آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم | انتشار ۴۵ هزار کتاب در دوره چهل ساله فعالیت‌های قرآنی

100

1399/11/25

16:05


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از عملکرد ۴۰ ساله فعالیت‌های قرآنی در کشور گفت: در کنار فرصت‌های پیشین، فرصت و بستر جدیدی برای این فعالیت‌ها به نام فضای مجازی شکل گرفته است که شرایط همه‌گیری ویروس کرونا به پیشرفت آن سرعت بخشیده است.

آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم | انتشار ۴۵ هزار کتاب در دوره چهل ساله فعالیت‌های قرآنی

به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی امروز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه، در آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم که در حضور حجت الاسلام و المسلین حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: در کنار این فرصت‌های پیشین که در این ۴۰ سال پدید آمده، به نظر می‌آید یک فرصت و بستر جدیدی به نام فضای مجازی شکل گرفته است که شرایط کرونا به آن سرعت بخشیده و اتفاقات قابل توجهی را می‌توان مشاهده کرد و بسترها و زیرساخت‌هایی نیز پدید آمده است.

او ادامه داد: در دوره چهل ساله فعالیت‌های قرآنی در کشور بیش از ۴۵ هزار کتاب در حوزه علوم و معارف قرآن منتشر شده است. در حوزه رسانه علاوه بر رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و خبرگزاری قرآنی، بیش از ۲۰ نشریه علمی پژوهشی و بیش از ۲۰ نشریه علمی ترویجی در حوزه قرآن منتشر می‌شود که فرصت‌هایی را برای تفکر، تامل و نشر معارف قرآن کریم فراهم کرده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: قبل از انقلاب ترجمه‌های محدود قابل استناد از قرآن کریم به فارسی داشتیم ولی بعد از انقلاب حدود ۹۰ ترجمه منتشر شده که بسیاری از آنها ترجمه‌های قابل توجه و استناد هستند و در دسترس فارسی زبانان است.

صالحی یادآور شد: در حوزه هنرهای قرآنی، خوش‌نویسی، نگارگری، آواها و نغمات قرآنی، شعر، هنرهای نمایشی، داستان و فیلم فعالیت‌های قابل توجهی در فضای ۴۰ ساله کشور صورت گرفته است و یکی از جشنواره‌هایی که معاونت قرآن و عترت برگزار می‌کند، جشنواره آیات است که هر سال در حوزه مناسبات قرآن و هنرهای قرآنی اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. 

او افزود: در حوزه حفظ قرآن حداقل ده‌ها هزار حافظ کل و صدها هزار حافظ بخشی از قرآن در کشور داریم که البته می‌توان گفت حداقل ده هزار حافظ کل قرآن داریم و ۲۰ تا ۳۰ هزار حافظ کل قرآن قدر متیقن است و رقم‌های بالاتری نیز گفته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه تلاوت قرآن، قاریان ما در فضای جهان اسلام جایگاه متمایز و ممتازی را پیدا کرده‌اند. در همه مسابقات بین‌المللی که در جهان اسلام برگزار می‌شود، قاریان ایرانی مقامات ویژه‌ای را پیدا می‌کنند و شاخص هستند.

دیپلماسی اثرگذار از طریق تلاوت و حفظ قرآن

صالحی خاطرنشان کرد: بخشی از دیپلماسی عمومی ما از طریق تلاوت برجسته قاریان و حافظان پدید می‌آید و یک دیپلماسی روان و قابل توجه و اثرگذاری بوده و هست و همینطور در حوزه‌های دیگر که فرصت‌های قابل توجهی را برای خدمت به قرآن کریم به وجود آورده است. 

او با تشریح فرصت و امکان بهره‌برداری از فضای مجازی برای تولید و ارائه فعالیت‌های قرآنی و بسترها و زیرساخت‌های نوین آن، افزود:  چند سالی است که در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقدمات سامانه جامع قرآن کریم فراهم آمده و در حوزه محصولات و خدمات در حال بهره‌برداری است تا بتواند زیرساخت‌هایی را عرضه کند. 

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی گفت: در همین شرایط کرونایی این فضا کاملا خودش را نشان داد. مثلا در آزمون قرآن و عترت که به شکل سالانه برگزار می‌شد، امسال بیش از ۱۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند تا داوطلبان به صورت مجازی آزمون بدهند. 

صالحی ادامه داد: برنامه‌های قابل توجهی در سال کرونایی در فضای مجازی و به ویژه در حوزه قرآنی شکل گرفت که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حاکمیتی و عمومی و هم بخش وسیعی از موسسات مردمی بستر فضای مجازی را به عنوان یک بستر قابل توجه برای تولید و عرضه به کار گرفتند. 

او ابراز داشت: برنامه خانه‌های قرآنی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در فضای مجازی انجام شد و برنامه‌های قرآنی وسیعی مانند چلچراغ آسمانی و ده‌ها برنامه دیگر را در فضای مجازی داشتیم که به شکل جشنواره و تولیدات در فضای مجازی برگزار شد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: البته بسترهایی از قبل وجود داشت اما بستر فضای مجازی که اخیرا گستره آن وسیع‌تر شده و همچنین شرایط کرونایی نیز به استفاده‌های بیشتر از این فضا کمک کرده است. 

او گفت: همه این اتفاقات ایده تجلیل از خادمان قرآن کریم را به وجود آورده که اکنون دوره بیست و چهارم و بیست و پنجم را پشت سر می گذاریم تا به شکل سالانه از خدمات و فعالیت های متنوع قرآنی که عناصر برجسته در حوزه های مختلف مانند پژوهش، حفظ، تلاوت، هنر یا فضاهای دیگر عرضه می کنند تقدیر شود و این افراد به عنوان الگوهایی برای فعالیت های قرآنی به جامعه قرآنی کشور و جهان معرفی شوند.

گفتنی است در این جلسه گزارشی از روند انتخاب خادمان قرآن کریم و اجمالی از فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت در ارتباط با این نهاد مردمی ارائه شد.

خادمان انتخاب شده در این دو دوره از رشته‌های حفظ قرآن، قرائت، خوشنویسی و کتابت قرآن، امور هنری، مدیریت قرآنی، آموزش و داوری و همچنین تحقیق و پژوهش‌های قرآنی هستند که الواح افتخار خود را از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری دریافت کردند. با افزوده شدن خادمان این دو دوره که مجموعا ۱۸ نفر از چهره‌های شاخص فعالیت‌های گوناگون قرآنی هستند، تعداد خادمان قرآن کریم به ۲۵۳ نفر افزایش خواهد یافت.

منتخبان دوره بیست و چهارم

در بخش چهره ماندگار (شخصیت برجسته قرآنی)؛ آیت‌الله احمد بهشتی

در بخش حفظ کل قرآن؛ معتز آقایی

در بخش خوشنویسی (کتابت قرآن)؛ محمدرضا افشاری

در بخش امور هنری (کارگردانی)؛ سیدناصر هاشم‌زاده

در بخش قرائت قرآن؛ حسن ربیعیان

در بخش مدیریت قرآنی؛ حجت‌الاسلام محمدعلی نظام‌زاده

در بخش آموزش و داوری قرآن؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا امام

در بخش تحقیق و پژوهش‌های قرآنی؛ سیدرضا مؤدب

در بخش ترجمه قرآن کریم؛ کمال‌الدین غراب

منتخبان دوره بیست و پنجم

در بخش چهره ماندگار (شخصیت برجسته قرآنی)؛ آیت‌الله سیدمحمد فقیه

در بخش حفظ کل قرآن؛ محمدمهدی بحرالعلوم

در بخش خوشنویسی (کتابت قرآن)؛ مصطفی اشرفی

در بخش قرائت؛ صالح اطهری‌فرد

در بخش آموزش و داوری قرآن؛ معصومه عباسی‌نظری و سیدجواد سادات‌فاطمی

در بخش تحقیق و پژوهش‌های قرآنی؛ مهدی خواجه‌پیری

در بخش ترجمه قرآن کریم؛ حمید مستفید

یادآور می‌شود، در بخش مدیریت قرآنی نیز مهدی محمدی مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم برگزیده دوره بیست و پنجم انتخاب شد.

مراسمی نیز به صورت نمادین و با حضور تمامی منتخبان این دو دوره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در شب مبعث حضرت رسول اکرم (ص) برگزار خواهد شد.

مقدمات لازم برای برگزاری بیست و ششمین دوره تکریم و معرفی خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۰ فراهم شده و در ماه مبارک رمضان و قبل از پایان یافتن خدمتگزاری دولت دوازدهم مراسم تکریم از آنان نیز برگزار شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو