استفاده از کاپ قاعدگی، مزایا و معایت آن را بدانید

منبع: نی نی بان

139

1398/4/19

11:29


با این که مدت زمان زیادی است که کاپ های قاعدگی تولید می شوند، به تازگی این محصول بهداشتی برای استفاده در زمان پریود توجه خانم ها را به خود جلب کرده است. کاپ قاعدگی، نوعی قیف کوچک است که می توان با قرار دادن آن در واژن، خون قاعدگی را در زمان پریود جمع آوری کرد و دیگر مانند قدیم نیازی به استفاده از نوار بهداشتی یا تامپون نیست. جنس کاپ های قاعدگی از سیلیکون طبی، لاستیک یا پلاستیک است و می توان مجددا از آنها استفاده کرد. به سادگی می توان کاپ را خالی کرد، آن را با آب و صابون شست و دوباره آن را در واژن قرار داد. کاپ قاعدگی را میتوان بعد از 6 الی 12 ساعت استفاده، خارج کرده و بشویید. در قاعدگی های با خونریزی شدید، ممکن است فرد مجبور شود که کاپ خود را چندین بار در طی روز خالی کند.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی
کاپ قاعدگی یک جایگزین راحت و سازگار با محیط زیست به جای نوار های بهداشتی یا تامپون هاست. مزایای استفاده از کاپ قاعدگی عبارتند از:
-صرفه جویی مالی: هزینه خرید کاپ قاعدگی در حدود 300 تا 500 هزار تومان است (تابستان 1398). با اینکه هزینه خرید اولیه این محصولات بالاست اما کاپ های قاعدگی بسته به مارک خود ممکن است چندین سال دوام داشته باشند. استفاده از یک کاپ در مقایسه با تامپون یا نوارهای بهداشتی ، باعث صرفه‌جویی در هزینه بلند مدت خواهد شد.
-سهولت در استفاده: براساس نظر بسیاری از خانم ها استفاده از کاپ قاعدگی راحت تر از نوار بهداشتی یا تامپون است. کاپ قاعدگی برخلاف تامپون، باعث خشکی واژن نمی شود.
-دردهای شکمی کمتر: برخی از افراد می گویند که دردهای شدید قاعدگی آنها بعد از استفاده از کاپ های قاعدگی کاهش یافته است.
-تمیزی بیشتر: اگر کاپ را به طور صحیح درون واژن قرار دهید، نشتی یا بیرون‌ریزی نخواهد داشت و می‌توانید هنگام ورزش، حتی شنا، یا دوش گرفتن حین قاعدگی نیز از آن استفاده کنید
-کاهش اثرات منفی زیست محیطی: نوارهای بهداشتی و تامپون‌ها معمولاً یک بار مصرف هستند و به صورت بسته بندی عرضه می‌شوند، اما کاپ های قاعدگی برای سالها استفاده طراحی شده اند. این مسئله می ‌تواند به طور چشمگیری میزان زباله های ناشی از محصولات قاعدگی را کاهش دهد.
-کاهش عفونتهای قارچی واژن: استفاده از کاپ مناسب و تخلیه و شستشوی مکرر آن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت های قارچی واژن را نیز کاهش دهد.

معایب استفاده از کاپهای قاعدگی
مهمترین معایب استفاده از کاپهای قاعدگی عبارتند از:
-عدم راحتی در استفاده اولیه: قرار دادن و خارج کردن کاپ قاعدگی در اولین استفاده ممکن است ناخوشایند و پیچیده باشد. برخی از زنان از دیدن خون عادت ماهیانه خود دچار حالت تهوع می شوند یا احساس ناخوشایندی نسبت به آن دارند. در این افراد، استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است گزینه خوبی نباشد.
-احساس ناخوشایند نسبت به کاپ: کاپ قاعدگی در صورت عدم قرار گیری صحیح یا در صورت استفاده از سایز نامناسب نیز می تواند به احساس ناخوشایند و ناراحت کننده ای منجر شود.
-ترشحات خونی: به علاوه زنان دچار پریود شدید یا افرادی که به طور مکرر در طی قاعدگی خونریزی همراه با لخته های خونی بزرگ دارند، ممکن است با ترشحات خونی مواجه شوند.
-سندروم شوک سمی: برخی افراد نگران ابتلا به سندرم شوک سمی هستند، این عفونت گاهی اوقات در اثر دیر عوض کردن تامپون اتفاق می افتد. برخلاف نام ترسناک این سندروم، تعداد مبتلایان به آن بسیار کم بوده و خطر جدی ای مبتلایان را تهدید نمی کند. به نظر می رسد استفاده مکرر از نام سندروم شوک سمی، بیشتر یک ترفند ضدتبلیغی برای این محصول است!

نحوه وارد کردن و استفاده از کاپ قاعدگی
کاپ قاعدگی دارای دو قسمت اصلی است: جام کاپ و ساقه نازک در انتهای آن که استفاده و خارج کردن آن را آسانتر می کند. قبل از اولین استفاده، باید دستورالعمل روی بسته‌بندی را به دقت بخوانید و مطابق با آن، وسیله را شستشو داده یا استرلیزه کنید. بهترین کار این است که پیش از داخل کردن یا بیرون کشیدن کاپ قاعدگی، دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
برای استفاده از کاپ، سر کاپ را تا کرده و آن را به سمت داخل واژن فشار دهید. میتوانید در حالت چمباتمه نشسته یا بایستید. به این صورت که یک پای خود را بلند کرده و کاپ را داخل مجرای واژن قرار دهید. در ابتدا ممکن است تا زدن صحیح کاپ کار مشکلی به نظر برسد، اما چندین روش مختلف برای انجام این کار هست. در تصویر زیر نحوه صحیح استفاده از کاپ قاعدگی را مشاهده می کنید.

روش استفاده از کاپ قاعدگی
هنگامی که لبه کاپ وارد واژن شد، فشار دادن کاپ به داخل واژن را ادامه دهید تا کل کاپ و پایه آن درون واژن قرار گیرد.
کاپ باید به صورت ارتجاعی باز شود تا از هر گونه نشت خون قاعدگی جلوگیری کند. برای اطمینان از این موضوع، باید پایه کاپ (نه گردن آن) را نگه دارید و آن را یک دور کامل یا 360 درجه بچرخانید.
مطلب جالب اینکه زمانی که کاپ به شکل صحیح درون واژن شما قرار بگیرد، وجود آن را حس نمی‌کنید و فراموش می کنید که این وسیله در داخل واژن شما قرار دارد.

چگونه کاپ قاعدگی را خارج کنیم؟
هنگام خارج کردن کاپ قاعدگی، فشار کمی درست مانند زمان دفع مدفوع نیاز است. برخی از افراد از عضلات واژن برای بیرون راندن کاپ قاعدگی استفاده می کنند. اگر عضلات کگل شما ضعیف است می توانید مقاله تقویت عضلات کگل را مطالعه کنید. تقویت این عضلات، نقش مهمی در بهبود سلامت واژن شما در سنین مختلف دارد.
انگشت اشاره و شست را به درون واژن فرو برده و پایه کاپ را بگیرید و آن را به آرامی بیرون بکشید. با گرفتن پایه کاپ، حالت مکش آن را متوقف ساخته و کاپ را از واژن خارج سازید. برای جلوگیری از بیرون ریختن خون، باید کاپ را عمودی نگه دارید. برخی از زنان ممکن است در پیدا کردن محل درست کاپ یا پایه آن دچار مشکل می‌شوند. جای نگرانی نیست - کاپ قاعدگی در واژن شما گم نمی‎شود! چند دقیقه صبر کرده و سپس مجددا سعی کنید.

بهداشت کاپ قاعدگی
تمیز کردن صحیح کاپ قاعدگی یک امر ضروری است. پس از خارج کردن کاپ، باید بلافاصله آن را با آب و صابون بشویید. همچنین توصیه می شود که در فاصله بین دوره های عادت ماهانه، کاپ قاعدگی را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب جوش بجوشانید.

نکات کلی در مورد کاپ قاعدگی
کاپ قاعدگی را می‌توان به عنوان یک گزینه عالی برای بهداشت زمان پریود در نظر گرفت، مخصوصا در مواقعی که به نوار بهداشتی یا تامپون حساسیت دارید. قبل از اینکه برای اولین بار از کاپ استفاده کنید، باید دستورالعمل استفاده از آن را به دقت مطالعه کرده و با نحوه استفاده از آن آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو