«سعد الحریری»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در لبنان بر اهمیت تشکیل دولت تکنوکرات و فراجناحی و حزبی تأکید کرد.

او امروز یکشنبه به مناسبت سالروز ترور پدرش «رفیق الحریری»، نخست‌وزیر اسبق لبنان در حساب توییتری خود نوشت که راه حل برای برون‌رفت از بحران در لبنان موجود، معروف و آماده است و کافی است که به گفته او، «دکمه دولت متخصصان فراحزبی» زده شود.

حریری پسر از اقدامات پدرش در لبنان تمجید کرد و گفت که بعد از ترور او، جریان‌های سیاسی دستاوردهای در سطح دستاوردهای او نداشته‌اند.

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل دولت جدید در لبنان به رأی دادگاه ویژه رسیدگی به ترور رفیق الحریری که تابستان گذشته صادر شد، اشاره کرد و گفت که رأی این دادگاه در حق «سلیم عیاش» فرد متهم به دست داشتن در ترور اجرا خواهد شد و او تحویل قانون داده خواهد شد.

حریری گفت که مقابله با فساد با اصلاحاتی که مستقل بودن قوه قضایه را تضمین کند، آغاز می‌شود و هرکسی که مانع تشکیل دولت می‌شود در حقیقت مانع از آغاز روند اصلاحات می‌شود و بازسازی را به تأخیر می‌اندازد.

او گفت که منهای عرب‌ها، جامعه جهانی و‌ آشتی عمیق با برادران عرب و متوقف کردن تبدیل لبنان به سکویی برای حمله به کشورها در خلیج فارس و تهدید منافع لبنان نمی توان از بحران لبنان خارج شد و بر اساس ادعای وی این همان معادله ای است که رفیق الحریری پیشتر آن را ترسیم کرده بود. 

سعد الحریری همچنین گفت که در سلسله نشست‌های مشورتی که داشته، ۱۸ وزیر برای کابینه خود در نظر گرفته که شش وزیر متعلق به مسیحیان است که یک وزارت خانه به حزب «طاشناق» (داشناک؛ حزب ارمنی‌های لبنان)  و بقیه هم مورد تأیید و از لیست پیشنهادی «میشل عون» رئیس جمهور لبنان (از جریان ملی آزاد) است و همه آن‌ها ویژگی «تخصص» و «فراحزبی» بودن را دارند.

لبنان بعد از انفجار مهیب بندر بیروت در مرداد ماه گذشته که صدها کشته و زخمی و ویرانی گسترده برای پایتخت برجای گذاشت و به دنبال آن استعفای «حسان دیاب»، نخست‌وزیر سابق، نتوانسته است تا این لحظه دولت جدید تشکیل دهد.

میشل عون به‌رغم استعفای دیاب، از او خواسته همچنان سکان دولت‌ پیشبرد امور را تا تشکیل کابینه بعدی به دست بگیرد. او همزمان با فشارهای رئیس جمهور فرانسه و اولتیماتوم‌های مداومش برای تشکیل کابینه، سعد الحریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان المستقبل را بیست و دوم اکتبر گذشته (یکم آبان ماه) مأمور تشکیل کابینه کرده است.

سعد الحریری طی این مدت به‌رغم معرفی برخی نامزدهای وزارتخانه‌ها نتوانسته است دولت جدید را تشکیل دهد و احزاب سیاسی و جریان‌ها بر سر نحوه توزیع مناصب اختلاف نظر دارند.

دو سال پیش نیز تظاهرات مردمی در اعتراض به وضعیت معیشتی بد شهرهای لبنان را در برگرفت و سعد الحریری مجبور به استعفا شد.