خواص سوره مسد و فضیلت ها و برکات آن

خواص سوره مسد و فضیلت ها و برکات آن


منبع: آرگا

138

1399/11/26

00:01


سوره مسد یکی از سوره های مبارکه قرآن کریم می باشد که قرائت آن آثار و برکاتی زیادی را به دنبال دارد، در این مقاله شما عزیزان را با خواص سوره مسد آشنا خواهیم کرد تا از قرائت آن غافل نشوید.

سوره مسد صد و یازدهمین سوره مبارکه قران کریم می باشد که این سوره را «تبت» نیز نامیده اند و جزو سوره های مکی قرآن کریم محسوب می شود، مسد از کلمه آخر این سوره و «تبت» از آیه اول این سوره گرفته شده است، در ادامه مطلب شما عزیزان را با خواص سوره مسد آشنا خواهیم کرد.

فضیلت سوره مسد

آشنایی با خواص سوره مسد

این سوره در جزء سی ام قرآن کریم قرار دارد و در مورد ابولهب و همسرش که دشمنان سرسخت رسول خدا (ص) بودند نازل شده است که دارای پنج آیه، بیست و دو کلمه و هشتاد و یک حرف است و از نظر حجم جزو سوره های مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) به شمار می رود و در ترتیب نزول ششمین سوره می باشد که پس از سوره مدثّر نازل شده است بنابراین، اگر شما نیز از خواص قرائت این سوره مبارکه اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

به نقل از رسول خدا (ص) :

هر کس سوره «مسد» را قرائت نماید امید می رود که خداوند او و ابولهب را در یک جا گرد نیاورد.

فضیلت تلاوت سوره مسد

امام صادق (ع) فرمودند :

هر گاه سوره مسد را قرائت کردید ، ابولهب را نفرین نمایید چون او کسی بود که پیامبر و آنچه از جانب خداوند آورده بود را تکذیب می کرد.

هر کس سوره مسد را برای دردی بخواند دردش آرام و برطرف می شود و هر کس آن را در رختخوابش بخواند در حفظ و امان الهی خواهد بود.

امام باقر(ع) فرمودند:

خداوند میان او و رسولش حجابی قرار داد تا دیده نشود.

پس از نزول این سوره ، رسول خدا در نمازش گاهی این سوره را می خواند. ام جمیل-همسر ابولهب و خواهر ابوسفیان- برای پاسخ و توهین به پیامبر خارج شد به پیامبر گفتند: ام جمیل به سوی شما می آید و ممکن است به شما ناسزا بگوید: پیامبر فرمود: او مرا نخواهد دید. ام جمیل بدون اینکه رسول الله را ببیند از کنار ایشان عبور کرد.

خداوند میان او و رسولش حجابی قرار داد تا دیده نشود.

آشنایی با خواص سوره مسد

فضای نزول سوره مسد

پس از دستور خداوند به رسول خدا (ص) در رابطه با دعوت خویشاوندان نزدیک اسلام، پیامبر اکرم تمام خویشاوندانش را جمع کرد اگر چه این دعوت مورد توجه واقع نشد اما در این بین ابولهب پیامبر اکرم (ص) را مورد عتاب و توهین قرار داد و پس از آن ابولهب و همسرش پیامبر را مورد آزار و اذیت قرار می دادند به همین خاطر خداوند این سوره مبارکه را در مورد او و همسرش نازل کرد و فرمود که هلاکت و خسران ابدی نصیب ابولهب و همسرش شده است و یکی از ویژگی های این سوره مبارکه ذکر نام ابولهب در آن است و چون از دشمنان لجوج اسلام بود به او نفرین شده است.

سوره مبارکه مسد و ترجمه آن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ (۱) ما أَغْنى‏ عَنْهُ مالُهُ وَ ما کَسَبَ (۲) سَیَصْلى‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ (۳) وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَهَ الْحَطَبِ (۴) فِی جِیدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ (۵)

ترجمه آیات‏

به نام خداى رحمان و رحیم.

بریده باد دو دست ابى لهب (مرگ بر او باد) (۱).

مال وى و آنچه را به دست آورده دردى را از او دوا نکرد (۲).

به زودى وارد آتشى شعله‏ور شود (۳).

با زنش که بارکش هیزم است (۴).

و طنابى تابیده (از لیف خرما) به گردن دارد (۵).

آثار و برکات خواندن سوره مسد

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیزان، در این مقاله قصد داشتیم شما دوستان را با خواص سوره مسد آشنا کنیم تا از قرائت آن غافل نشوید که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دانستنی های مذهبی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو