیماری زمینه ای هستند، گروه سوم را افرادی تشکیل می دهند که در تماس بالا با مردم قرار دارند و گروه چهارم واکسیناسیون هم عموم مردم است.


قانعی در خصوص همکاری ایران با روسیه در زمینه تولید واکسن اظهار کرد: از زمانی که روسیه کار تحقیقاتی روی این واکسن را شروع کرد، ایران تقاضای همکاری و کار مشترک داشت؛ روس ها در ابتدا قبول نکردند اما در حال حاضر آماده همکاری با ایران هستند.


ما واکسن روسی را می‌خریم

دکتر قانعی در خصوص اینکه در فضای مجازی و برخی رسانه ها گفته می شود که واکسن روسی واردشده، حاصل بخشی از فاز مطالعاتی این واکسن و همکاری مشترک ایران با روسیه است، گفت: الان که کشورهای دیگر شروع به مصرف این واکسن کرده اند و فاز سه مطالعات آن تمام شده است، دیگر این موضوع مفهومی ندارد و درواقع ما واکسن را از کشور روسیه خریداری می‌کنیم.


رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص شرایط دمای نگهداری این واکسن نسبت به سایر واکسن ها هم بیان کرد: اثربخشی و کارآیی این واکسن در دمای حدود چهار تا هشت درجه حفظ می شود و از جهت زنجیره انتقال با توجه به امکاناتی که ایران دارد مشکلی ایجاد نمی‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو