واکنش به تخریب خانه احمد محمود

منبع: برترین ها

72

1399/11/25

20:33


شهردار اهواز صیانت از بافت تاریخی را وظیفه میراث فرهنگی دانست و گفت: شهرداری اهواز در ماجرای تخریب خانه پدری احمد محمود نویسنده خوزستانی به وظایف خود عمل کرده ولی این میراث فرهنگی است که به وظایف خود عمل نمی‌کند.

ایرنا: شهردار اهواز صیانت از بافت تاریخی را وظیفه میراث فرهنگی دانست و گفت: شهرداری اهواز در ماجرای تخریب خانه پدری احمد محمود نویسنده خوزستانی به وظایف خود عمل کرده ولی این میراث فرهنگی است که به وظایف خود عمل نمی‌کند.

خانه پدری احمد محمود، نویسنده مشهور خوزستانی در بافت تاریخی مصوب اهواز قرار دارد. این خانه که مهر امسال توسط خانواده‌اش فروخته شده بود، جمعه ۲۴ بهمن به وسیله مالک جدید آن کاملا تخریب شد.

موسی شاعری روز شنبه در حاشیه بهره‌برداری از گام نخست مسیر کمربندی پل ششم اهواز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره تخریب خانه پدری احمد محمود، بیان کرد: شهردار منطقه یک اهواز در تماس تلفنی تاکید کرد که هیچ مجوزی برای تخریب نداده‌ایم و مالکان از داخل ساختمان، به صورت غیرقانونی و بدون مجوز آن را تخریب کرده‌اند.

واکنش به تخریب خانه احمد محمود

وی افزود: با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم و اگر در مجموعه شهرداری قصوری صورت گرفته باشد نیز برخورد خواهد شد.

شاعری هرگونه مذاکره با اداره میراث فرهنگی درباره حفاظت از خانه احمد محمود را رد کرد و گفت: میراث فرهنگی هیچ توافقی با شهرداری نداشته است؛ متاسفانه میراث فرهنگی به وظایف خود عمل نمی‌کند و فقط نامه‌‎ای ارسال می‌شود بدون اینکه بعد پیگیری انجام شود به طوری که تا امروز هنوز مسوولان میراث فرهنگی را ندیده‌ام زیرا هیچوقت برای پیگیری امور نیامده‌اند.

وی ادامه داد: وظیفه ذاتی و اساسی اداره میراث فرهنگی حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی و پیگیری و مذاکره و اقدام از طریق راهکارهای قانونی است؛ آنچه در حیطه ضوابط شهرداری است این است که صدور پروانه تخریب باید با مجوز باشد که مالک این خانه، مجوزش را اخذ نکرده و برای آنها پروانه صادر نشده است.

شاعری با بیان اینکه حفاظت از بافت تاریخی از وظایف شهرداری نیست، گفت: وظیفه شهرداری این است که نگذاریم کسی پروانه تخریب بگیرد و درباره حفاظت از بافت تاریخی باید از مسوولان میراث فرهنگی سوال شود.

وی افزود: مجموعه شهرداری به وظایف خود عمل کرده‌اند، متولی بناهای تاریخی اداره میراث فرهنگی است و صیانت از آنها نیز وظیفه این اداره است.

بر اساس این گزارش، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان دیروز گفته بود: شهرداری اهواز هیچگونه استعلامی از میراث فرهنگی برای تخریب خانه پدری احمد محمود نگرفته است.

به گفته احمدرضا حسینی بروجنی، خانه احمد محمود در بافت تاریخی و واجد ارزش اهواز واقع شده است. بافتی که محدوده آن به صورت مکتوب ابتدا از سوی اداره کل میراث فرهنگی و سپس از طریق استانداری خوزستان به شهرداری اهواز ابلاغ شده است.

وی گفته است: بارها با شهرداری مکاتبه شده و حتی به شهردار کلانشهر اهواز و شهردار مناطق بافت تاریخی از جمله منطقه یک مکاتبه شده اما همچنان روند توجه نکردن به گرفتن استعلام از میراث فرهنگی ادامه دارد؛ تخریب در بافت تاریخی بدون استعلام از میراث به خاطر نبود آگاهی شهرداری نیست بلکه این آگاهی در شهرداری وجود دارد؛ مگر می‌شود یک مسوول در یک دستگاه همچون شهرداری از قوانین و مقررات آگاه نباشد آن هم در شرایطی که در سال‌های اخیر بارها و بارها میراث فرهنگی این موضوع را چه به صورت شفاهی، چه به صورت کتبی به شهرداری ابلاغ کرده است‌.

پیش از این بناهایی در بافت تاریخی اهواز تخریب شد و میراث فرهنگی وعده برخورد با متخلفان را داده است، اما تاکنون هیچ گزارشی از مجازات احتمالی متخلفان و یا پرونده‌های رسیدگی به این تخلفات ارایه نشده است. نمونه آن تخریب سرای عجم (یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل در مرکز شهر اهواز) بود.

هفت شهر خوزستان در سال ۸۷ به عنوان شهرهای دارای بافت تاریخی معرفی شدند که اهواز یکی از آنهاست.

مناطق یک، ۲ و ۷ اهواز دارای بافت تاریخی هستند که بیشترین مساحت در منطقه یک قرار دارد و خانه احمد محمود نیز در این منطقه قرار دارد.

اهواز دارای ۴۰ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی است اما به گفته فعالان میراث فرهنگی در بررسی مقدماتی ۲۵۰ بنای تاریخی در اهواز شناسایی شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو