صندلی تازه برای پرحاشیه‌ترین استاندارِ روحانی

منبع: برترین ها

79

1399/11/27

07:49


غلامرضا شريعتي، استاندار پرحاشيه خوزستان با حكم رييس‌جمهور براي دوره‌اي 4 ساله به رياست سازمان ملي استاندارد ايران منصوب شد. تغيير رييس ‌سازمان ملي استاندارد از وظايف شوراي عالي استاندارد است و بايد به تصويب اين شورا برسد.

روزنامه توسعه ایرانی:  تا همین چند وقت پیش دادِ رسانه‌ها درآمده بود که غلامرضا شریعتی دیگر باید چه کار کند که روحانی به برکناری او رضایت دهد؟ گذشته از رسانه‌ها، در خوزستان، کارگران دست به دامان هر کسی از نماینده‌هایشان در مجلس تا امام جمعه می‌شدند که شریعتی از استانداری برود.

روحانی اما دیروز این تمنا را اجابت کرد؛ در حالی که در آخرین ماه‌های ریاستش بر پاستور به سر می‌برد و کارنامه استانداری که در خوزستان گمارد، بی‌تردید یکی از صفحه‌های غیرقابل دفاع در کتاب ریاست‌جمهوری اوست

شریعتی که حالا با «نظر به تعهد و شایستگی»، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران شده است، استان خوزستان را با بالاترین بودجه، به ضعیف‌ترین شکل در کشور اداره کرده است

پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری دیروز خبر داد که حسن روحانی، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان را برای یک دوره چهار ساله به سمت «رئیس سازمان ملی استاندارد ایران» منصوب کرد. البته در حکم به «تعهد و شایستگی» شریعتی نیز اشاره شده بود. از این رو مرور کارنامه چهار سال استانداری شریعتی خالی از لطف نیست تا مشخص شود که روحانی این دو عنوان «تعهد و شایستگی» را من باب تعارفات معمول در انتصابات نثار او کرده، یا اینکه او به واقع یکی از مدیران شایسته و متعهد دولت بوده است؟

ضعیف‌ترین استانداری با بیشترین بودجه!

با نگاهی به کارنامه شریعتی، به نظر می‌رسد گزینه اول بیشتر به واقعیت نزدیک است و از قضا بهترین و موثق‌ترین سند در اثبات عدم کارآیی و عملکرد نامطلوب او، گزارش وزارت کشور خود دولت روحانی است که همین چند ماه پیش منتشر شد.

مهرماه امسال وزارت کشور در گزارشی، نتیجه ارزیابی عملکرد استانداری‌های کشور در شاخص‌های عمومی و اختصاصی را اعلام کرد که بر اساس آن مدیریت استانداری خوزستان، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان استان‌های کشور داشت.

جالب آنکه استانداری خوزستان، علی‌رغم کسب رتبه ضعیف‌ترین عملکرد! برای چندین سال، بیشترین بودجه را هم به خود اختصاص داده بود. در واقع شریعتی که حالا با «نظر به تعهد و شایستگی»، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران شده است، استان خوزستان را با بالاترین بودجه، به ضعیف‌ترین شکل در کشور اداره کرده است.

غرق در فاضلاب، در حسرت آب شُرب

خوزستان محروم و زخم خورده در این چهار سالی که شریعتی استاندار آن بوده، نه تنها از مشکلاتش کم نشده، بلکه به مراتب وضعیتش ملتهب‌تر و پرتنش‌تر بوده است. استان خوزستان در هر دو اعتراضات سال دی ماه 96 و آبان 98، صحنه بیشترین درگیری‌های خشونت‌بار بود.

گذشته از آن، خوزستان بارها و بارها در سال‌های گذشته صحنه اعتراضات کارگری و البته تجمعات اعتراضی مردم نسبت به بی‌آبی بوده است. سال 95 وقتی شریعتی استاندار خوزستان شد، وعده داد که مشکل بی‌آبی غیزانیه را سه ماهه حل خواهد کرد، اما چهار سال بعد، جان مردم غیزانیه از بی‌آبی چنان به لبشان رسید که درنهایت تجمع کردند و تجمعشان با تیراندازی هوایی و زمینی و گاز اشک‌آور متفرق شد.

در سایه همین مدیریت، فاضلاب خوزستان نیز به مشکل بی‌آبی اضافه شد و خود را به خانه‌های مردم رساند تا جایی که همان قدر آب شرب هم آغشته به آب فاضلاب شد و فضای مجازی پُر شده از عکس و فیلم مردمی که مستاصل و بیچاره درون خانه‌هایشان، تا کمر در آب فاضلاب هستند، آن هم در حالی که استانشان غرق در بی‌آبی است؛ البته فیلم‌هایی که از خود شریعتی منتشر شده هم کم نیستند؛ فیلم‌هایی که نه تنها عملکرد او، بلکه مشی و منش او را نیز زیر سوال برد.

آن مرد با چکمه آمد!

دی ماه پارسال فیلمی از او منتشر شد در حالی که سیل خوزستان را فرا گرفته بود. او با چکمه در آبی که تا ساق پا می‌رسید راه می‌رفت و دو مرد همراهش دستان او را گرفته بودند تا سختی راه رفتن در آب را بر او هموار کنند. همزمان پیش روی او زنی با چادر در همان آب، بدون آنکه کسی سختی راه رفتن در آب و البته مشقت سیلی که خانه‌اش را برده بر او هموار کند، راه می‌رفت و درد دل می‌کرد. آن فیلم و بی‌اعتنایی شریعتی به آن، انتقادهای بسیاری را نصیب او کرد.

بسیاری به طعنه نوشتند: «آن مرد با چکمه آمد!» بهار همان سال فیلم دیگری از او منتشر شد که باز هم در گیر و دار سیل، وقتی مردی عرب در میان جمع صدای اعتراضش بلند شد، شریعتی با لحنی تحقیرآمیز او را «بی‌تربیت ضد انقلاب» خطاب کرد و با پرخاش او را دور کرد.

حواشی شریعتی تمامی ندارند و این همه حواشی حاکی از این است که او نه تنها در اداره خوزستان موفق نبود، بلکه چهره سیاسی خود را نیز به خوبی مدیریت نمی‌کند

برای استانداری که علاقه به دوربین‌ها دارد، این فیلم‌ها دردسرساز شد؛ تا جایی که برخی در نصیحت به او نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را منتشر و نحوه سلوک با مردم در سیره ائمه را به او یادآوری کردند. رفتار او اما مصداق بارز همین بود که برخلاف شعارها «مسئولین خود را ولی نعمت مردم می‌دانند؛ نه مردم را ولی نعمت خود.»

بودجه و دیگر هیچ

حواشی بودجه‌ای او نیز بسیار بوده است. در این بی‌پولی که گریبان کشور را گرفته، شریعتی اما کارها را معطل بودجه دانست. او همین چند وقت پیش گفت که 50 درصد مشکلات فاضلاب اهواز در صورت تامین 140 میلیون یورو، در مدت سه سال حل می‌شود. در کنار بودجه‌های بسیاری که به استان خوزستان داده شد، 100 میلیون یورو نیز با دستور مقام معظم رهبری برای رفع مشکل فاضلاب اهواز اختصاص یافت.

شریعتی اما با وجود وصول این بودجه‌ها، استانداری خوزستان را در حالی به مقصد سازمان ملی استاندارد ترک می‌کند که مردم خوزستان هنوز گرفتار در آب فاضلاب، بیم یک تابستان پرعطش دیگر را دارند. هرچند که این ابهامات در هزینه‌کرد این بودجه‌ها نیز بخش دیگری از اما و اگرهای مدیریت شریعتی است. یک نمونه آن 11 میلیارد تومانی است که گفته شد قرار بوده صرف مشکلات آب غیزانیه شود، اما مدیر آبفای خوزستان آن را صرف خرید کامپیوتر کرده است. شریعتی در پاسخ به این موضوع گفت که غیزانیه 85 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و آبفا هم کامپیوتر نیاز داشته است.

همسر خیّر و ردپا در پرونده اسدبیگی‌ها

مشکلات کارگری و حواشی که برای آن پیش آمد، بخش دیگری از مدیریت شریعتی در چهار سال گذشته است. البته که بسیاری از این مشکلات ریشه‌دارتر از آن هستند که منحصر به دوران استانداری شریعتی شوند اما نکته اینجاست که در این چهار سال، این زخم‌های کهنه سر باز کردند و آسیب‌های بسیاری بر جا گذاشتند.

مداخلات شریعتی در ماجرای هفت‌تپه صدای کارگران را درآورد. شریعتی در این سال‌ها مدام متهم بوده به اینکه حامی مدیران هفت‌تپه بوده است نه کارگران. کارگران بارها و بارها به هر راهی از دفتر نمایندگانشان گرفته تا خانه امام جمعه متوسل شدند تا شریعتی از استانداری برکنار شود.

پاییز پارسال گفته شد که 150 کارگر هفت تپه با حمایت استاندار اخراج شده‌اند. شریعتی اما این خبر را تکذیب کرد و به ایرنا گفت که فقط قرارداد 20 کارگر تمدید نشده که آن هم حق کارفرماست و 20 نفر برای حل مشکل بین کارگر و کارفرما به پلیس امنیت احضار شده‌اند!

در جایی دیگر در واکنش به اینکه گفته می‌شود از اسدبیگی‌ها در هفت تپه حمایت می‌کند، گفت که معتقد است باید از بخش خصوصی حمایت کرد.

حاشیه بزرگتر اما زمانی برای او ایجاد شد که در دادگاه اسدبیگی‌ها نام او و همسرش به میان آمد. مسعود شاه‌محمدی، نماینده دادستان در دادگاه امید اسدبیگی، مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه، اعلام کرد همسر استاندار خوزستان اعتراف کرده که اسدبیگی هزینه سفری 25 هزار دلاری برای استاندار و خانواده‌اش را پرداخت کرده است. خود اسدبیگی نیز گفته بود که 200 هزار دلار به وی داده است.

پیش از این گفته می‌شد همسر استاندار مشغولیت به کارهای خیر و خداپسندانه دارد. شریعتی آنچه در دادگاه اسدبیگی مطرح شده بود را تکذیب کرد. قوه قضائیه نیز اعلام کرد که شریعتی پرونده‌ای در قوه قضائیه ندارد و بدین ترتیب آن ادعا مهر و موم و سربسته باقی ماند.

پشتِ گرم

حاشیه دیگر او مربوط می‌شود به یک وثیقه میلیاردی. سال گذشته اسماعیل زمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در رابطه با یک پرونده اقتصادی در حوزه ورزشی بازداشت شد. گفته شد که وثیقه میلیاردی او را غلامرضا شریعتی تقبل کرده است.

شریعتی این موضوع را تکذیب کرد و گفت وثیقه نگذاشته‌ام اما اگر بگذارم هم ایرادی ندارد چون دوست هستیم. تکذیب او در حالی بود که خود اسماعیل زمانی در گفت‌وگویی اظهار کرده بود استاندار خوزستان سند آزمایشگاهش در اهواز را برای او ارائه کرده است.

حواشی او تمامی ندارند و این همه حواشی حاکی از این است که او نه‌تنها در اداره خوزستان موفق نبود، بلکه چهره سیاسی خود را نیز به خوبی مدیریت نمی‌کند. با این حال به نظر می‌رسد در پشت پرده حامیان بزرگی دارد که با چنین کارنامه‌ای راهی سازمان ملی استاندارد شده است!

ورود به سازمان پرحاشيه

روزنامه اعتماد در همین رابطه نوشت: شريعتي حالا وارد يك سازمان عريض و طويل دولتي شده كه زيرنظر رياست‌جمهوري فعاليت مي‌كند و در سال‌هاي اخير سرنخ بسياري از پرونده‌هاي قضايي در اين سازمان ديده شده است. سازمان ملي استاندارد يكي از مهم‌ترين گلوگاه‌هاي صادرات و واردات است؛ اما در چند سال گذشته به مركز حاشيه‌هاي صادرات و واردات تبديل شده كه مشخص نيست استاندار سابق خوزستان قرار است چگونه اين حواشي را جمع كند؟

سازمان استاندارد و خودرو

واردات خودروي «تيوولي» توسط شركت «رامك خودرو» و تاييد مصرف سوخت پايين آن توسط سازمان استاندارد از جمله پرونده‌هايي است كه هم‌اكنون توسط قوه قضاييه در حال پيگيري است؛ نكته مهم درباره اين پرونده، چراغ سبز سازمان استاندارد در تاييد ميزان سوخت مصرفي اين خودرو بود. سازمان استاندارد در اقدام پر سروصداي ديگري، سال گذشته «اولتيماتومي» به خودروسازان داخلي داد و عنوان كرد كه تاييديه‌هاي استاندارد يكي از خودروسازان بزرگ كشور تنها تا دي‌ماه 98 داراي اعتبار است. اما خودروساز مزبور بي‌اعتنا به اين اولتيماتوم، در ميانه سر و صداي رسانه‌اي بر سر افزايش قيمت خودرو، ‌اقدام به پيش‌فروش محصولات خود براي سال آينده كرد! اقدامي كه با سكوت سازمان استاندارد مواجه شد. بعدها كه خودروسازان اقدام به حذف برخي امكانات رفاهي و حفاظتي خودرو و عرضه آنها با اخذ وجه تحت عنوان «آپشن» كردند نيز اين سازمان هيچ شكايت يا پيگيري حقوقي در اين باره نداشت تا برخي كارشناسان از سكوت اين سازمان در مقابل مافياي خودروسازي بگويند.

سازمان استاندارد و محصولات تراريخته

نيره پيروزبخت، رييس‌ بركنار شده سازمان استاندارد درباره محصولات تراريخته گفته است: «طبق قانون برنامه ششم و هم طبق قانون ايمني زيستي، وزارت جهادكشاورزي و سازمان محيط زيست مسووليت تراريخته را دارند و سازمان استاندارد حتي طبق قانون ايمني زيستي به عنوان همكار هم شناخته نشده است؛ مواد غذايي وارداتي از لحاظ تراريخته بودن از سوي سازمان استاندارد بررسي نمي‌شوند.» اما كارشناسان معتقدند كه اين سازمان، استانداردها را تعيين مي‌كند. مثلا استاندارد دانه‌هاي روغني وارداتي بايد به تاييد اين سازمان برسد. اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته ورود دانه‌هاي روغني تراريخته به كارخانه‌هاي توليد روغن سبب شده تا حجم روغن‌هاي تراريخته موجود در بازار افزايش يابد. سازمان استاندارد با «كنار كشيدن خود از موضوع محصولات تراريخته» در واقع به توليدكننده روغن‌هاي تراريخته اين فرصت را داده كه بدون برچسب هشداردهنده درباره محصول خود، اقدام به مشابه‌سازي با محصول ارگانيك كنند!

سازمان استاندارد و ذرت‌هاي آلوده

گفته مي‌شود كه 4سال پيش 13 شركت نيمه‌دولتي با 35 دلار ارز ارزان‌قيمت 491 هزار تن ذرت دامي آلوده به سم «افلاتوكسين» به كشور وارد كرده‌اند. با اينكه برخي از نمايندگان مجلس عنوان مي‌كنند كه 350هزار تن از اين ذرت‌ها به مصرف دامي رسيده و حجم زيادي از گوشت و شير توليدي دامداري‌ها را آلوده كرده اما حميد ورناصري، مديرعامل شركت پشتيباني امور دام عنوان كرده كه اين عدد بزرگي است و «فقط 130 هزار تن از ذرت‌ها وارد بازار شده است.» موضوعي كه در اظهارنظرها «گم» شده، ورود اين ذرت‌ها بدون استاندارد موجود بوده كه شائبه فساد در چرخه‌اي متشكل از سازمان استاندارد، گمرك و نهادهاي ديگر را افزايش داده است.

چرا استاندارد مهم است؟

كمتر از 5 ماه به پايان دولت دوم روحاني باقي مانده و حالا سازمان استاندارد صاحب رييس جديدي شده و مشخص نيست در اين مدت زمان اندك، استاندار سابق خوزستان قرار است چه برنامه‌هايي را با چه روش‌هايي در اين سازمان اجرا كند. سازمان استاندارد در دوره‌اي كه گذشت با مشكلات و حواشي عديده‌اي روبرو بوده كه حل و فصل آن نياز به برنامه‌اي بلندمدت دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو