کاوشگر «استقامت» هفته جاری روی مریخ فرود می‌آید

منبع: برترین ها

55

1399/11/26

17:23


قرار است هفته جاری مریخ‌نورد استقامت همراه یک بالگرد روی دهانه جزرو در مریخ فرود بیاید.

خبرگزاری مهر: قرار است هفته جاری مریخ نورد استقامت همراه یک بالگرد روی دهانه جزرو در مریخ فرود بیاید.

بزرگترین وسیله نقلیه ای که به مریخ ارسال شده، هفته جاری روی سیاره فرود می‌آید و مأموریتی ۲ ساله برای جستجوی نشانه‌های حیات و آماده سازی سفر فضانوردان را آغاز می‌کند.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، مریخ نورد ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت روز پنجشنبه در دهانه جزرو (Jezero Crater)، نزدیک خط استوای مریخ فرود می‌آید تا سطح سیاره را بررسی و نمونه‌هایی برای ارسال به زمین جمعآوری کند.

این بالگرد بسیار سبک نیز همراه مریخ نورد به سیاره مریخ می‌رود. پروفسور اندور کوتس محقق فضایی کالج لندن ۲۰ سال سابقه فعالیت در مأموریت‌های مریخ را دارد. او در این باره می‌گوید: استقامت نسبت به لندرها و مریخ نوردهای پیشین بسیار پیشرفته‌تر است.

اما این مریخ نورد که به اندازه یک اتوبوس است، برای فرود روی مریخ باید ۷ دقیقه وحشت را پشت سر بگذارد. این ۷ دقیقه وحشت اشاره به مدت زمانی است که کاوشگر پس از ورود به مدار سیاره باید سرعت خود را از ۲۰ هزار کیلومتر بر ساعت بکاهد.

کاوشگر کنجکاوی که در سال ۲۰۱۲ میلادی به مریخ ارسال شد نیز این ۷ دقیقه را پشت سر گذاشت. اما فناوری‌های به کار رفته در استقامت بسیار پیشرفته‌تر است. همچنین قابلیت‌های ایمنی آن برای یک فرود آرام ارتقا یافته است.

کاوشگر استقامت برای فرود باید خود از چتر نجاتش رها کند و مانند یک موشک روی سطح سیاره قرار گیرد. به گفته آل چن یکی از مهندسان این کاوشگر، استقامت با ۸ موتور که به سمت پایین هستند، فرود می‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو