آنالی وکیلی، داریوش جلیلیان و جمال رحمتی از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گویند

76

1399/11/25

16:05


سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست.

آنالی وکیلی، داریوش جلیلیان و جمال رحمتی از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌گویند

به گزارش هنرآنلاین، آنالی وکیلی از هنرمندان فعال کشورمان در عرصه چاپ دستی که در دل جشنواره تجسمی فجر به مدت دو روز در فرهنگستان هنر، کارگاهی برای علاقه‌مندان برگزار کرده است و به تدریس این هنر پرداخت، درباره استقبال از این کارگاه‌ها گفت: خوشبختانه استقبال خیلی خوب بود، لایو اینستاگرام و پخش در فضاهای مجازی باعث شد که امکان بهره‌گیری از این مطالب برای هنرمندان شهرستانی هم فراهم شود.

وی افزود: هنر چاپ روی سنگ از دوران قاجار به بعد در کشور ما فراموش شده بود به همین دلیل ما خواستیم که مجدداً آن را معرفی کنیم‌. شناخت بیشتر افراد از این هنر در حد دانسته‌های تئوری بود و به صورت عملی دیدند که چطور یک سنگ به یک اثر هنری تبدیل می‌شود.

وکیلی درباره جایگاه این هنر در دانشگاه‌ها بیان کرد: خیلی وقت است که این هنر در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود، یکی از شاگردان من و یک دانشگاه هم در یزد دستگاه پرس تهیه کرده‌اند اما خیلی رشته تازه‌ای است و امیدوارم کلاس‌های آن در دانشگاه برگزار شود.

وی ادامه داد: پیدا نشدن سنگ و همچنین در دسترس نبودن دستگاه پرس باعث کمرنگ شدن این هنر شده است اما در چند سال اخیر سعی کردیم که از استان‌هایی مانند لرستان یا مشهد سنگ تهیه و این هنر را دوباره احیا کنیم.

این هنرمند توضیح داد: رشته چاپ دستی رشته پرهزینه‌ای است زیرا هم کاغذ کم است و هم خود پرس‌ها هزینه دارند. از طرفی لیتوگرافی نیاز به آتلیه مخصوص چاپ دارد، البته اگر هنرمندان از آتلیه‌های عمومی استفاده کنند هزینه آنها بسیار کمتر خواهد شد اما متاسفانه در حال حاضر کلاً ۵۰ آتلیه عمومی در کشور داریم که باید تعداد آنها چند برابر شود.

وی افزود: در ۱۵ سال اخیر آشنایی مردم به سبب برگزاری ورکشاپ و کارگاه‌ها، با این هنر بیشتر شده است. در گذشته این هنر را با چاپ صنعتی یکی می‌دانستند اما این نمایشگاه‌ها کمک شایانی به معرفی آن کرد. امیدوارم تمرکز از پایتخت برداشته و این نمایشگاه و ورکشاپ ها در استان‌های دیگر هم فراهم شود.

وکیلی در پایان بیان کرد: جشنواره تجسمی فجر مهم‌ترین رویداد تجسمی سال است که باعث می‌شود افراد متخصص در یک رشته، امکان آشنایی با دیگر رشته‌ها را هم به دست آورند.

داریوش جلیلیان: حضور پر رنگ جوانان در رشته نگاری جشنواره تجسمی فجر

عضو شورای داوران سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: ازاین‌جهت که جوانان به سمت رشته نگارگری جذب می‌شوند اینکه دانشگاه‌ها در این حوزه فعال شده‌اند خوب است. کلاً کمیت حضور جوان‌ها در جشنواره خوب بود و ۷۰ درصد آثار متعلق به جوانان است.

داریوش جلیلیان که با همراهی عبدالله محرمی و امیر طهماسبی داوری بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص کمیت آثار حضور یافته در بخش نگارگری این دوره از جشنواره گفت: به دلیل اینکه فرهنگسراها در حوزه آموزش نگارگری فعال شده‌اند و در دانشگاه‌ها رشته نگارگری تدریس می‌شود شاهد حضور پر رنگ جوان‌ها و دانشجویان در این دوره از جشنواره بودیم. ازاین‌جهت که جوانان به سمت رشته نگارگری جذب می‌شوند اینکه دانشگاه‌ها در این حوزه فعال شده‌اند خوب است. کلا کمیت حضور جوان‌ها در جشنواره خوب بود و ۷۰ درصد آثار متعلق به جوانان است.

وی ادامه داد: البته به گمانم نقدی جدی به آموزش و سیستم آموزشی در این رشته وارد است و کمتر شاهد آموزش اصولی هستیم و بر کلاس‌های بیرون هم نظارتی نیست. شاید هر کس کمی در این رشته فعالیت کرده است شروع به تدریس می‌کند و بیشتر هم روش خودش را تدریس می‌کند تا روش کلاسیک را و در همین راستا باید نظارت‌ها جدی شود.

این عضو شورای داوری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خصوص ملاک‌های داوری این دوره از جشنواره بیان کرد: من وقت داوری سلیقه و گرایش شخصی خودم را در نظر نمی‌گیرم و در بخش‌های طراحی، رنگ گذاری، ساخت‌وساز و موضوع به کارها امتیاز می‌دهم و بیشترین امتیاز را به بخش طراحی می‌دهم. هر روشی اگر این چهار موضوعی که گفتم را اصولی رعایت کند قابل‌قبول است.

جلیلیان در خصوص برگزاری جشنواره تجسمی فجر و تاثیر آن بر رشد هنرهای تجسمی خصوصا در این سال کرونایی گفت: من جشنواره را همین‌طور منفک شده می‌پسندم یعنی رشته‌ها تفکیک باشد. این‌طور همه رشته‌ها امکان دیده شدن دارند. البته برای داوری کار ما سخت بود چون یکی از آسیب‌شناسی‌های این جشنواره در رشته‌هایی مثل خوشنویسی و نگارگری است که تعداد گرایش‌های زیادی دارد. ما حقیقتاً سخت می‌توانیم بین یک کار بسیار خوب تشعیر و یک کار بسیار خوب گل و مرغ تفاوتی قائل شویم اما به حکم جشنواره باید به یک کار جایزه بدهیم  و از یک کار تقدیر شود. امیدوارم در دوره‌های بعد این مسئله حل شود. در این صورت پیشکسوتان هم تمایل بیشتری به حضور پیدا می‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد: جشنواره تجسمی فجر انصافاً در این شرایط بسیار خوب برگزار شده است و من فکر نمی‌کردم که بتوان به صورت حضوری جشنواره را برگزار کرد اما با رعایت پروتکل‌ها این اتفاق افتاد. همین باعث ایجاد یک روحیه در هنرمندان می‌شود.

جلیلیان در پایان با اشاره به اینکه در این سال‌ها شاهد رشد کیفیت و خلاقیت جدی در رشته نگارگری نبوده‌ایم نیز گفت: آسیب‌شناسی اصلی این موضوع را همان‌طور که گفتم تدریس‌های کم کیفیت و نبود اصول درست تدریس می‌دانم. شاید ۲۰ سالی است شاهد یک جهش جدی در این رشته نیستیم. البته در گرایش تذهیب چون جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود و سفارش‌ها زیادتر است رشد داشته‌ایم. اما عدم برگزاری مرتب بی ینال ها و افت آموزش و عدم حمایت مالی از هنرمندان این رشته باعث شده آن رشدی را که باید نبینیم.

جمال رحمتی: جشنواره تجسمی فجر باید الگوی سایر جشنواره‌ها باشد

 جمال رحمتی کارتونیست نام‌آشنا که همراه با بهمن عبدی و مسعود بیضایی داوری رشته کاریکاتور را بر عهده داشتند درباره کیفیت آثار این دوره گفت: جشنواره فجر آیینه جامعه است زیرا هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد، اثرش در فجر دیده می‌شود.  اگر همین مورد را در نظر بگیریم، می‌بینیم که در سال‌های گذشته، به دلیل شرایطی که پیش آمد و اتفاق‌هایی که افتاد، افت‌وخیز در کمیت و کیفیت آثار به وجود آمد.

وی افزود: امسال شرایط بهتری داشتیم، کارتونیست های نام آشنایی شرکت کرده بودند و آثار خوبی آمده بود اما به نظرم ظرفیت فجر بالاتر از اینهاست و انشالله در سال‌های بعد شاهد حضور همه چهره‌های سرشناس کارتون باشیم.

این هنرمند در خصوص معیارهای داوری توضیح داد: برای من هم فرم و هم محتوا مهم هستند. موضوعی که اولیه باشد اما اجرای ضعیف داشته باشد، از نظر من قابل‌قبول نیست  همان‌طور که اگر یک موضوع ضعیف با تکنیک قوی کار شده  باشد بازهم آن را نمی‌پذیرم. به نظر من فرم و محتوا در یک اثر باید هم وزن هم قرار بگیرند.

وی با اشاره به موضوع آثار بیان کرد: عمدتا دغدغه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کارها دیده می‌شد، حالا اینها یا محدوده ملی دارند یا جهانی. مسائلی مانند جنگ، فقر، معضلات اجتماعی و...

رحمتی درباره تأثیر جشنواره تجسمی فجر بر بدنه این حوزه اظهار کرد: جشنواره تجسمی فجر باید مهم‌ترین جشنواره تجسمی کشور باشد، به همین خاطر باید از هر لحاظ از اجرا تا سطح کمی و کیفی، برای جشنواره‌های دیگر الگو باشد. مجموعه این ویژگی‌ها باید در حدی باشد که بتوان عنوان بهترین جشنواره را به آن اتلاق کرد. فکر می‌کنم در اجرا این اتفاق می‌افتد اما در بخش جلب مشارکت همگانی، بحث مقداری پیچیده‌تر است.

وی ادامه داد: باید هنرمندان حس کنند که این جشنواره صرفا به هنر می‌پردازد و این موضوع خیلی مهمی است که در دوره‌های بعدی لحاظ شود. درمجموع با هر چیزی که آن را متعلق به گروه خاصی کند مخالف هستم.

این کارتونیست تصریح کرد: گفتگو بین هنرها زمانی پیش می‌آید که امکان دیدار در وهله اول برای هنرمندان پیش آید، انشالله کرونا می‌گذرد و شرایط بهتر می‌شود تا هنرمندان بتوانند بر سر ایده تبادل‌نظر کنند.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن‌ماه به کار خود ادامه می‌دهد و ‌بازدید ‌از ‌نمایشگاه این جشنواره به ‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها از ساعت ۱۰ ‌تا ۱۸ هر ‌روز و ‌همچنین مجازی در دسترس است.‌

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو