چگونه کتاب خوب برای کودکان انتخاب کنیم؟

چگونه کتاب خوب برای کودکان انتخاب کنیم؟


73

1399/11/26

12:18


چگونه کتاب خوب برای کودکان انتخاب کنیم؟

سلامت نیوز:اهمیت این مطلب هنگامی که می خواهیم برای کودکان کتاب بخوانیم بیشتر می شود، زیرا موارد زیادی در رابطه با کتاب های کودکان هست که باید در هنگام خرید دقت کنیم، ولی اگر بدانیم که چه کتابی می خواهیم بخریم و دنبال چه هستیم بهتر است.


اکنون می خواهیم بدانیم که چه کتابی برای کودکان مناسب تر است و بر همین اساس کتاب برای آنها بخریم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.
کتابی که خوب باشد، همه از خواندنش لذت می برند...


وقتی شما یکی از کتاب های کودکان را بر می دارید و آن را ورق می زنید و می خوانید. مطمئنا از خواندنش لذت خواهید برد، اما نمی توانید هر کتابی را به کودکان بدهید پس باید درباره ی رده بندی سنی کودکان بیشتر بدانید.

چگونه کتاب خوب برای کودکان انتخاب کنیم؟

رده بندی سنی کتاب ها:
در سال های گذشته نمایشگاه کتاب برگزار شده بود که غرفه های کودک آن خالی بوده. جای تعجب ندارد زیرا که محتوا و موضوع خوب برای کودکان تولید نکرده بودند.


کانون پرورش فکری کودکان در سال ۱۳۴۰ تاسیس شد که در این کانون یک سیستم گروه بندی برای کودکان شکل گرفت تا بتوانند بر مبنای این گروه بندی کتاب های متناسب از دوران خردسالی تا انتهای نوجوانی را رده بندی کنند. این تقسیم بندی بر روی بیشتر کتاب های کانون وجود دارد.


گروه الف: سال های قبل از دبستان
گروه ب: سال های شروع دبیرستان( کلاس اول، دوم، سوم)
گروه ج: سال های انتهایی دبستان(کلاس چهارم و پنجم)
گروه د: دوره ی راهنمایی
گروه ه: دوره ی دبیرستان


اما به این گروه بندی نیز آنچنان نباید اعتماد کرد. در شش سال اول، رشد کودکان سریع تر اتفاق می افتد، شاید یک کتابی که برای نوزاد پنج ماهه مناسب باشد برای کودک ۶ ساله جذاب نباشد. کتاب های نوزادان از جنس نمد و پارچه هستند که خراب نشوند. ولی کتاب های کودک ۵، ۶ ساله می تواند کتاب معمولی باشد‌.


دلیل دیگر این است که کودکان از نظر علاقه، دیدگاه، رشد و... با هم تفاوت دارند که موجب می شود شما نتوانید به یک رده بندی اعتماد کنید. بنابراین برای انتخاب کتاب کودکان به یک راهنمای بهتر نیاز دارید.


برای انتخاب کتاب کودکان به چه چیزی باید دقت کرد؟

چگونه کتاب خوب برای کودکان انتخاب کنیم؟

دایره ی لغات
در آغاز باید به خواننده ی کتاب دقت کنید تا بدانید دایره ی لغات کودکی که می خواهد آن را بخواند تا چه حدی زیاد است.


این سوال برای شما پیش می آید که در این کتاب چه موضوعات و مفاهیمی قرار دارد؟ آیا کودک می تواند آنها را درک کند؟ خب چه باید بکنید؟


اولین قدم صحبت کردن است. می توانید در مورد مطالبی که کودک می خواهد بیاموزد با او حرف بزنید.


برای مثال اگر موضوع کتاب در باغ اتفاق می افتد می توانید کودک را به باغ ببرید و در آنجا با بچه هایی که در آنجا حضور دارند آشنا شوند، نقاشی بکشید و یا کاردستی درست کنید. در این صورت علاوه بر اینکه دایره ی لغات کودکان افزایش می یابد، آنها برای مطالعه ی نیز کنجکاو می شوند و هم چنین اطلاعات آنها بیشتر می شود.

چگونه کتاب خوب برای کودکان انتخاب کنیم؟

حال باید چگونه کتاب انتخاب کنیم


برای انتخاب کتاب باید چند نکته را در نظر بگیریم
موضوع کتاب، تصاویر، علاقه، نویسنده، ناشر و در آخر پیام داستان که به کودک منتقل می شود.


نویسنده های چیره دست زیاد هستند و روز به روز تعداد آنها هم بیشتر می شود. نویسنده ی خوب سعی نمی کند که در پایان داستان نتیجه ی اخلاقی بگیرد. نویسنده ای که خوب باشد با ناشر معتبر ارتباط دارد. پس اگر می خواهید کتاب خوبی تهیه کنید در دکه ها نباید دنبال آن بگردید. ترجمه نیز در انتخاب کتاب اهمیت زیادی دارد، ترجمه ی بد باعث می شود کل داستان عوض شود.


تصاویر کتاب
خیلی مهم است!
تصویر های کتاب نقش مهمی دارند حتی در بعضی موارد بیشتر از متن کتاب. به همین دلیل باید هنگام مطالعه حواستان به کتاب باشد. کتابی که رنگ های تند، خشونت داشته باشد یا کپی برداری باشد و کاغذ آن بی کیفیت باشد در بین کتاب های دیگر جایگاه پایین تری دارد.


موضوع کتاب
هر یک از شماها به یک موضوع خاصی علاقه دارید، روزی به مطالب تاریخی علاقه دارید و یک روز به مطالب علمی و .‌‌.. بنابراین در مورد بچه ها نیز به این نکته باید توجه کنید.



برای خرید کتاب میتوانید به وب سایت تلکتاب به آدرس اینترنتی telketab.com مراجعه نمایید و این کتاب را به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو