افزایش باردهی گردو با چند راهکار امتحان پس داده!

افزایش باردهی گردو با چند راهکار امتحان پس داده!


منبع: آرگا

109

1399/11/26

14:20


توجه داشته باشید که برای افزایش باردهی گردو و درختان آن بایستی اصول و مراقبت هایی را انجام دهید که مهم هستند و در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از آن ها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی درختان گردو در بیشتر نقاط ایران یافت می شوند و هر باغبانی قصد دارد تا درختانش بیشترین محصول دهی را داشته باشند و برای اینکه این اتفاق صورت گیرد بایستی اصول مورد نیاز را به خوبی رعایت کرده و با انجام راهکار های افزایش باردهی گردو مانند آبیاری بهینه، استفاده از خاک و کود و یا کودهای گیاهی و شیمیایی مناسب این افزایش محصول را به ارمغان آورید.

افزایش باردهی گردو

بهتر است بدانید که درختان گردو در واقع از دسته پر سود ترین درختان در ایران و سایر کشور های جهان محسوب می شوند که امروزه بسیاری از مردم کسب و کار و درآمد خود را بر روی این درختان قرار داده اند. در واقع درختان گردو محصولاتی را به بار می آورند که دارای ارزش غذایی زیادی است و افرادی که تصمیم به پرورش این درخت می کنند قطعا تمامی سرمایه های خود را وقف خواهند کرد و در مقابل انتظار دارند شاهد میزان باردهی بالا همراه با کیفیت بسیار خوبی از گردو باشند. می توانید درختان گردو را در بسیاری از کشور های جهان بیابید که باغداران آن دوست دارند بیشترین باردهی را از درختان خود ببینید و در پایان سود کلانی به دست آورند. توجه داشته باشید که برای افزایش باردهی بیشتر می توان از راه های مختلفی مانند کوددهی، هرس کردن، گرده افشانی و آبیاری منظم استفاده کرد که این رسیدگی ها قطعا باردهی را بسیار بیشتر و کیفیت را افزایش خواهند داد. البته گاهی اوقات نیز گیاه بدون هیچ بیماری رشد نخواهد کرد و تنها آبیاری و رسیدگی لازم کافی نخواهد بود زیرا برخی از درختان گردو با بیماری و آفاتی مواجه می شوند که باعث کندی رشدشان می شود و در مواردی درخت نمی تواند بار مطلوبی به همراه داشته باشد. به صراحت می توان گفت که درختان گردو نیز مانند سایر درختان برای رشد و باردهی ایده آل نیاز به تغذیه دارند و انجام این کار باعث می شود گردو های بسیاری به دست بیاورید و همچنین از کیفیت میوه های خود مطمئن باشید و همچنین برای بارور نمودن درختان گردو شما نیاز به نیتروژن خواهید شد تا گردو ها به سرعت رشد کنند.

چگونگی افزایش باردهی گردو

افزایش باردهی با کوددهی:

معمولا توصیه می شود که برای تغذیه درختان گردو به جای کودهای مایع از کود دانه ای استفاده نمایید زیرا بهترین کود مخصوص این درختان کود های دانه ای هستند. البته نباید این موارد را از یاد ببرید که مقدار کود درخت گردو به اندازه تنه درخت بستگی دارد یعنی وقتی درختان آحیل شما جوان هستند باید قطر درخت را در ارتفاع سینه درخت اندازه بگیرید. اگر طلا از قطر ۶ این که بزرگ تر نیست برای هر اینج از قطر تنه یک پوند استفاده نمایید. در واقع بایستی مقدار صحیح کود را روی سطح خاک بمالید و یا بر روی بستر بپاشید به گونه ای که مساحت زیرین شاخه ها کاملا پوشیده شود. توصیه می شود که کود های کامل ۱۲ اینچی را از تنه درخت کاملا دور نگه دارید. بهتر است بدانید که زمان کود دادن به بستر درختان گردو بسیار مهم است و اگر این کار را به موقع و در زمان درستی انجام ندهید به جای آن که درختان پرباری داشته باشید تمامی آن ها را از دست خواهید داد. به طور کلی زمان ایده آل برای کود دادن به درختان گردو در فصل بهار و درست پیش از آغاز رشد گردوی جدید است. در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از بهترین کودهای لازم برای افزایش باردهی درختان گردو آشنا نماییم:

روش های کاشت درخت گردو

کود نیتروژنی:

بسیاری از فرآیند های متابولیک در گیاهان و حیوانات به نیتروژن تکیه می کنند و به صراحت می توان گفت مهم ترین و شناخته شده ترین نقش نیتروژن در تشکیل اسید های آمینه است که ساختمان های پروتئین را به خوبی تشکیل می دهد و به همین خاطر می توان کود نیتروژن را بهترین تغذیه برای درختان گردو دانست.

کود پتاسیم:

معمولا از کودهای پتاسیم به منظور ایمن نمودن درختان گردو در برابر مشکلاتی مانند خشکسالی و بیماری استفاده می شود و اغلب با ترکیب کودهای دیگر مانند نیتروژن فسفر مورد استفاده قرار می گیرد.

کود فسفر:

توجه داشته باشید که فسفر یکی از ۳ مواد مهم برای گیاهان و رشد و سلامت آن ها محسوب می شود که اغلب برای رشد خوب گیاه نقش اساسی دارد و نقش مهمی در روند فتوسنتز ایفا خواهد کرد.

شرایط لازم برای پرورش درخت گردو

افزایش با خاک غنی:

در حالت کلی برای اینکه نهال گردو بتواند انرژی مورد نیاز خود برای رشد و ریشه دهی را تامین نماید بایستی درون چاله ای که قرار است نهال را کشت کنید انواع کودهای حیوانی و شیمیایی به صورت تمام و کمال درون این چاله ها بریزید. در حالت کلی هر چه عمق و قطر چاله ای که قرار است نهال گردو در آن کاشته شود بیشتر باشد قطعا برای نهال گردو شرایط مناسب تری ایجاد خواهد شد. اما در حالت کلی اگر قصد دارید نهال گردو شما به بهترین شکل بارور گردد و در عرض کوتاه ترین مدت به باروری برسد می توانید چاله ای به عمق و قطر ۱ الی ۲ متر حفر نمایید و همچنین خاک مناسب و غنی شده ای را درون آن بریزید. البته بهترین گزینه این است که شما این کار را چندین ماه یا چندین سال پیش از اینکه نهال این میوه را در منطقه بکارید انجام دهید زیرا در این صورت خاک بستر قادر خواهد بود شرایط بسیار مناسب تری را برای نهال گردو به وجود بیاورد. پس از اینکه نهال های این میوه به صورت تمام و کمال در درون چاله ها کاشته شدن بهترین کار این است که در فصل بهار و تابستان سطح خاک موجود در اطراف نهال گردو را با برگ های پوسیده و همچنین باقی مانده گیاهانی مانند کاه و کلش گندم به صورت تمام و کمال بپوشانیم تا بتوانیم از تبخیر و هدر رفتن آب موجود در اطراف ریشه نهال درخت گردو جلوگیری نمایید بدین صورت که نهال گردو آب بیشتری را می تواند بیابد و تغذیه کند.

راهکارهای افزایش محصول درخت گردو

افزایش با آبیاری منظم:

بهتر است بدانید که افزایش باروری درخت گردو عمولا با آبیاری منظم انجام می شود که اگر دقتی در آن نداشته باشید و یا آبیاری را فراموش کنید قطعا میزان باردهی درختتان کاهش خواهد یافت. معمولا توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری نمایید که پای درخت به صورت کامل خشک شده باشد تا بستر غرقابی نشود و باعث پوسیدگی ریشه های گیاه نگردد. در واقع به صراحت می توان گفت که آبیاری منظم نقش قابل توجهی در روند باردهی درختان گردو دارد و اگر نسبت به آن بی توجه باشید در پایان سال درختان پربار و با کیفیتی نخواهید داشت.

روش های افزایش باردهی درخت گردو

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود تا با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب آموزش پیوند درخت گردو و همچنین اصول کاشت درخت گردو نیز به خوبی آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو